ICM211 Bağlam ve Tasarımİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM211
Ders İsmi: Bağlam ve Tasarım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BİLGE YARAREL DOĞAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Hatice Işıl UYSAL, Dr. Öğr. Üyesi Gülşah AYKAÇ, Dr. Öğr. Üyesi Burçin GÜNGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste bağlam konusunun değişken ölçeklerinin kavramsal ve uygulamalı olarak ele alınması ve tasarımın bağlamla ilişkisinin irdelenmesi, araştırılması ve yorumlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste tasarım yoluyla ve deneyimler üzerinden bağlamsal ilişkiler araştırılmaktadır. Öğrenci merkezli ve stüdyo çalışması ağırlıklı olan derste dünyanın farklı bağlamsallıklarına mimari tasarım düşünce ve araçlarıyla yaklaşılmaktadır. Muhtelif mekânsallıkların deneyimlendiği teknik geziler, farklı perspektiflerle verilen seminerler ve tasarım araçlarının deneysel olarak kullanıldığı stüdyo çalışmalarından oluşmaktadır. Dersin, katılımcıların kendi bağlam çözümlemeleri üzerinden kurdukları bağları ifade ettiği, ölçeklerarası ve şeylerarası bağlamların çok yönlü tartışıldığı bir süreç olması hedeflenmektedir. Böylece stüdyo bağlam çözümlemelerinin, temsilin ve tasarımın birbirine dönüşümünün ortamını sağlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kavramsal düşünme ve eleştirel yaklaşım becerisi kazanma
2) Farklı ölçekleri bağlam kavramıyla ilişkili olarak düşünebilme
3) Mimari tasarımda bağlamın önemini kavrama
4) Bağlamı irdeleyen mekânsal çözümleme yapabilme
5) Mekânsal çözümlemeyi farklı araçlarla temsil edebilme
6) Bağlamsal ilişkilere bağlı tasarım önerisi geliştirme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Bağlam Üzerine Tartışmalar
2) "Yer ve Yeryüzü Bağlamı Stüdyo Çalışması: Yere-Özgü Sanat"
3) "Teknik Gezi Yere-Özgü Sanat"
4) "Maddi ve Maddesi Olmayan Bağlam Stüdyo Çalışması: Yere-Özgü Sanat"
5) "Teknik Gezi Yüzeyler ve Mekânsallık"
6) "Yüzeyler ve Fiziksel Bağlam Mekânsal Düzen ve Düzenekler Stüdyo Çalışması: Yüzeyler ve Mekânsallık"
7) "Yüzey Okumaları Stüdyo Çalışması: Yüzeyler ve Mekânsallık"
8) Ara Sınav Haftası
9) "Teknik Gezi Toprak Parçaları"
10) "Zamana Yerleşmek Stüdyo Çalışması: Toprak Parçaları"
11) "Bağlam Olarak Bağlantısallık Stüdyo Çalışması: Toprak Parçaları"
12) "Teknik Gezi Muhit"
13) Kentsel Bağlam(lar)la Yakınlaşmak Stüdyo Çalışması: Kent kayıtları
14) Evin bağlamı Stüdyo Çalışması: Kent kayıtları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "*Allen, Stan. (2017). Alan Koşulları. Çeviren: Göksun Akyürek. İçinde Yeni Bir Gündem İnşa Etmek, editör A. Krista Sykes, ss. Küre Yayınları.
*Aykaç, Gülşah. (2018). Bir Ev Ziyaretinin Düşündürdükleri. manifold https://manifold.press/bir-ev-ziyaretinin-dusundurdukleri
*Bergson, Henri. (2021). Süre ve Eşzamanlılık, Einstein’in Teorisi Hakkında. Sunuş Yazısı, Ali Osman Gündoğan, s:11-17, Fol Yayın.
*Bilgin, İhsan. (2020). Mimarın Soluğu: Peter Zumthor Mimarlığı Üzerine Denemeler. Metis.
