Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH0010 | ||||
Ders İsmi: | Sinematografik Mekan Analizi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | Elif Ebru Yılmaz | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kavramsal düşünme pratiklerini geliştirmek Tematik yapıları görsel anlatılar aracılığıyla deşifre etme becerisini geliştirmek |
Dersin İçeriği: | Bu derste sosyal bilimler ve mimarlık literatüründe yaygın olarak kullanılan temel kavramlar sinema aracılığıyla tartışılacaktır. Derste önerilen filmler teorik tartışmaların ampirik alanını oluşturacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Metaforlar ve alegoriler üzerinden eleştirel tartışma becerilerini geliştirmek 2) Kavramsal düşünme pratiğini geliştirerek yazınsal ve görsel içerikleri belirli temalarla kurgulama yetisini geliştirmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Neden Sinema? Sinema toplumsal dünyaya ve politikaya nasıl müdahale eder: Çağdaş dünyada sanal ve gerçeklik ilişkisi; mekan, toplum ve politika ilişkisi. | |
2) | Mekan, Kimlik, Öznellik, İdeoloji, Yabancılaşma. | |
3) | İktidar ve Bilgi, Totalitarizm, Agency*, Temsiliyet, Ötekilik | |
4) | Kültür, Toplum, Gündelik Yaşam Pratikleri, Toplumsal Mekan, İletişim | |
5) | Modernizm, Kapitalizm, Mahremiyet, Spectacle, Gösteri Toplumu | |
6) | Militarizm, Sınıf, Fantezi, Disiplin Toplumu, Gözetim Toplumu | |
7) | Güvenlik, Tekinsizlik, Nostalji, Simgesel düzen, Kaos | |
8) | Binary*, Müphemlik, Sınır, Kamp, Dispozitif | |
9) | Network, Mobilite, Simülakrum, Güvenlik Toplumu, Tüketim Toplumu | |
10) | Postmodernizm, Kolonyalizm, Transhümanizm, Denetim toplumu | |
11) | Sunum Haftası; seçilen temalar ve anlatım dili/araçları tartışılacak | |
12) | Sunum Haftası; seçilen temalar ve anlatım dili/araçları tartışılacak. | |
13) | Mekanın Üretimi, Metaverse*, Dualite, İllüzyon, Estetik. | |
14) | Sunum haftası ve final ödevi teslimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Foucault, M. 1984. Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Translated by Jay Miskowiec Sennet, R. 2008. Ten ve Taş, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir. Çeviren: Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları. Bauman, Z. 2015. Sosyolojik Düşünmek. Çeviren: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Lefebvre, H. 2015. Mekanın Üretimi. Çeviren: Işık Ergüden. İstanbul: Sel Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | *Baker, Ulus. 2015. Beyin Ekran. Derleyen Ege Berensel. İstanbul: Birikim Yayınları. *Baudrillard, Jean. 2016. Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. Çeviren: Oğuz Adanır. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. *Bauman, Zygmunt. 2015. Sosyolojik Düşünmek. Çeviren: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. *Berger, John. 2014. Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları. *Debord, Guy. 2014. Gösteri Toplumu. Çeviren Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. *Deleuze, Gilles. 2014. Sinema I, Hareket - İmge. Çeviren: Soner Özdemir. İstanbul: Norgunk Yayınları. *Diken Bülent - Laustsen Carsten B. 2014. Filmlerle Sosyoloji. Çeviren: Sona Ertekin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. *Eco, Umberto. 1997. Somon Balığıyla Yolculuk: İmparatorluğun 1’e 1 Haritasını Çizmenin Zorluğu Üzerine. Çeviren: İlknur Özdemir. İstanbul: Can Yayınları. *Simmel, George. Metropol ve Zihinsel Yaşam. Cogito Dergisi, Sayı 8, Yaz 1996. *Ungers, Oswald Mathias. 2013. Kent Metaforları. Çeviren Ceren Öztürkcan. İstanbul: Lemis Yayınları. *Zizek, S. 2013. Yamuk Bakmak. Çeviren Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 3 | |||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 | 3 | |||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 22 |
Sunum / Seminer | 3 | 6 |
Ödevler | 14 | 28 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 88 |