Radyoterapi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI326 | ||||
Ders İsmi: | Sağlıkta Dijital Teknolojiler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. EMEL GÜMÜŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Emel Gümüş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste; Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka ve Dijital Teknolojiler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmaları ve teknolojiyi kullanma, multidisipliner çalışma konusundan işbirliği sağlama ve Dijital teknolojilerle entegre çalışmaları amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; 1. Sağlık hizmetlerinde dijital teknolojiler ve Yapay Zeka konusunda temel bilgileri sözlü/yazılı olarak ifade edebilir/açıklayabilir. 2. Sağlık hizmetlerinde yıkıcı teknoloji olarak adlandırılan kavramlar ve uygumalar konusunu sözlü/yazılı olarak sunabilir. 3. Ders kapsamında ele alınan dijital teknoloji ve ilgili diğer kavramları tanımlayabilir ve aralarındaki bağlantıları açıklayabilir. 4. İnovatif düşünme konusunu tanımlayabilir ve tartışabilir. 5. Girişimci ruh ile sağlık hizmetleri konularında teknolojik çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulayabilir. 6. Teknoloji, inovasyon ve girişimcilik kavramları arasındaki var olan bağlantıları karşılaştırabilir/benzerliklerini ve farklılıklarını açıklayabilir. 7. Teknoloji temelli projeler için gerekli donanıma sahip olacak öğrenciler inovatif ve girişimci ruh ile fikirlerini hayata geçirebilmek için temel adımları listeleyebilir/gruplayabilir. 8. Etik ve Yasal Konular hakkında bilgi sahibi olma ve değerlendirme yapabilme, 9. Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve İşbirliği 10. Yeni Trendler ve Gelecek Perspektifleri hakkında değerlendirme yapabilecekler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Sağlık hizmetlerinde dijital teknolojiler ve Yapay Zeka konusunda temel bilgileri sözlü/yazılı olarak ifade edebilir/açıklayabilir. 2) 2. Sağlık hizmetlerinde yıkıcı teknoloji olarak adlandırılan kavramlar ve uygumalar konusunu sözlü/yazılı olarak sunabilir. 3) 3. Ders kapsamında ele alınan dijital teknoloji ve ilgili diğer kavramları tanımlayabilir ve aralarındaki bağlantıları açıklayabilir. 4) 4. İnovatif düşünme konusunu tanımlayabilir ve tartışabilir. 5) 5. Girişimci ruh ile sağlık hizmetleri konularında teknolojik çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulayabilir. 6) 6. Teknoloji, inovasyon ve girişimcilik kavramları arasındaki var olan bağlantıları karşılaştırabilir/benzerliklerini ve farklılıklarını açıklayabilir. 7) 7. Teknoloji temelli projeler için gerekli donanıma sahip olacak öğrenciler inovatif ve girişimci ruh ile fikirlerini hayata geçirebilmek için temel adımları listeleyebilir/gruplayabilir. 8) 8. Etik ve Yasal Konular hakkında bilgi sahibi olma ve değerlendirme yapabilme, 9) 9. Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve İşbirliği 10) 10. Yeni Trendler ve Gelecek Perspektifleri hakkında değerlendirme yapabilecekler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilerle Tanışma • Giriş: Dersin içeriği, değerlendirme yöntemleri ve beklentilerin kapsamlı açıklanması | |
2) | Sağlık Hizmetlerinde Dijital Teknolojilere Giriş • Endüstri 4.0 ve Dijital Dönüşüm • Sağlık Hizmetlerinde dijital teknolojilerin gelişimi | |
3) | Sağlık Hizmetlerinde teknolojinin kullanımı, • Yapay Zeka kavramı? • Yapay Zeka öğrenme yöntemleri ve Biaslar | |
4) | Mobil Uygulamalar, • Giyilebilir Teknolojiler • Nesnelerin interneti (IoT) | |
5) | Sanal ve arttırılmış gerçeklik, BloczincirAR, VR, XR Teknolojileri | |
6) | Dijital çağda sağlık çalışanı olmak ve dijital sağlık okuryazarlığı | |
7) | Bakım Kalitesini iyileştirme ve bakım kalitesini değiştirme yapay zeka ve inovasyonun rolü | |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | Sağlıkta Dijital Öykü ve Oyunlaştırma • Çocuklara yönelik eğitim programları hazırlama | |
10) | Dijital Öykü ve Oyunlaştırma Örnekleri, Online eğitim modelleri ve YouTube | |
11) | Sağlık Ekosisteminde Girişimcilik Projeleştirme Yeneteneği ve Sağlıkta Yapay Zeka Proje Örnekleri | |
12) | Yapay Zeka Robot Teknolojileri, Robot Hemşireler, Robot Doktorlar , Çocuklar ve Robotlar | |
