UNI332 Türkiye'de Siyaset Okur Yazarlığıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI332
Ders İsmi: Türkiye'de Siyaset Okur Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yusuf ERBAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Siyaset Bilimi’nin temel kavramlarını tanıtmayı amaçlar. Dünyadaki ve ülkedeki gelişen, değişen siyasi olayları bilimsel bir yöntemle anlayıp, açıklamak için planlanmıştır. Dersin amacı Siyaset Bilimi’nin temel kavramlarını öğretmekle beraber ileriki dönem derslerine bilimsel hazırlık niteliği taşır. Siyasi olayları birçok disiplini kullanarak anlatmayı amaçlar.19. yüzyılda başlayan ve günümüze kadar devam eden siyasi değişim ve gelişmeler içinde Türkiye’nin siyasetini etkileyen/belirleyen sosyal-ekonomik ve kültürel etkenlerin neler olduğu; siyasal ve toplumsal değişim ve dönüşümlerin nasıl gerçekleştiği hakkında temel bilgiler kazanılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Türk modernleşme çabalarının başlamış olduğu 19. yüzyıl Osmanlı Devleti'nden günümüze kadar olan süreçte, Türk siyasal hayatını şekillendiren toplumsal dinamikleri, tartışılan ve çatışılan alanları, zamanın akışı içerisindeki süreklilik ve kopuşları tarihsel ve kuramsal açıdan elealmak ve Türkiye'de sosyo-politik iktidar ilişkilerinin tarihsel-ampirik analizlerini yapmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler bu ders kapsamında; Siyaset biliminin temel kavramlarını öğrenirler.
2) Türkiye’deki siyasete dair temel bilgileri edinirler.
3) Türk siyasal hayatının önemli dönemlerini öğrenirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Ders kitabı
2) Siyaset Okuryazarlığına Giriş: Siyaset Okuryazarlığı Nedir? Siyaset vePolitika Kavramları, Siyaset Bilimi Nedir? Neleri İnceler? Siyasetin Dili:Kavramlar ve Kurumlar, İktidar (Asli Kurucu -Tali Kurucu İktidar),Egemenlik, Meşruluk. ders kitabı
3) Siyaset Okuryazarlığına Giriş: Devlet, Devlet Şekilleri, Siyasal Sistemler,Hukuk Devleti, Temel Hak ve Hürriyetler, Anayasa, Güçler Ayrımı, Siyasal Güçler, Siyasal Davranış ve Siyasal Toplumsallaşma, Bireyin Siyasal Hayata Katılması, Demokrasi (melez rejimler, çoğunlukçu/ çoğulcu demokrasiler), Seçimler,-Siyasal güçler, Partiler, Bürokrasi ve Siyaset. ders kitabı
4) Cumhuriyet Öncesi Siyaset: Yenilikçi Dönemde Siyaset / Restorasyon Dönemi,Nizam-ı Cedid, Sened-i İttifak, Tanzimat Öncesi Dönem,Tanzimat ve Islahat ders kitabı
5) Cumhuriyet Öncesi Siyaset: Meşrutiyet ve Kanun-i Esasi / Avrupa Merkezli Dünya Dengesi, Jön Türkler, Anayasalar ve Yönetimin Genel Yapısı ,Modernleşen İdare ve Yerel Yönetimler, Meşrutiyet: İlk Devrim, Cihan Harbi ders kitabı
6) Cumhuriyet Sonrası Siyaset: Türk Modernleşmesi, Cumhuriyet ve Devrimler, Cumhuriyet Anayasaları: 1921 ve 1924, Siyaset, Partiler, Yönetim ve UA İlişkiler, Başarısız bir Küresel Siyasi Örgüt Girişimi: Milletler Cemiyeti ders kitabı
7) Cumhuriyet Sonrası Siyaset: Çok Partili Dönem, Sömürgeciliğin Sonu, UA Örgütler BM, AB, NATO, 2.Dünya Savaşı Sonrası, Küresel Siyasetin Çatı Örgütü: Birleşmiş Milletler, Türkiye’nin NATO Üyesi Olması,Yeşil Kuşak. ders kitabı
8) Vize Vize
9) Cumhuriyet Sonrası Siyaset:Göç ve Kentleşmenin Türk Siyasetine Etkileri,1960 Darbesi, Anayasası ve Etkileri, Kıbrıs Sorunu, İki Darbe Arası Karmaşa Dönemi, Türk Siyasetinde Sağ ve Sol Kavramları. ders kitabı.
10) Cumhuriyet Sonrası Siyaset: Ümmetçilik ve Milliyetçilik Bağlamında Türk-İslam Sentezi, Sosyalist Sol, Sosyal Demokrasi ve Demokratik Sol,Sola Karşı Cephe Hükümetleri, 1980 Darbesi ve Yeni Anayasa, Siyaset Yapılanmasında Göç ve Kentleşmenin Süren Etkileri, Siyasetçi / Bürokrat İlişkileri. ders kitabı
11) 21.Yüzyıla Hazırlık Dönemi, Neo-Liberal Dönem, Küreselleşme ve Siyasete Etkileri, Avrupa Birliğine Giriş Süreci ve Siyasete Etkileri. ders kitabı.
12) Yeni Yüzyılın Rengi: Yeşil, Çevre Sorunları ve İklim Değişimi, BM 2030 Hedefleri, Yeşil Yeni Düzen. ders kitabı.
13) Türk Siyasetini Etkileyen Güncel Meseleler: 28 Şubat ve Sonrası, Mart Teskeresinin Etkileri, Bölgesel Çatışmalar Karşısında Türk Siyasetinin Tavrı, Çarpık Sivil Toplum Anlayışı ve Sonuçları, 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Değerlendirmeler. ders kitabı.
14) Türk Siyasetini Etkileyen Güncel Meseleler: 2018 Anayasa Değişiklikleri, Cumhurbaşkanlığı Rejimi ve Yönetim, 2820 Sayılı Siyasal Partiler Kanunu 1983, 2839 Sayılı Seçim Yasası 1983. ders kitabı.
15) Genel Değerlendirme: Türk Siyasetinde Devam Eden Fay Hattı: Muhafazakarlık ve Yenilikçilik ders kitabı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -İnan, Süleyman (2021), Siyaset Okuryazarlığı, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul
Diğer Kaynaklar: -Kışlalı, A. Taner (2018), Siyaset Bilimi, Kırmızı Kitap Yayınevi, İstanbul.-Erbay, Yusuf ve Akgün Hasan (2013), Modernleşmeden KüreselleşmeyeTürkiye’de Yerel Yönetimler, Tarihi ve Bugünü, Kazancı Kitap, İstanbul.-Erbay, Yusuf (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı BazıKavramlar”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Dergisi, Sayı 32,Bahar,ss. 279-294.-İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedid, Ankara, 2007-Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ, İstanbul, Yapı KrediYayınları, 2003.- Erbay, Yusuf ve Dr. Hasan Akgün, From Modernisation to Globalisation,Local Authorities in Turkey, History and Today, , İmge Kitabevi, 2022, Ankara.-Stiglits,J.E (2002), Globalization and its Discontents, Norton, New York.-Bennett, A.L and Oliver, J.K (2002), International Organizations, Principlesand Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir.
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular.
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir.
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular.
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 1 1 3 75
Ara Sınavlar 1 5 5 5 15
Final 1 10 10 10 30
Toplam İş Yükü 120