Dil ve Konuşma Terapisi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI337 | ||||
Ders İsmi: | İnsan Hakları Mekanizmaları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET FATİH ÇINAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi M.Fatih ÇINAR | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin ihsan hak ve özgürlüklerinin tarihi, felsefi ve hukuksal temellerini öğrenmeleri ayrıca insan hak ve özgürlüklerinin ihlali halinde ulusal ve uluslararası koruma mekanizmalarına nasıl başvurulacağını bilmeleri hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği: | İnsan Haklarına ilişkin temel kavramlarının işlendiği derste, insan haklarının tarihsel ve felsefi gelişimi, insan hak ve özgürlüklerinin türleri incelenmektedir. İnsan hak ve özgürlüklerinin uluslararası ve ulusal mevzuattaki dayanakları ve çeşitli koruma mekanizmaları hakkında bilgi verilmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan hak ve özgürlüklerinin felsefi ve tarihsel temelleri konusunda bilgi sahibidir. 2) İnsan hak ve özgürlüklerini belirler ve açıklar. 3) İnsan hak ve özgürlüklerinin ulusal ve uluslararası koruma yöntemlerini bilir. 4) Hak ve özgürlük ihlallerinde Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru başta olmak üzere gerekli evrakları hazırlayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İnsan Hakları Hakkında Genel Bilgi | Ders notları |
2) | İnsan Haklarının Uluslararası Boyutta Korunması | Ders notları |
3) | İnsan Haklarının Ulusal Boyutta Korunması | Ders notları |
4) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Yaşam Hakkı, İşkence ve Kölelik Yasağı | Ders notları |
5) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Güvenlik Hakkı, Özgürlüğünden Yoksun Bırakılmış Kişilerin Hakları | Ders notları |
6) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Adil Yargılanma Hakkı, Suç ve Cezada Kanunilik İlkesi | Ders notları |
7) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Özel Hayatın Korunması, Konut Dokunulmazlığı, Vicdan ve İfade Özgürlüğü | Ders notları |
8) | Ara sınav | ilk 7 haftanın konuları |
9) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Haberleşme, Basın, Örgütlenme, Gösteri Özgürlüğü, Dilekçe Hakkı ve Ayrımcılık Yasağı | Ders notları |
10) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Mülkiyet, Eğitim, Siyaset Hakkı, Seyahat Özgürlüğü | Ders notları |
11) | Başlıca Hak ve Özgürlük Konuları: Bilim, Çalışma, Sağlık, Engelli, Çocuk, Kadın ve Azınlık Hakları | Ders notları |
12) | Temel Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması Rejimi | Ders notları |
13) | İnsan Haklarıyla İlgili Ulusal Koruma Mekanizmaları Anayasa Mah. Bireysel Başvuru ve Diğer Bazı Organlar | Ders notları |
14) | İnsan Hakları ile İlgili Uluslararası Koruma Mekanizmaları AİHM, BM İnsan Hakları Komitesi ve Uluslararası Ceza Divanı | Ders notları |
15) | Yıl sonu sınavları | Tüm ders konuları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları: Blackboarda yüklenen ve derste takip edilen notlar (Dr.Öğr.Üyesi M.Fatih ÇINAR) Durmuş Tezcan / Mustafa Ruhan Erdem / Oğuz Sancakdar/Rifat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, Ankara 2010 |
Diğer Kaynaklar: | İlyas DOĞAN, İnsan Hakları Hukuku, 4. Baskı, 2020 Gölcüklü A. Feyyaz / Gözübüyük Şeref , Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, Ankara 1996. Kapani Münci, İnsan Haklarının Uluslararası Boyutları, Ankara 2011. Kuçuradi İoanna, İnsan Hakları (Human Rights), İstanbul 2011. Ahmet Mumcu / Elif Küzeci, İnsan Hakları Ve Kamu Özgürlükleri, Ankara 2011. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. | |||||||||||||||
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |||||||||||||||
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. | |||||||||||||||
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. | |||||||||||||||
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. | |||||||||||||||
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | |||||||||||||||
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |||||||||||||||
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. | |||||||||||||||
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. | |||||||||||||||
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. | |||||||||||||||
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. | |||||||||||||||
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. | |
1) | -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
2) | Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | |
3) | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |
4) | Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. | |
5) | Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. | |
6) | Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. | |
7) | Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
8) | Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | |
9) | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |
10) | Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. | |
11) | Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. | |
12) | Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. | |
13) | Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. | |
14) | Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Final | 1 | 17 | 1 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |