Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI332
Ders İsmi: Türkiye'de Siyaset Okur Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yusuf ERBAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Siyaset Bilimi’nin temel kavramlarını tanıtmayı amaçlar. Dünyadaki ve ülkedeki gelişen, değişen siyasi olayları bilimsel bir yöntemle anlayıp, açıklamak için planlanmıştır. Dersin amacı Siyaset Bilimi’nin temel kavramlarını öğretmekle beraber ileriki dönem derslerine bilimsel hazırlık niteliği taşır. Siyasi olayları birçok disiplini kullanarak anlatmayı amaçlar.19. yüzyılda başlayan ve günümüze kadar devam eden siyasi değişim ve gelişmeler içinde Türkiye’nin siyasetini etkileyen/belirleyen sosyal-ekonomik ve kültürel etkenlerin neler olduğu; siyasal ve toplumsal değişim ve dönüşümlerin nasıl gerçekleştiği hakkında temel bilgiler kazanılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Türk modernleşme çabalarının başlamış olduğu 19. yüzyıl Osmanlı Devleti'nden günümüze kadar olan süreçte, Türk siyasal hayatını şekillendiren toplumsal dinamikleri, tartışılan ve çatışılan alanları, zamanın akışı içerisindeki süreklilik ve kopuşları tarihsel ve kuramsal açıdan elealmak ve Türkiye'de sosyo-politik iktidar ilişkilerinin tarihsel-ampirik analizlerini yapmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler bu ders kapsamında; Siyaset biliminin temel kavramlarını öğrenirler.
2) Türkiye’deki siyasete dair temel bilgileri edinirler.
3) Türk siyasal hayatının önemli dönemlerini öğrenirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Ders kitabı
2) Siyaset Okuryazarlığına Giriş: Siyaset Okuryazarlığı Nedir? Siyaset vePolitika Kavramları, Siyaset Bilimi Nedir? Neleri İnceler? Siyasetin Dili:Kavramlar ve Kurumlar, İktidar (Asli Kurucu -Tali Kurucu İktidar),Egemenlik, Meşruluk. ders kitabı
3) Siyaset Okuryazarlığına Giriş: Devlet, Devlet Şekilleri, Siyasal Sistemler,Hukuk Devleti, Temel Hak ve Hürriyetler, Anayasa, Güçler Ayrımı, Siyasal Güçler, Siyasal Davranış ve Siyasal Toplumsallaşma, Bireyin Siyasal Hayata Katılması, Demokrasi (melez rejimler, çoğunlukçu/ çoğulcu demokrasiler), Seçimler,-Siyasal güçler, Partiler, Bürokrasi ve Siyaset. ders kitabı
4) Cumhuriyet Öncesi Siyaset: Yenilikçi Dönemde Siyaset / Restorasyon Dönemi,Nizam-ı Cedid, Sened-i İttifak, Tanzimat Öncesi Dönem,Tanzimat ve Islahat ders kitabı
5) Cumhuriyet Öncesi Siyaset: Meşrutiyet ve Kanun-i Esasi / Avrupa Merkezli Dünya Dengesi, Jön Türkler, Anayasalar ve Yönetimin Genel Yapısı ,Modernleşen İdare ve Yerel Yönetimler, Meşrutiyet: İlk Devrim, Cihan Harbi ders kitabı
6) Cumhuriyet Sonrası Siyaset: Türk Modernleşmesi, Cumhuriyet ve Devrimler, Cumhuriyet Anayasaları: 1921 ve 1924, Siyaset, Partiler, Yönetim ve UA İlişkiler, Başarısız bir Küresel Siyasi Örgüt Girişimi: Milletler Cemiyeti ders kitabı
7) Cumhuriyet Sonrası Siyaset: Çok Partili Dönem, Sömürgeciliğin Sonu, UA Örgütler BM, AB, NATO, 2.Dünya Savaşı Sonrası, Küresel Siyasetin Çatı Örgütü: Birleşmiş Milletler, Türkiye’nin NATO Üyesi Olması,Yeşil Kuşak. ders kitabı
8) Vize Vize
9) Cumhuriyet Sonrası Siyaset:Göç ve Kentleşmenin Türk Siyasetine Etkileri,1960 Darbesi, Anayasası ve Etkileri, Kıbrıs Sorunu, İki Darbe Arası Karmaşa Dönemi, Türk Siyasetinde Sağ ve Sol Kavramları. ders kitabı.
10) Cumhuriyet Sonrası Siyaset: Ümmetçilik ve Milliyetçilik Bağlamında Türk-İslam Sentezi, Sosyalist Sol, Sosyal Demokrasi ve Demokratik Sol,Sola Karşı Cephe Hükümetleri, 1980 Darbesi ve Yeni Anayasa, Siyaset Yapılanmasında Göç ve Kentleşmenin Süren Etkileri, Siyasetçi / Bürokrat İlişkileri. ders kitabı
11) 21.Yüzyıla Hazırlık Dönemi, Neo-Liberal Dönem, Küreselleşme ve Siyasete Etkileri, Avrupa Birliğine Giriş Süreci ve Siyasete Etkileri. ders kitabı.
12) Yeni Yüzyılın Rengi: Yeşil, Çevre Sorunları ve İklim Değişimi, BM 2030 Hedefleri, Yeşil Yeni Düzen. ders kitabı.
13) Türk Siyasetini Etkileyen Güncel Meseleler: 28 Şubat ve Sonrası, Mart Teskeresinin Etkileri, Bölgesel Çatışmalar Karşısında Türk Siyasetinin Tavrı, Çarpık Sivil Toplum Anlayışı ve Sonuçları, 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Değerlendirmeler. ders kitabı.
14) Türk Siyasetini Etkileyen Güncel Meseleler: 2018 Anayasa Değişiklikleri, Cumhurbaşkanlığı Rejimi ve Yönetim, 2820 Sayılı Siyasal Partiler Kanunu 1983, 2839 Sayılı Seçim Yasası 1983. ders kitabı.
15) Genel Değerlendirme: Türk Siyasetinde Devam Eden Fay Hattı: Muhafazakarlık ve Yenilikçilik ders kitabı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -İnan, Süleyman (2021), Siyaset Okuryazarlığı, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul
Diğer Kaynaklar: -Kışlalı, A. Taner (2018), Siyaset Bilimi, Kırmızı Kitap Yayınevi, İstanbul.-Erbay, Yusuf ve Akgün Hasan (2013), Modernleşmeden KüreselleşmeyeTürkiye’de Yerel Yönetimler, Tarihi ve Bugünü, Kazancı Kitap, İstanbul.-Erbay, Yusuf (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı BazıKavramlar”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Dergisi, Sayı 32,Bahar,ss. 279-294.-İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedid, Ankara, 2007-Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ, İstanbul, Yapı KrediYayınları, 2003.- Erbay, Yusuf ve Dr. Hasan Akgün, From Modernisation to Globalisation,Local Authorities in Turkey, History and Today, , İmge Kitabevi, 2022, Ankara.-Stiglits,J.E (2002), Globalization and its Discontents, Norton, New York.-Bennett, A.L and Oliver, J.K (2002), International Organizations, Principlesand Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur.
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır.
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır.
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir.
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir.
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar.
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır.
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır.
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur.
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır.
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar.
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir.
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir.
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. 1
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. 1
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. 1
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. 1
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 1
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 1
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. 1
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. 1
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. 1
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. 1
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. 1
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. 1
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. 1
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. 1
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 1 1 3 75
Ara Sınavlar 1 5 5 5 15
Final 1 10 10 10 30
Toplam İş Yükü 120