*Didi-Huberman, Georges. (2023). Kabuklar. Elif Karakaya (Çev.) Lemis.
*Durusoy, E. (2016). Tarihi Yoldan Kültürel Rotaya. ODTÜ Yayıncılık.
*Fowles, John. (2020). Ağaçlar. Süha Sertabiboğlu (çev.). Ayrıntı Yayınları.
*Kodalak, Gökhan. (2016). Metropol Afektleri ve Hayatın Akışı: Tuhaf Bir Sosyolog Olarak Georg Simmel. manifold https://manifold.press/metropol-afektleri-ve-hayatin-akisi#ref02
*Simmel, Georg. (2005). Metropol ve Zihinsel Yaşam. Çeviren: Ahmet Aydoğan. İçinde Şehir ve Cemiyet, derleyen Ahmet Aydoğan, ss. 167-84. İstanbul, İz Yayıncılık.
*Simmel, Georg. (2020). Harabe Kapı ve Köprü, Kulp. Alp Tümertekin, Nihat Ülner (Çev.). İstanbul: Janus.
*Şengün, Hakan Tüzün. (2018). Sokak Pazarının Poetikası: Geçici Yapının Zamansallığı Üzerine Fenomenolojik Bir İnceleme. Doktora Tezi. İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
*Uysal, Hatice Işıl. (2022). Mimarinin Kıvamı: Dikiş Figürasyonu ve Şehirde Yürüyüş İnşaları Üzerinden Bir Araştırma. Doktora Tezi. İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
Diğer Kaynaklar: "*Allen, Stan. (2017). Alan Koşulları. Çeviren: Göksun Akyürek. İçinde Yeni Bir Gündem İnşa Etmek, editör A. Krista Sykes, ss. Küre Yayınları.
*Aykaç, Gülşah. (2018). Bir Ev Ziyaretinin Düşündürdükleri. manifold https://manifold.press/bir-ev-ziyaretinin-dusundurdukleri
*Bergson, Henri. (2021). Süre ve Eşzamanlılık, Einstein’in Teorisi Hakkında. Sunuş Yazısı, Ali Osman Gündoğan, s:11-17, Fol Yayın.
*Bilgin, İhsan. (2020). Mimarın Soluğu: Peter Zumthor Mimarlığı Üzerine Denemeler. Metis.
*Didi-Huberman, Georges. (2023). Kabuklar. Elif Karakaya (Çev.) Lemis.
*Durusoy, E. (2016). Tarihi Yoldan Kültürel Rotaya. ODTÜ Yayıncılık.
*Fowles, John. (2020). Ağaçlar. Süha Sertabiboğlu (çev.). Ayrıntı Yayınları.
*Kodalak, Gökhan. (2016). Metropol Afektleri ve Hayatın Akışı: Tuhaf Bir Sosyolog Olarak Georg Simmel. manifold https://manifold.press/metropol-afektleri-ve-hayatin-akisi#ref02
*Simmel, Georg. (2005). Metropol ve Zihinsel Yaşam. Çeviren: Ahmet Aydoğan. İçinde Şehir ve Cemiyet, derleyen Ahmet Aydoğan, ss. 167-84. İstanbul, İz Yayıncılık.
*Simmel, Georg. (2020). Harabe Kapı ve Köprü, Kulp. Alp Tümertekin, Nihat Ülner (Çev.). İstanbul: Janus.
*Şengün, Hakan Tüzün. (2018). Sokak Pazarının Poetikası: Geçici Yapının Zamansallığı Üzerine Fenomenolojik Bir İnceleme. Doktora Tezi. İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
*Uysal, Hatice Işıl. (2022). Mimarinin Kıvamı: Dikiş Figürasyonu ve Şehirde Yürüyüş İnşaları Üzerinden Bir Araştırma. Doktora Tezi. İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 8 % 50
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 25
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 75
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 25
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 12
Toplam İş Yükü 134