Endüstri ve Sistem Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI344 | ||||
Ders İsmi: | İşaret Dili | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. HASAN DİKYUVA | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Üniversite öğrencilerine işaret dili becerisi kazandırarak toplumdaki işitme ve konuşma engellilerin iletişim olanaklarını artırmayı hedeflemek. Bu beceri ile öğrencilerimizi gelecekteki kariyerlerinde farklılaştırmak. Günlük iletişim her dersin merkezinde yer almaktadır. Konular, çevremiz ve kendimiz hakkında bilgi paylaşımı etrafında döner. Dilbilgisi, soru sorma ve cevaplama becerilerinin geliştirilmesine vurgu yapılarak bağlam içinde tanıtılır. Bir konuşmayı sürdürmenize yardımcı olacak konuşma stratejilerini öğrenirsiniz. Etkileşim etkinlikleri, öğrendiklerinizi prova etmenize olanak tanır. Türk İşaret Dili'nin (TİD) üretimi ve anlaşılmasındaki temel becerilere giriş. Manuel alfabe ve sayıları içerir. Konuşma becerisini, kültürel olarak uygun davranışları geliştirir ve öğrencileri TİD gramerine maruz bırakır. Ders, sınıf dışında önemli bir zaman gerektirir. DERS İÇERİĞİ -İşitme farklılığı ve Sağır kültürü -Alfabe - Tanışma diyaloğu - Kendini işaret diliyle tanıtma - Zamirler, Soru sorma mimiği -Basit günlük kelimele ve diyaloglar -Olumlu, olumsuz mimikler soru sorma örnekleri -Öğrendiğimiz kelimeler ile pratik -Duygular -Duygularla örnek cümleler -5N2K1H Soruları -Sorularla pratik -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile pratik -Sayılar -Zaman kavramı -Saat kavramı -Para kavramı -Aylar,Günler,Mevsimler,Hava olayları -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile pratik -Aile ve soyağacı - Kendi aileni anlat -Renkler ve Giysiler -Giysi betimleme -Zıt anlamlılar -Zıt anlamlardan cümle kurma pratiği -Meyveler, Sebzeler -Diğer yiyecekler -Cümle kurma ve cümle pratiği |
Dersin İçeriği: | DERS İÇERİĞİ -İşitme farklılığı ve Sağır kültürü -Alfabe - Tanışma diyaloğu - Kendini işaret diliyle tanıtma - Zamirler, Soru sorma mimiği -Basit günlük kelimele ve diyaloglar -Olumlu, olumsuz mimikler soru sorma örnekleri -Öğrendiğimiz kelimeler ile pratik -Duygular -Duygularla örnek cümleler -5N2K1H Soruları -Sorularla pratik -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile pratik -Sayılar -Zaman kavramı -Saat kavramı -Para kavramı -Aylar,Günler,Mevsimler,Hava olayları -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile pratik -Aile ve soyağacı - Kendi aileni anlat -Renkler ve Giysiler -Giysi betimleme -Zıt anlamlılar -Zıt anlamlardan cümle kurma pratiği -Meyveler, Sebzeler -Diğer yiyecekler -Cümle kurma ve cümle pratiği |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabileceklerdir: 1) Kelime Dağarcığı Gelişimi* Yabancı olarak Türk İşaret Dili A1-A2'nin A1 için 1-5. Ünitelerinden, A2 için 6-10. Ünitelerinden ve videolardan alınan bir dizi hedef kelime öğesi verildiğinde, öğrenciler kelime öğelerine ve yüksek frekanslı kelimelere kapsamlı bir şekilde hakim olduklarını göstereceklerdir.* *Prensip: İçerik ve Sıralama. 1). Frekans 2) Dilbilgisel Özellikler* a) Öğrenci, TID'deki hedef, içeriğe özgü komutlar, sorular ve ifadelere kapsamlı bir şekilde hakim olduğunu gösterecektir. b) Öğrenci, eğitmen tarafından yönlendirildiği şekilde TID'de kısa diyaloglara maruz kalacaktır. c) Öğrenci: TID dilbilgisi, kelime bilgisi ve fonoloji/kemoloji konularında farkındalık gösterecektir. Bu, parmakla yazım pratiği yapmak içindir. d) Öğrenci: başkalarına tanıdık kelimeler, ifadeler ve cümleler kullanarak bilgi sunacaktır. 