İlk ve Acil Yardım (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI336
Ders İsmi: Tasarım Odaklı Düşünüş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HATİCE ÖZ PEKTAŞ
Dersi Veren(ler): MELDA GÖKNEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı Bu ders ürünler ve hizmetler için etkileşim tasarımının bazı temel prensipleri üzerinden Kullanıcı Odaklı Tasarım ve Tasarım Düşüncesi alanına giriş yapar; söz konusu alanlarda teknolojik faktörlerden öte insanların ihtiyaçlarını, tercihlerini ve deneyimlerini odak alır. Karmaşık tasarım sistemlerine bu tip bir yaklaşım sadece son kullanıcıları ele almakla kalmaz, aynı zamanda tüm paydaşları da ele alır. Bu ders öncelikle empatik yaklaşımı öğretir. Kullanıcı ile bağ kurmayı, tasarım sorularını sormayı ve proje fikri üretmeyi sağlar. Tasarım, test etme, prototipleme, rol yapma, ‘touch-point’ler ve benzeri gibi konuları anlamak ve uygulamak için bir çerçeve hazırlar. Öğrencilerin söz konusu uygulamaları yapabilmeleri için ders içinde ve dışında gerek kişisel gerekse ekip halinde üzerinde çalıştıkları egzersizler bulunmaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin İçeriği Öğrencilere, Design Thinking ve insan odaklı tasarım konusunda ürün, hizmet ve etkileşim, sistem tasarımı yaparken gerekli ve faydalı olabilecek kuramsal, kavramsal ve uygulamalı bilgi ve pratikleri kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Empatik tasarım ve İçgüdüsel Tasarım ilke ve örneklerini anlatılması
2) Kullanıcı Odaklı Tasarım’ın temel metotlarını uygulayarak Persona ve Hedef Kitle belirlenmesi
3) Kullanıcı Odaklı Tasarım’ın üç temel kriteri olan: Elverişli Teknoloji, Uygulanabilir İş Planı ve Empatik Tasarım çerçevesinde yenilikçi ve orijinal bir proje yaratılması
4) Grup projelerini birer girişimcilik projesi olarak Kullanıcı odaklı Tasarım ilke ve prensiplerine göre değerlendirilmesinin öğrenilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı -
1) Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı -
1) Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı -
2) İnsan odaklı yaklaşım nedir? -
3) Empati metotları – saha çalışması görevi -
3) Empati metotları – saha çalışması görevi -
4) Persona – sınıf içi egzersiz -
5) Problem Tanımı -
6) 6. Hafta Hap ve Nasıl Yapabiliriz cümlesi – sınıf içi egzersiz -
7) Fikir Metotları – sınıf içi egzersiz -
8) Ara Dönem Değerlendirmesi -
9) Proje üzerine tashih -
10) Prototip ve Test – sınıf içi egzersiz -
11) Proje değerlendirmesi -
12) Tasarım için bütçe çalışması -
13) Tasarımın hikayeleştirerek anlatılması -
14) Final sunumu -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The Design of Everyday Things, Don Norman, 1988.
Tasarım Odaklı Düşünce-Design Thinking, Emrah Kozan, 2021.
Diğer Kaynaklar: The Design of Everyday Things, Don Norman, 1988.
Tasarım Odaklı Düşünce-Design Thinking, Emrah Kozan, 2021.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir.
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
5) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
6) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
7) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
10) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır.
11) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
12) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
15) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir.
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
5) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
6) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
7) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
10) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır.
11) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
12) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
15) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 5 10
Uygulama 16 32
Derse Özgü Staj 5 10
Arazi Çalışması 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 4
Sunum / Seminer 3 6
Proje 16 32
Küçük Sınavlar 5 10
Ara Sınavlar 4 8
Final 1 2
Toplam İş Yükü 118