Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM061
Ders İsmi: Çizim ve Araç Deneyleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BİLGE YARAREL DOĞAN
Dersi Veren(ler): Mustafa Mortaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, çizim ve iç mimari çizimin mekânsallığını, çeşitli çizim araçları ile kurgulanan deney ortamları ile anlama ve açığa çıkarmaktır. Çizmek edimi, çizimin kendi mekânsal ve atmosferik ortamında kalarak, tahmin edilemeyen ve öngörülemeyen ortamları yaratıcı karşılaşmalara itebilecek potansiyellere sahiptir. Bu anlamda ders, iz, çizik ve çizmek gibi durumların mekânsal potansiyellerini geleneksel olmayan çizim araçları aracılığıyla araştırarak deşifre etme amacı taşır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında geleneksel ve geleneksel olmayan çizim araçları, edimleri ve ekipmanları, bir dizi mekânsal üretim ve karşılaşmalara tabi tutulurlar. Bu anlamda derste baskı teknikleri, leke çıkarma ve yayılma halleri, iz bırakma yöntemleri, sulu boya ve suyun çizim aracı olarak kullanılması, süperpoze çizim teknikleri, ışık ve gölge ile yansımanın çizimleri / yansıtılanı çizme, kolektif çizim ve çizim aracı tasarlamak gibi konu içerikleri ele alınırlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Renk teorisi, kompozisyon kuralları ve görsel iletişim ilkeleri gibi temel estetik konuları içeren ders, öğrencilere tasarımlarını görsel olarak etkili bir şekilde iletmeleri için gerekli olan estetik anlayışı geliştirecektir.
2) Öğrenciler, çizim araçlarını tasarım sürecinde etkili bir şekilde yönetmeyi öğrenerek iç mimarlık projelerini planlama ve uygulama konusundaki becerilerini geliştireceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı ve içeriğinin açıklanması- Program + İzlence + Ekipmanlar
2) Aksonometrik Kolaj - Plan Oblique
3) Aksonometrik Katlama Hallerinin Üretimi | Ödev 1: Katlama Karşılaşmaları
4) Organik Nesne Fotomontajının Deşifreleri - kedi, yapraklı bitki, el vb.
5) Organik Nesne Fotomontajının Deşifreleri | Ödev 2: Organik Deşifreler
6) Atölye: Linol Baskı Teknikleri
7) Mono Baskı: Karton ambalaj katmanlarını haritalamak
8) Ara Teslim: Baskı Teknikleri Portfolyosu
9) Sulu Boya Teknikleri: Su, leke, yayılma, su püskürtmenin mekânsallığı
10) Sulu Boya: Atmosferik arkitektonik çeşitlendirmesi | Ödev 3: Sulu İzler
11) İz Bırakan Kolektif Çizim: Estampaj, yuvarlama ve çizim aracı icat etmek
12) Gölge Çizimi: Yansıtılanın İzinde
13) Gölge Çizimi: Yansıtılanın İzinde
14) Final Teslimi: Kolektif Çizim + Yansıtılanın İzinde

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: + Scolari, M. (2012). Oblique Drawing: A History of Anti Perspective. Cambridge: The
MIT Press. + Stierli, M. (2018). Montage and the Metropolis: Architecture, Modernity and the
Representation of Space. New Haven: Yale University Press.
+ Van Sommers, P. (2009). Drawing and Cognition: Descriptive and Experimental Studies of Graphic Production Processes, Cambridge University Press.
+ Kaupelis, R. (1980). Experimental Drawing, Watson-Guptill.

Diğer Kaynaklar: + Scolari, M. (2012). Oblique Drawing: A History of Anti Perspective. Cambridge: The
MIT Press. + Stierli, M. (2018). Montage and the Metropolis: Architecture, Modernity and the
Representation of Space. New Haven: Yale University Press.
+ Van Sommers, P. (2009). Drawing and Cognition: Descriptive and Experimental Studies of Graphic Production Processes, Cambridge University Press.
+ Kaupelis, R. (1980). Experimental Drawing, Watson-Guptill.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 51
Ödevler 4 12
Toplam İş Yükü 100