Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI336
Ders İsmi: Tasarım Odaklı Düşünüş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HATİCE ÖZ PEKTAŞ
Dersi Veren(ler): MELDA GÖKNEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı Bu ders ürünler ve hizmetler için etkileşim tasarımının bazı temel prensipleri üzerinden Kullanıcı Odaklı Tasarım ve Tasarım Düşüncesi alanına giriş yapar; söz konusu alanlarda teknolojik faktörlerden öte insanların ihtiyaçlarını, tercihlerini ve deneyimlerini odak alır. Karmaşık tasarım sistemlerine bu tip bir yaklaşım sadece son kullanıcıları ele almakla kalmaz, aynı zamanda tüm paydaşları da ele alır. Bu ders öncelikle empatik yaklaşımı öğretir. Kullanıcı ile bağ kurmayı, tasarım sorularını sormayı ve proje fikri üretmeyi sağlar. Tasarım, test etme, prototipleme, rol yapma, ‘touch-point’ler ve benzeri gibi konuları anlamak ve uygulamak için bir çerçeve hazırlar. Öğrencilerin söz konusu uygulamaları yapabilmeleri için ders içinde ve dışında gerek kişisel gerekse ekip halinde üzerinde çalıştıkları egzersizler bulunmaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin İçeriği Öğrencilere, Design Thinking ve insan odaklı tasarım konusunda ürün, hizmet ve etkileşim, sistem tasarımı yaparken gerekli ve faydalı olabilecek kuramsal, kavramsal ve uygulamalı bilgi ve pratikleri kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Empatik tasarım ve İçgüdüsel Tasarım ilke ve örneklerini anlatılması
2) Kullanıcı Odaklı Tasarım’ın temel metotlarını uygulayarak Persona ve Hedef Kitle belirlenmesi
3) Kullanıcı Odaklı Tasarım’ın üç temel kriteri olan: Elverişli Teknoloji, Uygulanabilir İş Planı ve Empatik Tasarım çerçevesinde yenilikçi ve orijinal bir proje yaratılması
4) Grup projelerini birer girişimcilik projesi olarak Kullanıcı odaklı Tasarım ilke ve prensiplerine göre değerlendirilmesinin öğrenilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı -
1) Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı -
1) Tanışma, büyük resim, yaratıcılık ve gerekli materyallerin tanıtımı -
2) İnsan odaklı yaklaşım nedir? -
3) Empati metotları – saha çalışması görevi -
3) Empati metotları – saha çalışması görevi -
4) Persona – sınıf içi egzersiz -
5) Problem Tanımı -
6) 6. Hafta Hap ve Nasıl Yapabiliriz cümlesi – sınıf içi egzersiz -
7) Fikir Metotları – sınıf içi egzersiz -
8) Ara Dönem Değerlendirmesi -
9) Proje üzerine tashih -
10) Prototip ve Test – sınıf içi egzersiz -
11) Proje değerlendirmesi -
12) Tasarım için bütçe çalışması -
13) Tasarımın hikayeleştirerek anlatılması -
14) Final sunumu -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The Design of Everyday Things, Don Norman, 1988.
Tasarım Odaklı Düşünce-Design Thinking, Emrah Kozan, 2021.
Diğer Kaynaklar: The Design of Everyday Things, Don Norman, 1988.
Tasarım Odaklı Düşünce-Design Thinking, Emrah Kozan, 2021.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar.
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur.
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliğine sahiptir.
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur.
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler.
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar.
18) Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik, beslenme ilkeleri ve hijyen, pişirme yöntemleri, menü planlama, turizm gibi müfredatta yer alan konular hakkında bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar 3
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 3
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. 3
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliğine sahiptir. 3
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. 3
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 2
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. 3
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 2
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 2
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. 3
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 3
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. 3
18) Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik, beslenme ilkeleri ve hijyen, pişirme yöntemleri, menü planlama, turizm gibi müfredatta yer alan konular hakkında bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 5 10
Uygulama 16 32
Derse Özgü Staj 5 10
Arazi Çalışması 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 4
Sunum / Seminer 3 6
Proje 16 32
Küçük Sınavlar 5 10
Ara Sınavlar 4 8
Final 1 2
Toplam İş Yükü 118