JOB104 Sosyal Uyum ve Birliktelik Uygulamalarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Ağız ve Diş SağlığıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ağız ve Diş Sağlığı

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: JOB104
Ders İsmi: Sosyal Uyum ve Birliktelik Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FATEME AYŞİN ANKA
Dersi Veren(ler): Fateme Ayşin Anka
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, sosyal bilimlerde kimlik, göç, sürdürülebilirlik, sosyal uyum kavramlarına değinerek, ilgili konuların aralarındaki ilişkiyi deneyimlemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste, pratik uygulamalarla sürdürülebilirlik, kimlik, göç, sosyal uyum gibi kavramlar üzerinde duracaktır. Kimliğin siyasal bir kategori olarak oluşumundan ziyade çeşitli kimliklerin nasıl uyum içerisinde paylaşabilecekleri ortak bir toplum/alanda faaliyet yapabileceği gösterilecektir. Günümüzde artık küreselleşen göç meselesi, bununla birlikte Birleşmiş Milletlerin SDG olarak açıkladığı sürdürülebilir kalkınma amaçları doğrultusundan hareketle, bu ve benzeri derslerin zarureti artma eğilimindedir. SDG olarak bilinen bu evrensel eylem çağrısı doğrultusunda toplumların gelişmesi, göç nedenli toplumsal çatışmayı minimize ederek barışın sağlanması, göç konuları ile bağlaştırarak din, cinsiyet, iklim değişikliği gibi konuların bu olguya etkileri, uluslararası göçlerin nedenlerini, uluslararası göç ve göçmen çeşitlerinin tanımlanması, uluslararası göçlerin dünya genelinde göç veren ve göç alan bölgeler üzerindeki etkilerini, küreselleşmenin uluslararası göçlere olan etkisini incelemektedir. Başka bir ifadeyle bu meseleleri pratik uygulamalar çerçevesinde deneyimlemekte, bu deneyimlerle birlikte yeni bir bakış açısı sunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi tatmin edici bir şekilde tamamladıktan sonra bir öğrenci aşağıdaki maddelerde bilgi sahibi olacaktır. • Göç kavramına, • Kimlik ve aidiyet konularına, • Zorunlu göçlerin sebeplerine, • Uluslararası göç politikalarıyla • Küreselleşme, Çok kültürlülük, Sürdürülebilir Sosyal Uyum kavramlarına daha farklı bir bakış açısıyla yaklaşacaktır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Sosyal Uyum nedir ve neden gereklidir?
3) Sosyal Uyum nedir ve neden gereklidir? Şeker Oyunu
4) Film-Belgesel
5) Doğru Bilinen Yanlışlar
6) Film-Belgesel
7) Görünmeyen Hayatlar
8) Film-Belgesel
9) a
10) Mozaik-1
11) Göçle Gelen Kültürler
12) Mozaik-2
13) Proje Geliştirme
14) İyi Uygulama Örnekleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Salih Barışık, ‘Göç Kavramı, Tanımı ve Türleri’, ResearchGate, 2020, Çevrimiçi https://www.researchgate.net/publication/347388175_BOLUM_1_GOC_KAVRAMI_TANIMI_VE_TURLERI

• Yusuf Adıgüzel, Küreselleşme Çağında Göç, AÖF. İstanbul Universitesi, Çevrimiçi http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/sosyoloji_lisans_ao/kuresellesme_caginda_goc.pdf

• Uluslararası Göçler ve Türkiye Kurumsal ve Ampirik Bir Alan Araştırması Denizli/Tavas, Çantay Kitabevi, Istanbul

• Barış Çağırkan, ‘Göç, Hibrit Kimlik ve Aidiyet: Yeni Toplumlar, Yeni Kimlikler’, İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, Cilt: 5, Sayı: 8, 2016, Sayfa: 2613-2623.

• H. Birsen Örs, Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 4.Baskı, İstanbul, 2010.

• Umut Özkırımlı, Milliyetçilik Kuramları, Eleştirel Bir Bakış, 4. Baskı, Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2013.

• Umut Özkırırmlı (Der.), 21.Yüzyılda Milliyetçilik, Çev. Yetkin Başkavak, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2008.Ders Notları ve Hazırlanan Sunumlar

• Denis- Constant Martin, “The Choices of Identity”, Social Identities, Vol. 1, 1, s. 5-16
• Bhikhu Parekh, A New Politics of Identity, Palgrave, 2008

• Nuri Bilgin, Kimlik İnşası, Ankara: Asina Kitaplar, 2007

• Yabancısız Kurgulanan Ülkenin Yabancıları, Türkiye’de Yabancı İşçiler, A. Arı (Editör), Derin Yayınları, Istanbul.


• M. M. Erdoğan, Türkiye’deki Suriyeliler Toplumsal Kabul ve Uyum, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2015.
• E.Tümertekin, , N.Özgüç, Beşeri Coğrafya, İnsan, Kültür, Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2006
• Stephen Cornell ve Douglas Hartmann, Ethnicity and Race: Making Identities in a Changing World, London: Sage, 1997, s. 39-72.
• Karen A. Cerulo, “Identity Construction: New Issues New Directions”, Annual Review of Sociology, 23, 1997, s. 385-409.
• R. Brubaker ve F. Cooper, “Beyond Identity”, Theory and Society, 29, 1-47.
• Sinisa Malesevic, “Identity: Conceptual, Operational and Historical Critique”, (içinde) Making Sense of Collectivity: Ethnicity, Nationalism and Globalisation, der. Sinisa Malesevic ve Mark Haugaard, London: Pluto, 2002, s. 195-215.
• Gülay Toksöz, Uluslararası Emek Göçü, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2006.
• Nermin Abadan-Unat, Bitmeyen Göç, Konuk İşçilikten Ulus Ötesi Yurttaşlığa, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2007.
• Ahmet İçduygu Saime Özçürümez, Zorunlu Göç Deneyimi ve Toplumsal Bütünleşme: Kavramlar, Modeller ve Uygulamalar ile Türkiye, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2020.
• Salman Akhtar, Göç ve Kimlik-Kargaşa Sağaltım ve Dönüşüm, Çev. Sedef Ayhan, Yayınevi: Sfenks Kitap
Diğer Kaynaklar: • Çeşitli ders materyalleri ve amprik çalışmalar oluşturacaktır.
• İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı (İKGV) tarafından konuya ilişkin sunulan -daha önce denenmiş- farklı ders materyali kullanılarak, uygulamalar yoluyla öğrencilerimiz üzerinde olumlu bir etki yaratılması planlanmıştır. Çeşitli oyun planlamaları mevcuttur

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular.
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır.
4) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
6) Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
7) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
8) Etkili iletişim kurar,
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
16) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular.
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır.
4) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
6) Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
7) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
8) Etkili iletişim kurar,
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
16) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 9 11
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Proje 3 5
Ödevler 7 14
Final 2 4
Toplam İş Yükü 114