Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM055 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlıkta Sosyal Pratikler | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. İBRAHİM EMRE GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Emre Gündoğdu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimarlıkta Sosyal Pratikler dersi, toplumsal ve sosyal alandaki ihtiyaçlara yönelik mimari ve iç mimari üretimler yapan pratikleri tanımak, bu pratiklerin üretim biçiminin kaynaklandığı argümanları tartışmak amacını taşımaktadır. Dersin hedefleri, alternatif mimarlık pratiği ve kolektif yapım yollarını öğrenmek; kentsel ve kırsal koşullara yönelik dönüşüm ve müdahalelerin tartışılması; mimari düşünce ile toplumsal zorluklara karşı sivil toplumu bilinçlendirmenin yaratıcı yollarını geliştirmek; çeşitli koşul ve ölçeklerde problemlerin tespit edilmesi ve geçici yaklaşımlarla çözümler geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Ders kapsamında Dünya ve Türkiye'den sosyal mimarlık pratiği örnekleri, bu pratiklerin kavramsal bağlamları, yapma biçim ve yöntemleri tartışılacaktır. Derste öğrencilerden bir sosyal proje proje önerip geliştirmeleri beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlık ve iç mimarlığı sosyal bir uygulama olarak anlamak, toplumsal farkındalığı artırmak 2) Mimari uygulamalar yapmanın farklı yollarını öğrenmek 3) Tasarımı toplumsal fayda için araçsallaştırmak 4) Sorunlara çerçeve çizmek ve geçici/kalıcı çözümler üretmek 5) Yaratıcı eylemler tasarlamak 6) Yerinde ve kolektif üretim için tasarım dili ve araçlarının geliştirilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Sunum - 'Birlikte Yapmak' | |
3) | Sunum - Türkiye'den Mimarlıkta Sosyal Pratikler | |
4) | Sunum - Dünya'dan Mimarlıkta Sosyal Pratikler | |
5) | Sunum - Metotlar | |
6) | Saha Gezisi | |
7) | Ödev: Sosyal Proje Önerileri | |
8) | Ara Sınav: Sosyal Proje Öneri Teslimleri | |
9) | Sunum - Kaynaklar ve İmkanlar | |
10) | Sunum - Malzeme ve Üretim | |
11) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
12) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
12) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
12) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
13) | Sosyal Proje Teslim ve Sunumları | |
14) | Sosyal Proje Teslim ve Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Müştereklerimiz - Jay Walljasper, How Together - Constructlab, Convivial Ground - Constructlab, Müşterek Mekan - Stavros Stavrides, Kentsel Heterotopya: Özgürleşme Mekanı Olarak Eşikler Kentine Doğru - Stavros Stavrides, Şenlikli Toplum - Ivan Illich, Citizen Architect - Rural Studio, Design Like You Give A Damn: Architectural Responses to Humanitarian Crises - Architecture for Humanity |
Diğer Kaynaklar: | Müştereklerimiz - Jay Walljasper, How Together - Constructlab, Convivial Ground - Constructlab, Müşterek Mekan - Stavros Stavrides, Kentsel Heterotopya: Özgürleşme Mekanı Olarak Eşikler Kentine Doğru - Stavros Stavrides, Şenlikli Toplum - Ivan Illich, Citizen Architect - Rural Studio, Design Like You Give A Damn: Architectural Responses to Humanitarian Crises - Architecture for Humanity |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ödevler | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 32 |