Adalet | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MYO039 | ||||
Ders İsmi: | Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. NESRİN YILDIZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Nesrin Yıldız | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrenciler toplumsal cinsiyet kavramını tanımlayabilecek toplumsal cinsiyet normları ile hukuk arasındaki ilişkiyi çözebilecek öğrendiklerini başka gruplara etkili biçimde aktarabilecek ayrımcılık konusunda bilgi sahibi olacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Ataerkil toplumun kadın üzerindeki hâkimiyeti, yani cins ayrımı, toplumun kuruluşuna denk düştüğü ölçüde, cinselliği belirleyen bir siyasi iktidar ilişkisinin varlığından söz etmek gerekir. Bu ilişki, bir yandan kadınlık ve erkeklik rollerini tanımlarken, diğer yandan da cinselliği tabii olmaktan çıkarıp sosyal bir olguya dönüştürür. Siyasi iktidarın bu yönü göz önünde bulundurulmadıkça, sosyallik ve hukukilik ile ilgili her saptama eksik kalacaktır. Bu ders, siyasi iktidarın bu yönünü tartışmaya açmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyet kavramını tanıyıp cinsiyet eşitliği/eşitsizliği kavramlarını toplumsal cinsiyet bağlamında değerlendirebilecek 2) Toplumsal Cinsiyet ilişkileri, aile, nüfus politikaları konusunda çalışan örgüt, resmi ve resmi olmayan kurumlarda çalışabilecek insan kaynağı yaratır. 3) Konuya ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatla ilgili bilgi sahibi olacak. 4) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini hukuki düzenleme ve uygulamalarda teşhis edip çözüm üretme yöntemleri geliştirmek için eleştirel bakış açısının bilgisine sahip olacaktır. 5) Hukuk sisteminin toplumsal cinsiyetle ilişkisini saptayabilecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Toplumsal cinsiyet, ataerkillik vb kavramların tanımı | |
2) | Toplumsal cinsiyetin tarihi | |
3) | Toplumsal cinsiyet ve hukuk ilişkisi | |
4) | Toplumsal cinsiyet rolleri | |
5) | Toplumsal cinsiyet ve ataerkillik ilişkisi | |
6) | Türk hukuku yasal mevzuatı | |
7) | Türk hukuku yasal mevzuatı | |
8) | ÖDEV HAFTASI | |
9) | Toplumsal cinsiyet ile ilgili uluslararası mevzuat | |
10) | Toplumsal cinsiyet ile ilgili uluslararası mevzuat | |
11) | Pratik çalışmalar | |
12) | Mahkeme kararları özelinde inceleme | |
13) | Pratik çalışmalar | |
14) | Genel tekrar | |
15) | Dönem sonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk, Zeynep Özlem Üskül Engin, On İki Levha Yayıncılık, 2019. |
Diğer Kaynaklar: | Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk, Zeynep Özlem Üskül Engin, On İki Levha Yayıncılık, 2019. Ders notları. Filmler. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
2) Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
3) Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
4) Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
5) Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
6) Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||
7) Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir. | 3 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||
8) Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
9) Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||
10) Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
12) Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
13) Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
14) Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel hukuk kavramlarına hâkim olarak okuduğunu anlama, kavrama ve kullanabilme yeterliliğine sahiptir. | 3 |
2) | Özel hukuk ve kamu hukuku ayrımı, usule ilişkin temel farklılıkları ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
3) | Analitik düşünme yöntemini öğrenerek hukuksal kavramları karşılaştırabilme ve kullanabilme yeteneğini edinmiştir. | 2 |
4) | Örnek olay analizleri üzerinden teorik bilgilerini pratik uygulamada kullanabilme becerisi edinmiştir. | 3 |
5) | Yargı örgütünün yapısı ve işleyişi ile kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli, hukuksal sorunların hangi mercilerde çözülebileceği konusunda gerekli yönlendirmeleri yapabilir. | 3 |
6) | Hukukun bilgi kaynaklarına erişme ve etkin biçimde kullanma yeterliliğine sahip olup değişimlere uyum göstererek mesleki alanda kendini geliştirme becerisine sahiptir. | 3 |
7) | Adli mekanizmanın gerektirdiği bilgi teknolojileri hakkında kapsamlı bilgi sahibi ve beceri sahibidir. | 3 |
8) | Devlet örgütünün yapısı, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve gerekli mevzuatı takip edebilir. | 3 |
9) | Bireyin devlet karşısındaki gerek iç hukuktan gerekse uluslararası hukuktan doğan hakları ve yükümlülükleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilmeli ve bu bilgiyi pratik uygulamaya yansıtabilecek yetkinliktedir. | 3 |
10) | Hukuksal bilgi düşüncelerini mesleğinin gereklilikleri doğrultusunda gerek yazılı gerekse sözlü olarak etkin biçimde ifade edebilir. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte Bilişim ve İletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
12) | Kalem mevzuatı hakkında bilgi sahibidir ve hızlı klavye kullanmak suretiyle adli yazışma yapabilir. | 3 |
13) | Hukuk alanındaki mesleklerin kendine özgü kuralları ve meslek etiği hakkında bilgi sahibi olabilmeli ve bunları kendi mesleğine uygulayabilecek yetkinliktedir. | 3 |
14) | Türk dilinin yapısı ve kurallarını özümsemiş ve bu bilgisini hukuksal metinlerin kabul edilen standartlarına uygulayabilecek yeterliliktedir. | 3 |
15) | Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Ödevler | 1 | 20 |
Final | 14 | 29 |
Toplam İş Yükü | 75 |