TDE408 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Meslek Etiği İstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE408
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Meslek Etiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Mehmet GÜNEŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilim insanı olma yolunda ilerleyen öğrencilere bilim ahlakı ve bilimsel bir bakış kazandırmak. Zamanı tasarruflu ve verimli kullanarak nitelikli ve çıktıları yüksek bilimsel çalışmalar yapmayı öğretmek.
Dersin İçeriği: Bilimsel bakış, bilimsel araştırma ve akademik etik kavramları tanımlanıp nitelikli, çıktıları yüksek bilimsel araştırmaların nasıl bir yöntem izlenilerek yapılacağı somutlaştırılarak gösterilir. Örnek/ideal bilim ahlakının ölçütleri gösterilir, bilimsel araştırmalarda intihalden nasıl kaçınılacağı somut örnekler üzerinden öğretilir. Yazılı, görsel ve dijital kaynaklardan bilim ahlakına uygun biçimde nasıl yararlanılacağı örneklerle gösterilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilim ahlakı ve bilimsel/akademik etik kavramlarını tanımlar.
2) Akademik etik ve intihal hakkında bilgi sahibi olur.
3) Bilgi edinme yollarını bilir.
4) Referans gösterme yöntemlerini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilim Ahlakı, Bilimsel/Akademik Etik Kavramları
2) Akademik Etik ve İntihal
3) Bilimsel Çalışma Hazırlama Evreleri
4) Bilimsel Araştırmalarda Kütüphane Çalışmalarının İşlevi ve Yöntemi
5) Yök Tez, Researchgate, Academi.edu vb. Akademik Platformlardan Veri Tarama Yöntemleri
6) Yazılı Metinlerden Veri Toplama Yöntemleri
7) Görsel ve Dijital Kaynaklardan Yararlanma Yöntemleri
8) Vize Ödevi
9) Bilimsel Çalışmanın Kapsam ve Sınırlarını Oluşturma Süreci
10) Bilimsel Çalışmanın Adı, Başlığı ve Planını Tespiti
11) Doğrudan Atıf, Dolaylı Alıntılama Yöntemleri
12) Bilimsel Makalede Dipnot ve Kaynak Gösterimi
13) Ortak Yazarlı Yayınların Yararları, Handikapları ve Ekip Çalışmalarında Etik Sorunlar
14) Yaygın Bir Bilimsel Ahlaksızlık Örneği Olarak Öğretim Üyeleri Tarafından Öğrenci Ödev ve Tezlerinden Üretilen Bilimsel Yayınlar ve Emek İstismarı/Hırsızlığı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ömer Ertürk vd., Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri
Suat Cebeci, Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri
Diğer Kaynaklar: Ali Yıldırım-Hasan Ali Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. 3
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. 3 3 3 3
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 14 196
Ödevler 2 0 0
Toplam İş Yükü 196