13) | Telesağlık, teletıp, elektronik sağlık kayıtları, büyük veri | |
14) | Bağımlılıklar – Teknoloji bağımlılığı ve dikkat edilmesi gereken noktalar, anne babalar ve çocuklar özelinde | |
15) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları kullanılacak * Ders kitabı zorunlu değil |
Diğer Kaynaklar: | *"Digital Transformation: Build Your Organization's Future for the Innovation Age" - Lindsay Herbert * "The Fourth Industrial Revolution" - Klaus Schwab * "Healthcare Disrupted: Next Generation Business Models and Strategies" - Jeff Elton, Anne O'Riordan *Sağlık Bilimlerinde Yapay Zekâ. (2019). Melih Bulut, Nevit Dilmen, Gökhan Bora Esmer, Murat Gezer, Çiğdem Selçukcan Erol, Leyla Türker Şener (Ed.). İstanbul: Çağlayan Kitabevi. *Tıp Bilişimi. (2021). Nilgün Bozbuğa, Sevinç Gülseçen. (Ed.). İstanbul: İstanbul University Press. Sağlıkta İleri Teknoloji. (2019). Mustafa Said Yıldız (Ed.). Ankara: Nobel Yayınevi. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Radyoterapi, temel onkoloji, radyolojik görüntüleme konularında temel bilgiye sahiptir | |||||||||||||||
2) Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında alanı ile ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||||
4) Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkilerini bilir, hasta ve çalışan için radyasyondan korunmak için gerekli tedbirleri alır. | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili tıbbi görüntüleme sistemlerini kullanabilir ve çekilen görüntüleri değerlendirir. | |||||||||||||||
6) Mesleğini uygularken ekip arkadaşları, hasta, hasta yakını ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |||||||||||||||
7) Alanda yapmış olduğu çalışmalarla ilgili verilerin kaydını tutar ve güncel yöntemlerle verileri analiz eder | |||||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
9) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
10) Mesleğini uygularken kullandığı cihaz ve ekipmanların rutin kontrollerini ve gerekli durumlarda (arıza, bakım) iş takibini yapar. | |||||||||||||||
11) Mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu ve takip ettiği güncel bilgileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. | |||||||||||||||
12) Mesleği ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuat ile ilgili temel bilgilere, etik ilkelere sahiptir ve bunlara uygun davranışta bulunur. | |||||||||||||||
13) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir ve dış görünüşü ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Radyoterapi, temel onkoloji, radyolojik görüntüleme konularında temel bilgiye sahiptir | |
2) | Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında alanı ile ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanma becerisine sahiptir. | |
3) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
4) | Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkilerini bilir, hasta ve çalışan için radyasyondan korunmak için gerekli tedbirleri alır. | |
5) | Alanı ile ilgili tıbbi görüntüleme sistemlerini kullanabilir ve çekilen görüntüleri değerlendirir. | |
6) | Mesleğini uygularken ekip arkadaşları, hasta, hasta yakını ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
7) | Alanda yapmış olduğu çalışmalarla ilgili verilerin kaydını tutar ve güncel yöntemlerle verileri analiz eder | |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
9) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
10) | Mesleğini uygularken kullandığı cihaz ve ekipmanların rutin kontrollerini ve gerekli durumlarda (arıza, bakım) iş takibini yapar. | |
11) | Mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu ve takip ettiği güncel bilgileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. | |
12) | Mesleği ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuat ile ilgili temel bilgilere, etik ilkelere sahiptir ve bunlara uygun davranışta bulunur. | |
13) | Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
14) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |
15) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir ve dış görünüşü ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 1 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 1 | 31 | |||
Final | 1 | 30 | 1 | 31 | |||
Toplam İş Yükü | 104 |