İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM055 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlıkta Sosyal Pratikler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. İBRAHİM EMRE GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Emre Gündoğdu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimarlıkta Sosyal Pratikler dersi, toplumsal ve sosyal alandaki ihtiyaçlara yönelik mimari ve iç mimari üretimler yapan pratikleri tanımak, bu pratiklerin üretim biçiminin kaynaklandığı argümanları tartışmak amacını taşımaktadır. Dersin hedefleri, alternatif mimarlık pratiği ve kolektif yapım yollarını öğrenmek; kentsel ve kırsal koşullara yönelik dönüşüm ve müdahalelerin tartışılması; mimari düşünce ile toplumsal zorluklara karşı sivil toplumu bilinçlendirmenin yaratıcı yollarını geliştirmek; çeşitli koşul ve ölçeklerde problemlerin tespit edilmesi ve geçici yaklaşımlarla çözümler geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Ders kapsamında Dünya ve Türkiye'den sosyal mimarlık pratiği örnekleri, bu pratiklerin kavramsal bağlamları, yapma biçim ve yöntemleri tartışılacaktır. Derste öğrencilerden bir sosyal proje proje önerip geliştirmeleri beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlık ve iç mimarlığı sosyal bir uygulama olarak anlamak, toplumsal farkındalığı artırmak 2) Mimari uygulamalar yapmanın farklı yollarını öğrenmek 3) Tasarımı toplumsal fayda için araçsallaştırmak 4) Sorunlara çerçeve çizmek ve geçici/kalıcı çözümler üretmek 5) Yaratıcı eylemler tasarlamak 6) Yerinde ve kolektif üretim için tasarım dili ve araçlarının geliştirilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Sunum - 'Birlikte Yapmak' | |
3) | Sunum - Türkiye'den Mimarlıkta Sosyal Pratikler | |
4) | Sunum - Dünya'dan Mimarlıkta Sosyal Pratikler | |
5) | Sunum - Metotlar | |
6) | Saha Gezisi | |
7) | Ödev: Sosyal Proje Önerileri | |
8) | Ara Sınav: Sosyal Proje Öneri Teslimleri | |
9) | Sunum - Kaynaklar ve İmkanlar | |
10) | Sunum - Malzeme ve Üretim | |
11) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
12) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
12) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
12) | Proje Geliştirme ve Değerlendirme | |
13) | Sosyal Proje Teslim ve Sunumları | |
14) | Sosyal Proje Teslim ve Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Müştereklerimiz - Jay Walljasper, How Together - Constructlab, Convivial Ground - Constructlab, Müşterek Mekan - Stavros Stavrides, Kentsel Heterotopya: Özgürleşme Mekanı Olarak Eşikler Kentine Doğru - Stavros Stavrides, Şenlikli Toplum - Ivan Illich, Citizen Architect - Rural Studio, Design Like You Give A Damn: Architectural Responses to Humanitarian Crises - Architecture for Humanity |
Diğer Kaynaklar: | Müştereklerimiz - Jay Walljasper, How Together - Constructlab, Convivial Ground - Constructlab, Müşterek Mekan - Stavros Stavrides, Kentsel Heterotopya: Özgürleşme Mekanı Olarak Eşikler Kentine Doğru - Stavros Stavrides, Şenlikli Toplum - Ivan Illich, Citizen Architect - Rural Studio, Design Like You Give A Damn: Architectural Responses to Humanitarian Crises - Architecture for Humanity |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ödevler | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 32 |