Yönetim Bilişim Sistemleri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI336 | ||||
Ders İsmi: | Tasarım Odaklı Düşünüş | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HATİCE ÖZ PEKTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | MELDA GÖKNEL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Bu ders ürünler ve hizmetler için etkileşim tasarımının bazı temel prensipleri üzerinden Kullanıcı Odaklı Tasarım ve Tasarım Düşüncesi alanına giriş yapar; söz konusu alanlarda teknolojik faktörlerden öte insanların ihtiyaçlarını, tercihlerini ve deneyimlerini odak alır. Karmaşık tasarım sistemlerine bu tip bir yaklaşım sadece son kullanıcıları ele almakla kalmaz, aynı zamanda tüm paydaşları da ele alır. Bu ders öncelikle empatik yaklaşımı öğretir. Kullanıcı ile bağ kurmayı, tasarım sorularını sormayı ve proje fikri üretmeyi sağlar. Tasarım, test etme, prototipleme, rol yapma, ‘touch-point’ler ve benzeri gibi konuları anlamak ve uygulamak için bir çerçeve hazırlar. Öğrencilerin söz konusu uygulamaları yapabilmeleri için ders içinde ve dışında gerek kişisel gerekse ekip halinde üzerinde çalıştıkları egzersizler bulunmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Dersin İçeriği Öğrencilere, Design Thinking ve insan odaklı tasarım konusunda ürün, hizmet ve etkileşim, sistem tasarımı yaparken gerekli ve faydalı olabilecek kuramsal, kavramsal ve uygulamalı bilgi ve pratikleri kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Empatik tasarım ve İçgüdüsel Tasarım ilke ve örneklerini anlatılması 2) Kullanıcı Odaklı Tasarım’ın temel metotlarını uygulayarak Persona ve Hedef Kitle belirlenmesi 3) Kullanıcı Odaklı Tasarım’ın üç temel kriteri olan: Elverişli Teknoloji, Uygulanabilir İş Planı ve Empatik Tasarım çerçevesinde yenilikçi ve orijinal bir proje yaratılması 4) Grup projelerini birer girişimcilik projesi olarak Kullanıcı odaklı Tasarım ilke ve prensiplerine göre değerlendirilmesinin öğrenilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı | - |
1) | Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı | - |
1) | Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı | - |
2) | İnsan odaklı yaklaşım nedir? | - |
3) | Empati metotları – saha çalışması görevi | - |
3) | Empati metotları – saha çalışması görevi | - |
4) | Persona – sınıf içi egzersiz | - |
5) | Problem Tanımı | - |
6) | 6. Hafta Hap ve Nasıl Yapabiliriz cümlesi – sınıf içi egzersiz | - |
7) | Fikir Metotları – sınıf içi egzersiz | - |
8) | Ara Dönem Değerlendirmesi | - |
9) | Proje üzerine tashih | - |
10) | Prototip ve Test – sınıf içi egzersiz | - |
11) | Proje değerlendirmesi | - |
12) | Tasarım için bütçe çalışması | - |
13) | Tasarımın hikayeleştirerek anlatılması | - |
14) | Final sunumu | - |
Ders Notları / Kitaplar: | The Design of Everyday Things, Don Norman, 1988. Tasarım Odaklı Düşünce-Design Thinking, Emrah Kozan, 2021. |
Diğer Kaynaklar: | The Design of Everyday Things, Don Norman, 1988. Tasarım Odaklı Düşünce-Design Thinking, Emrah Kozan, 2021. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | |||||||||||||
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | |||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | |||||||||||||
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | |||||||||||||
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | |||||||||||||
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | |||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | |||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | 3 |
2) | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | 3 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | 3 |
4) | Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | 3 |
5) | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | 3 |
6) | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | 3 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 3 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 3 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 3 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 5 | 10 |
Uygulama | 16 | 32 |
Derse Özgü Staj | 5 | 10 |
Arazi Çalışması | 2 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 4 |
Sunum / Seminer | 3 | 6 |
Proje | 16 | 32 |
Küçük Sınavlar | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 118 |