UNI333 Üretici Yapay Zekalar Çağında İnsanİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI333
Ders İsmi: Üretici Yapay Zekalar Çağında İnsan
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Şebnem Özdemir
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Yapay zekanın temel kavram ve ilkelerini ve insan toplumu üzerindeki etkisini anlamak.
2. Üretken yapay zekanın etik, sosyal ve kültürel sonuçlarını analiz edebilecektir.
3. Sanat, edebiyat, müzik ve iletişim dahil olmak üzere çeşitli alanlarda yapay zekanın potansiyel faydalarını ve risklerini keşfetmek.
4. Yapay zekanın insan kimliğini, yaratıcılığını ve ilişkilerini şekillendirmedeki rolünü değerlendirmek için eleştirel düşünme becerileri geliştirmek.
5. Multidisipliner bir bakış açısını teşvik etmek
Dersin İçeriği: 1. Yapay Zekaya Giriş: Yapay zekanın tarihi, kavramları ve türleri.
2. Üretken Yapay Zeka: Genel bakış, uygulamalar ve örnekler.
3. Etik Hususlar: YZ sistemlerinde gizlilik, önyargı, hesap verebilirlik ve şeffaflık.
4. YZ ve İnsan Yaratıcılığı
5.YZ'nin Sosyal Etkileri: Otomasyon, istihdam, eşitsizlik ve toplumsal dönüşüm.
6.YZ ve Gelecek

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, üretken yapay zekanın etik ve toplumsal sonuçlarını eleştirel bir şekilde analiz edebilecektir.
2) Öğrenciler, yapay zekanın insan yaratıcılığını ve iletişimini şekillendirmedeki rolü hakkında bir anlayış geliştireceklerdir.
3) Öğrenciler yapay zekanın insan kimliği, ilişkileri ve karar verme süreçleri üzerindeki etkisini değerlendirebileceklerdir.
4) Öğrenciler, çeşitli alanlarda yapay zekanın potansiyel riskleri ve faydaları hakkında fikir sahibi olacaklardır.
5) Öğrenciler, YZ'nin toplum üzerindeki gelecekteki etkilerini değerlendirmek için disiplinler arası perspektifleri uygulayacaklardır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapay Zekaya Giriş
2) Yapay Zekanın Etiği: Gizlilik ve Önyargı
3) Üretken Yapay Zeka ve İnsan Yaratıcılığı
4) Üretken yapay zeka olarak ChatGpt, Bard, LLMA
5) Üretken yapay zeka olarak ChatGpt, Bard, LLMA
6) Üretken yapay zeka olarak Midjourney, Stable Diffusion, Dall-e
7) Üretken yapay zeka olarak Midjourney, Stable Diffusion, Dall-e
8) Vize Haftası
9) Farklı endüstri uygulamaları ile yapay zeka: Müzik Prodüksiyonu
10) Farklı endüstri uygulamaları ile yapay zeka: 3D tasarım öğeleri
11) Farklı endüstri uygulamaları ile yapay zeka: Görüntülerin Animasyonu
12) Üretken yapay zekalar ve bilgisayar tabanlı manipülasyon
13) ChatGPT ile kodlama ve geliştirme süreçleri
14) Müzik ve Eğlence Alanında Yapay Zeka
15) Gelecekteki Çıkarımlar ve Sonuç
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. "The AI Does Not Hate You: Superintelligence, Rationality, and the Race to Save the World" by Tom Chivers
2. "Artificial You: AI and the Future of Your Mind" by Susan Schneider
Diğer Kaynaklar: 1. Bostrom, N. (2016). Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies.
2. Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons for the 21st Century.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir.
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular.
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir.
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular.
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 45
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 1 45
Final 1 50
Toplam İş Yükü 137