3) Konuşma Becerileri* a) Öğrenci, anlama ve konuşmayı kolaylaştırıcı davranışlar sergileyecektir. b) Öğrenci, düzenleyici davranışları (örn. dikkat çekme teknikleri, sıra alma işaretleri ve diğerleri) kavradığını ve ürettiğini gösterecektir. c) Öğrenci, içerik/konuya* özgü kısa bir konuşmayı başlatma, yürütme ve sonlandırma becerisini gösterecektir. d) Öğrenci, kültürel etkinliklere katılmak ve/veya iletişim kurmak için teknolojiyi kullanmak gibi etkinlikler yoluyla dili hem okul içinde hem de okul dışında kullanacaktır. a) Öğrenci: sosyalleşmek ve bilgi sağlamak ve elde etmek için öğrenilen materyalin çeşitli imzalı değişimlerine katılacaktır. 4) Kültürel Farkındalık* a) Öğrenci, Sağır Türkçesi, TİD ve tarihi hakkında bilgi okuyacak/izleyecektir. Öğrenci, Sadece İşitenler İçin kitabındaki kültürel notlardan, sınıfta gösterilen Google Drive ve Blackboard platformundaki PowerPoints'ten* ve sınıfta tartışılan kültürel bilgilerden sorumludur. b) Öğrenci: incelenen kültürlerin uygulamalarını (insanların ne yaptığını) ve bunların bakış açılarıyla (insanların olayları nasıl algıladığı) nasıl ilişkili olduğunu anladığını gösterecektir. c) Öğrenci: bir dil ve kültürün diğeri üzerindeki etkisini anladığını gösterecektir. 2. Öğrenci: kendi kültürü ile Türk İşitme Engelliler kültürünü karşılaştırarak kültür kavramını anladığını gösterecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1-İşitme farklılığı ve Sağır kültürü -Alfabe | |
2) | 2- - Tanışma diyaloğu - Kendini işaret diliyle tanıtma - Zamirler, Soru sorma mimiği -Basit günlük kelimele ve diyaloglar | |
3) | 3--Olumlu, olumsuz mimikler soru sorma örnekleri -Öğrendiğimiz kelimeler ile Pratik | |
4) | 4.-Duygular -Duygularla örnek cümleler | |
5) | 5-5N2K1H Soruları Sorularla pratik | |
6) | 6- Sayılar | |
7) | Sayılarla pratik | |
8) | -Zaman kavramı -Saat kavramı -Para kavramı | |
9) | 9- Zaman kavramı,Saat kavramı,Para kavramı pratik yapma soru mimiği | |
10) | 10-Aylar,Günler,Mevsimler,Hava olayları -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile Pratik | |
11) | 11-Aile ve soyağacı - Kendi aileni anlat | |
12) | 12-Renkler ve Giysiler -Giysi betimleme | |
13) | 13-Zıt anlamlılar -Zıt anlamlardan cümle kurma pratiği | |
14) | 14-Meyveler, Sebzeler -Diğer yiyecekler -Cümle kurma ve cümle pratiği | |
15) | FİNAL |
Ders Notları / Kitaplar: | Lecturer's notes |
Diğer Kaynaklar: | Lecturer's notes |
Course Learning Outcomes | 1 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Fen bilimleri, matematik, mühendislik ve teknoloji alanlarında yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi kullanarak karmaşık imalat ve servis sistemleri tasarlama, problemleri tespit etme, formüle etme ve çözümleme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
2) İnsan, bilgi, hammadde ve enerji bileşenlerinden oluşan bütünleşik sistemlerin analizi için uygun metot belirleme ve bunları uygulama; veri toplama, işleme ve çıkarımlarda bulunma; ve mühendislik becerilerini kullanarak sonuca ulaşma yeteneğne sahiptir. | ||||||||||||
3) Farklı sistemlere ait çıktıları gerçekçi kısıtlar altında eniyilemek üzere mühendislik tasarım prensipleri ile birlikte uygun analitik, hesaplamalı ve deneysel mühendislik tekniklerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
4) Alanındaki mühendislik uygulamalarında modern teknoloji, cihaz, yazılım ve yazılım dillerinden uygun olanını seçme ve etkin olarak kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||||
5) Küresel, kültürel, toplumsal, ekonomik ve çevresel meseleler konusunda bir farkındalık içerisinde toplum sağlığı, güvenliği ve refahına katkıda bulunacak endüstri odaklı çözümler üretme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
6) Mesleği ile ilgili karşılaştığı durumlarda etik, profesyonel ve yasal sorumluluklarını göz ardı etmeden karar verme bilincine sahiptir. | ||||||||||||
