ICM122 Çevre ve Sistem Bilgisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM122
Ders İsmi: Çevre ve Sistem Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. GÖKÇE SAADET ARPACI COŞKUN
Dersi Veren(ler): Bilge Yararel Doğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çevre ve Sistem Bilgisi dersinin temel amacı, iç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki öğrencilere, çevre dostu ve sürdürülebilir iç mekanlar oluşturma becerilerini kazandırmaktır. Bu ders, öğrencilere çeşitli tasarım unsurlarıyla birlikte enerji verimliliği, akustik konfor, ergonomi ve güvenlik gibi önemli faktörleri içeren bütünsel bir bakış açısı sunmayı hedefler. Öğrenciler, teorik bilgileri günlük tasarım uygulamalarına dönüştürerek, çevresel etkileri minimize eden, kullanıcı dostu ve estetik açıdan zengin iç mekanlar tasarlama yetkinliğine sahip olacaklardır. Bu bağlamda, ders, öğrencileri sektöre yönlendirmek ve çevresel sorumluluk bilinciyle iç mekan tasarımına katkıda bulunmaya teşvik etmek amacını taşır.
Dersin İçeriği: Çevre ve Sistem Bilgisi dersi, iç mimarlık ve çevre tasarımının temel konularını içerir. Öğrenciler, çevre tasarımının genel prensipleri, iç mekan ve dış mekan tasarım ilişkisi, renk teorisi, ışık-gölge kullanımı, ve sesin mekân algısındaki etkileri gibi temel kavramları öğrenirler. Ders, insan algısı ve mekân tasarımı, ergonomi, kullanıcı odaklı tasarım prensipleri, fiziksel çevre kontrolü temelleri, enerji verimliliği, sürdürülebilir tasarım, akustik tasarım, ve yangından korunma gibi konularda derinleşir. Öğrencilere, çeşitli projeler ve uygulamalar aracılığıyla teorik bilgileri pratiğe dökme fırsatı sunularak, iç mekan tasarımında kapsamlı bir anlayış kazandırılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, iç mekan tasarımında çevresel etkileri değerlendirebilecek ve sürdürülebilir tasarım prensiplerini uygulayabilecekleri bir anlayış geliştireceklerdir.
2) Ders, öğrencilere iç mekan tasarımında kullanıcı odaklı yaklaşımları anlama ve uygulama becerisi kazandıracaktır.
3) Fiziksel çevre kontrolü, yangından korunma önlemleri ve akustik tasarım gibi unsurlar üzerinde odaklanarak, öğrenciler güvenlik standartlarına uygun, konforlu ve kullanışlı mekanlar tasarlama yetkinliği kazanacaklardır.
4) Ders, akıllı ev sistemleri, otomasyon teknolojileri ve çevre dostu inovasyonlar gibi konularda öğrencilerin bilgi ve farkındalığını artırarak, çağdaş teknolojilerin iç mekan tasarımında nasıl kullanılabileceğine dair bir perspektif sunacaktır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Temel Kavramlar
2) Mekân Algısı ve Tasarım
3) İnsan Algısı ve Mekân Tasarımı
4) Fiziksel Çevre Kontrolü Temelleri
5) Isıl Konfor ve Bileşenleri
6) Aydınlatma Tasarımı Temelleri
7) Ses Kontrolü ve Akustik Tasarım
8) Ara Sınav
9) Enerji Verimliliği ve Sürdürülebilir Tasarım
10) Yangından Korunma Önlemleri
11) Teknoloji ve Çevre Tasarımı
12) Öğrenci Sunumları
13) Öğrenci Sunumları
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hagentoft, Carl-Eric. Introduction to building physics. External organization, 2001.
Roaf, S. ,Hancock, M., (1992), Energy Efficient Building Design, USA Olgyay: Blackwell Scientific Publ.
Roaf, S., (2004), "Ecohouse 2: A Design Guide", Elseiver Architectural Press, Oxford.
Steele, S., (2005), "Ecological Architecture: A Critical History", Thames & Hudson.
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık.
Anon, (1976), “Practical Building Acoustics”, London, Sound Research Laboratories Limited.
Barron, M., (1993), “Auditorium and Architectural Design”, London, E&FN Spon.
Beranek, L. L., (1960), “Noise Reduction”, Mc Graw-Hill Book Company, Inc.
Beranek, L. L., (1962), “Music Acoustics & Architecture”, New York, John Wiley & Sons.
Hopkins, R. G., Petherbridge, P., Longmore, J., (1966), “Daylighting”, London, Heinemann.
Lam, M. C. W., (1986), “Sunlighting- As Formgiver For Architecture”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Moore, F., (1991), “Concepts and Practice of Architectural Daylighting”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Özkaya, M., (1972), “Aydınlatma Tekniği”, İstanbul, İTÜ Matbaası.
Plummer, H., (2009), "The Architecture of Natural Light", Thames&Hudson, London, UK.
Diğer Kaynaklar: Hagentoft, Carl-Eric. Introduction to building physics. External organization, 2001.
Roaf, S. ,Hancock, M., (1992), Energy Efficient Building Design, USA Olgyay: Blackwell Scientific Publ.
Roaf, S., (2004), "Ecohouse 2: A Design Guide", Elseiver Architectural Press, Oxford.
Steele, S., (2005), "Ecological Architecture: A Critical History", Thames & Hudson.
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık.
Anon, (1976), “Practical Building Acoustics”, London, Sound Research Laboratories Limited.
Barron, M., (1993), “Auditorium and Architectural Design”, London, E&FN Spon.
Beranek, L. L., (1960), “Noise Reduction”, Mc Graw-Hill Book Company, Inc.
Beranek, L. L., (1962), “Music Acoustics & Architecture”, New York, John Wiley & Sons.
Hopkins, R. G., Petherbridge, P., Longmore, J., (1966), “Daylighting”, London, Heinemann.
Lam, M. C. W., (1986), “Sunlighting- As Formgiver For Architecture”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Moore, F., (1991), “Concepts and Practice of Architectural Daylighting”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Özkaya, M., (1972), “Aydınlatma Tekniği”, İstanbul, İTÜ Matbaası.
Plummer, H., (2009), "The Architecture of Natural Light", Thames&Hudson, London, UK.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sunum / Seminer 3 6
Ödevler 1 4
Final 2 4
Toplam İş Yükü 40