ARCH0010 Cinematographic Spatial Analysisİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH0010
Ders İsmi: Sinematografik Mekan Analizi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): Elif Ebru Yılmaz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kavramsal düşünme pratiklerini geliştirmek
Tematik yapıları görsel anlatılar aracılığıyla deşifre etme becerisini geliştirmek
Dersin İçeriği: Bu derste sosyal bilimler ve mimarlık literatüründe yaygın olarak kullanılan temel kavramlar sinema aracılığıyla tartışılacaktır. Derste önerilen filmler teorik tartışmaların ampirik alanını oluşturacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Metaforlar ve alegoriler üzerinden eleştirel tartışma becerilerini geliştirmek
2) Kavramsal düşünme pratiğini geliştirerek yazınsal ve görsel içerikleri belirli temalarla kurgulama yetisini geliştirmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Neden Sinema? Sinema toplumsal dünyaya ve politikaya nasıl müdahale eder: Çağdaş dünyada sanal ve gerçeklik ilişkisi; mekan, toplum ve politika ilişkisi.
2) Mekan, Kimlik, Öznellik, İdeoloji, Yabancılaşma.
3) İktidar ve Bilgi, Totalitarizm, Agency*, Temsiliyet, Ötekilik
4) Kültür, Toplum, Gündelik Yaşam Pratikleri, Toplumsal Mekan, İletişim
5) Modernizm, Kapitalizm, Mahremiyet, Spectacle, Gösteri Toplumu
6) Militarizm, Sınıf, Fantezi, Disiplin Toplumu, Gözetim Toplumu
7) Güvenlik, Tekinsizlik, Nostalji, Simgesel düzen, Kaos
8) Binary*, Müphemlik, Sınır, Kamp, Dispozitif
9) Network, Mobilite, Simülakrum, Güvenlik Toplumu, Tüketim Toplumu
10) Postmodernizm, Kolonyalizm, Transhümanizm, Denetim toplumu
11) Sunum Haftası; seçilen temalar ve anlatım dili/araçları tartışılacak
12) Sunum Haftası; seçilen temalar ve anlatım dili/araçları tartışılacak.
13) Mekanın Üretimi, Metaverse*, Dualite, İllüzyon, Estetik.
14) Sunum haftası ve final ödevi teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Foucault, M. 1984. Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Translated by Jay Miskowiec
Sennet, R. 2008. Ten ve Taş, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir. Çeviren: Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları.
Bauman, Z. 2015. Sosyolojik Düşünmek. Çeviren: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Lefebvre, H. 2015. Mekanın Üretimi. Çeviren: Işık Ergüden. İstanbul: Sel Yayınları.
Diğer Kaynaklar: *Baker, Ulus. 2015. Beyin Ekran. Derleyen Ege Berensel. İstanbul: Birikim Yayınları.
*Baudrillard, Jean. 2016. Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. Çeviren: Oğuz Adanır. İstanbul:
Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
*Bauman, Zygmunt. 2015. Sosyolojik Düşünmek. Çeviren: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
*Berger, John. 2014. Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.
*Debord, Guy. 2014. Gösteri Toplumu. Çeviren Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent. İstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
*Deleuze, Gilles. 2014. Sinema I, Hareket - İmge. Çeviren: Soner Özdemir. İstanbul: Norgunk
Yayınları.
*Diken Bülent - Laustsen Carsten B. 2014. Filmlerle Sosyoloji. Çeviren: Sona Ertekin. İstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
*Eco, Umberto. 1997. Somon Balığıyla Yolculuk: İmparatorluğun 1’e 1 Haritasını Çizmenin
Zorluğu Üzerine. Çeviren: İlknur Özdemir. İstanbul: Can Yayınları.
*Simmel, George. Metropol ve Zihinsel Yaşam. Cogito Dergisi, Sayı 8, Yaz 1996.
*Ungers, Oswald Mathias. 2013. Kent Metaforları. Çeviren Ceren Öztürkcan. İstanbul: Lemis
Yayınları.
*Zizek, S. 2013. Yamuk Bakmak. Çeviren Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3 3
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 22
Sunum / Seminer 3 6
Ödevler 14 28
Final 1 4
Toplam İş Yükü 88