7) Sürdürülebilirlik, girişimcilik, yenilikçilik gibi güncel kavramlar konusunda farkındalık; ve bu kavramların kendi mesleği üzerindeki etkilerini anlayabilme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
8) Alanıyla ilgili farklı kitlelerle etkin bir şekilde yazılı ve sözlü bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunacak düzeyde iletişim kurma ve sunum yapabilme; karşılaştığı teknik rapor ve çizimleri anlama ve gerektiğinde bunları hazırlayabilme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
9) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde, alanı ile ilgili ortaya çıkan her türlü yeniliği takip ederek bu yeniliklere ayak uydurabilme ve bunları mesleğine yansıtabilme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
11) Disiplinler arası projelerde verimli çalışabilme, işbirliğine açık olma ve gerektiğinde inisiyatif alarak liderlik yapma, riskleri yönetme, faaliyetleri planlama ve strateji geliştirme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||
12) İnsan-makine etkileşimi ve yapay zeka alanında ortaya çıkan yeni yaklaşımları takip edebilme ve kendi alanındaki problemler üzerinde uygulama yeteneğine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fen bilimleri, matematik, mühendislik ve teknoloji alanlarında yeterli bilgi birikimine ve bu bilgiyi kullanarak karmaşık imalat ve servis sistemleri tasarlama, problemleri tespit etme, formüle etme ve çözümleme yeteneğine sahiptir. | |
2) | İnsan, bilgi, hammadde ve enerji bileşenlerinden oluşan bütünleşik sistemlerin analizi için uygun metot belirleme ve bunları uygulama; veri toplama, işleme ve çıkarımlarda bulunma; ve mühendislik becerilerini kullanarak sonuca ulaşma yeteneğne sahiptir. | |
3) | Farklı sistemlere ait çıktıları gerçekçi kısıtlar altında eniyilemek üzere mühendislik tasarım prensipleri ile birlikte uygun analitik, hesaplamalı ve deneysel mühendislik tekniklerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma yeteneğine sahiptir. | |
4) | Alanındaki mühendislik uygulamalarında modern teknoloji, cihaz, yazılım ve yazılım dillerinden uygun olanını seçme ve etkin olarak kullanma becerisine sahiptir. | |
5) | Küresel, kültürel, toplumsal, ekonomik ve çevresel meseleler konusunda bir farkındalık içerisinde toplum sağlığı, güvenliği ve refahına katkıda bulunacak endüstri odaklı çözümler üretme yeteneğine sahiptir. | |
6) | Mesleği ile ilgili karşılaştığı durumlarda etik, profesyonel ve yasal sorumluluklarını göz ardı etmeden karar verme bilincine sahiptir. | |
7) | Sürdürülebilirlik, girişimcilik, yenilikçilik gibi güncel kavramlar konusunda farkındalık; ve bu kavramların kendi mesleği üzerindeki etkilerini anlayabilme yeteneğine sahiptir. | |
8) | Alanıyla ilgili farklı kitlelerle etkin bir şekilde yazılı ve sözlü bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunacak düzeyde iletişim kurma ve sunum yapabilme; karşılaştığı teknik rapor ve çizimleri anlama ve gerektiğinde bunları hazırlayabilme yeteneğine sahiptir. | |
9) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme yeteneğine sahiptir. | |
10) | Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde, alanı ile ilgili ortaya çıkan her türlü yeniliği takip ederek bu yeniliklere ayak uydurabilme ve bunları mesleğine yansıtabilme yeteneğine sahiptir. | |
11) | Disiplinler arası projelerde verimli çalışabilme, işbirliğine açık olma ve gerektiğinde inisiyatif alarak liderlik yapma, riskleri yönetme, faaliyetleri planlama ve strateji geliştirme yeteneğine sahiptir. | |
12) | İnsan-makine etkileşimi ve yapay zeka alanında ortaya çıkan yeni yaklaşımları takip edebilme ve kendi alanındaki problemler üzerinde uygulama yeteneğine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
Ara Sınavlar | 4 | 26 |
Final | 4 | 26 |
Toplam İş Yükü | 127 |