Uçak Teknolojisi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI337 | ||||
Ders İsmi: | İnsan Hakları Mekanizmaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET FATİH ÇINAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi M.Fatih ÇINAR | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin ihsan hak ve özgürlüklerinin tarihi, felsefi ve hukuksal temellerini öğrenmeleri ayrıca insan hak ve özgürlüklerinin ihlali halinde ulusal ve uluslararası koruma mekanizmalarına nasıl başvurulacağını bilmeleri hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği: | İnsan Haklarına ilişkin temel kavramlarının işlendiği derste, insan haklarının tarihsel ve felsefi gelişimi, insan hak ve özgürlüklerinin türleri incelenmektedir. İnsan hak ve özgürlüklerinin uluslararası ve ulusal mevzuattaki dayanakları ve çeşitli koruma mekanizmaları hakkında bilgi verilmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan hak ve özgürlüklerinin felsefi ve tarihsel temelleri konusunda bilgi sahibidir. 2) İnsan hak ve özgürlüklerini belirler ve açıklar. 3) İnsan hak ve özgürlüklerinin ulusal ve uluslararası koruma yöntemlerini bilir. 4) Hak ve özgürlük ihlallerinde Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru başta olmak üzere gerekli evrakları hazırlayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İnsan Hakları Hakkında Genel Bilgi | Ders notları |
2) | İnsan Haklarının Uluslararası Boyutta Korunması | Ders notları |
3) | İnsan Haklarının Ulusal Boyutta Korunması | Ders notları |
4) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Yaşam Hakkı, İşkence ve Kölelik Yasağı | Ders notları |
5) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Güvenlik Hakkı, Özgürlüğünden Yoksun Bırakılmış Kişilerin Hakları | Ders notları |
6) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Adil Yargılanma Hakkı, Suç ve Cezada Kanunilik İlkesi | Ders notları |
7) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Özel Hayatın Korunması, Konut Dokunulmazlığı, Vicdan ve İfade Özgürlüğü | Ders notları |
8) | Ara sınav | ilk 7 haftanın konuları |
9) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Haberleşme, Basın, Örgütlenme, Gösteri Özgürlüğü, Dilekçe Hakkı ve Ayrımcılık Yasağı | Ders notları |
10) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Mülkiyet, Eğitim, Siyaset Hakkı, Seyahat Özgürlüğü | Ders notları |
11) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Bilim, Çalışma, Sağlık, Engelli, Çocuk, Kadın ve Azınlık Hakları | Ders notları |
12) | Temel Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması Rejimi | Ders notları |
13) | İnsan Haklarıyla İlgili Ulusal Koruma Mekanizmaları Anayasa Mah. Bireysel Başvuru ve Diğer Bazı Organlar | Ders notları |
14) | İnsan Hakları ile İlgili Uluslararası Koruma Mekanizmaları AİHM, BM İnsan Hakları Komitesi ve Uluslararası Ceza Divanı | Ders notları |
15) | Yıl sonu sınavları | Tüm ders konuları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları: Blackboarda yüklenen ve derste takip edilen notlar (Dr.Öğr.Üyesi M.Fatih ÇINAR) Durmuş Tezcan / Mustafa Ruhan Erdem / Oğuz Sancakdar/Rifat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, Ankara 2010 |
Diğer Kaynaklar: | İlyas DOĞAN, İnsan Hakları Hukuku, 4. Baskı, 2020 Gölcüklü A. Feyyaz / Gözübüyük Şeref , Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, Ankara 1996. Kapani Münci, İnsan Haklarının Uluslararası Boyutları, Ankara 2011. Kuçuradi İoanna, İnsan Hakları (Human Rights), İstanbul 2011. Ahmet Mumcu / Elif Küzeci, İnsan Hakları Ve Kamu Özgürlükleri, Ankara 2011. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||
3) -Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. -Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. -Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
4) -Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. -Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||
5) -Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. -Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | ||||||
6) -Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. -Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. -Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | -Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. -Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. -Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
4) | -Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. -Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |
5) | -Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. -Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
6) | -Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. -Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. -Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Final | 1 | 17 | 1 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |