UNI326 Sağlıkta Dijital Teknolojilerİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar FelsefeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Felsefe

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI326
Ders İsmi: Sağlıkta Dijital Teknolojiler
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FATMA NUR ÇİÇİN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fatma Nur ÇİÇİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste; öğrencilerin sağlık bilimlerinde yapay zeka ve dijital teknolojiler konusunda en temel bilgileri kazanmaları amaçlanmıştır. Ders, sağlık bilişim sistemlerinden yapay zeka uygulamalarına, mobil sağlık çözümlerinden büyük veri analitiğine kadar çeşitli dijital sağlık teknolojilerini ele alarak, öğrencilere modern sağlık hizmetlerinin dijital dönüşümünü kavrama fırsatı sunar. Ayrıca öğrenciler, dijital sağlık teknolojilerinin erişilebilirlik, veri güvenliği ve etik sorunları gibi kritik konularını öğrenerek, bu teknolojileri etkin ve güvenli bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriler geliştireceklerdir
Dersin İçeriği: Ders, sağlık sektöründe dijital teknolojilerin kullanımına odaklanmaktadır. İlk olarak, sağlık bilişim sistemlerinin temelleri ve dijital dönüşüm ile inovasyon süreçleri ele alınacaktır. Bu kapsamda, öğrenciler tele-tıp ve tele-sağlık
uygulamalarını öğrenerek, mobil sağlık ve giyilebilir teknolojilerin sağlık hizmetlerindeki rolünü kavrayacaklardır. Büyük veri analitiği ve yapay zeka uygulamaları gibi ileri dijital teknolojiler üzerine bilgi sahibi olacak öğrenciler,
sağlık alanında bu teknolojilerin sunduğu çözüm olanaklarını inceleyeceklerdir.
Dersin ilerleyen bölümlerinde, robotik sistemler ve otomasyon teknolojileri sağlık hizmetlerindeki kullanım örnekleri ile işlenecek ve veri güvenliği ile mahremiyet konularına değinilecektir. Bu süreçte, öğrenciler dijital
sağlık politikalarını ulusal ve uluslararası düzeyde analiz ederek, sağlık sistemlerindeki etkilerini değerlendireceklerdir. Ayrıca, erişilebilirlik ve evrensel tasarım ilkeleri üzerine yoğunlaşarak, dijital sağlık hizmetlerinin tüm bireylere nasıl erişilebilir hale getirilebileceği üzerinde durulacaktır. Dersin son bölümlerinde, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) gibi yeni teknoloji etkileşimleri tartışılacak ve bu teknolojilerin sağlık alanında nasıl kullanılabileceği üzerinde durulacaktır. Ders, öğrenci projelerinin sunumu ve genel bir değerlendirme ile son bulacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık hizmetlerinde dijital teknolojiler ve Yapay Zeka konusunda temel bilgileri sözlü/yazılı olarak ifade edebilir/açıklayabilir.
2) Sağlıkta dijital dönüşüm ve inovasyon süreçlerinin sağlık hizmetlerinin kalitesine ve verimliliğine nasıl katkı sağladığını öğrenirler.
3) Tele-tıp ve tele-sağlık teknolojilerinin nasıl çalıştığını ve bu sistemlerin hastalara uzak sağlık hizmetleri sunmadaki önemini anlarlar.
4) Mobil sağlık uygulamaları ve giyilebilir cihazların sağlık izleme ve yönetimindeki rolünü anlar ve bu teknolojileri değerlendirebilirler.
5) Girişimci ruh ile sağlık hizmetleri konularında teknolojik çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
6) Teknoloji, inovasyon ve girişimcilik kavramları arasındaki var olan bağlantıları karşılaştırabilir/benzerliklerini ve farklılıklarını açıklayabilir.
7) Teknoloji temelli projeler için gerekli donanıma sahip olacak öğrenciler inovatif ve girişimci ruh ile fikirlerini hayata geçirebilmek için temel adımları listeleyebilir/gruplayabilir.
8) Etik ve Yasal Konular hakkında bilgi sahibi olma ve değerlendirme yapabilme,
9) Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve İşbirliği
10) Yeni Trendler ve Gelecek Perspektifleri hakkında değerlendirme yapabilecekler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Ders Tanıtımı
2) Dijital Sağlık Teknolojilerine Genel Bakış
3) Elektronik Sağlık Kayıtları (EHR/EMR)
4) Tele-Tıp ve Uzaktan Sağlık Hizmetleri
5) Sağlıkta Giyilebilir Teknolojiler
6) Mobil Sağlık (m-Health) Uygulamaları
7) Sağlık Bilgi Sistemleri
8) Ara sınav haftası
9) Sağlıkta yapay zeka uygulamaları
10) Blockchain ve Sağlık Verilerinin Güvenliği
11) Sanal ve Artırılmış Gerçeklik (VR/AR) Uygulamaları
12) Sağlıkta Dijital Teknolojiler ve Etik
13) Dijital Sağlık Teknolojilerinin Geleceği
14) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları kullanılacak * Ders kitabı zorunlu değil
Diğer Kaynaklar: 1. Mendi, B. (2023). Sağlık Bilişimi ve Güncel Uygulamalar, Nobel Tıp Kitapevi.
2. Topol, E. J. (2019). High-performance medicine: the convergence of human and artificial intelligence. Nature Medicine, 25(1), 44-56. https://doi.org/10.1038/s41591-018-0300-.
3. Jiang, F., Jiang, Y., Zhi, H., Dong, Y., Li, H., Ma, S., ... & Wang, Y. (2017). Artificial intelligence in healthcare: past, present and future. Stroke and Vascular Neurology, 2(4), 230-243.
4. Terry, N. P. (2017). Healthcare and Artificial Intelligence: Legal, Ethical, and Regulatory Perspectives. Harvard University Press.
5. Rivas, H. & Wac, K. (2018). Digital Health: Scaling Healthcare to the World. Springer.
6. Digital Transformation: Build Your Organization's Future for the Innovation Age" - Lindsay Herbert
7. "Healthcare Disrupted: Next Generation Business Models and Strategies" - Jeff Elton, Anne 'Riordan
8. Sağlık Bilimlerinde Yapay Zekâ. (2019). Melih Bulut, Nevit Dilmen, Gökhan Bora Esmer, Murat Gezer, Çiğdem Selçukcan Erol, Leyla Türker Şener (Ed.). İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
9. Tıp Bilişimi. (2021). Nilgün Bozbuğa, Sevinç Gülseçen. (Ed.). İstanbul: İstanbul University Press.
10. Sağlıkta İleri Teknoloji. (2019). Mustafa Said Yıldız (Ed.). Ankara: Nobel Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır.
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır.
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir.
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir.
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır.
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır.
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır.
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır.
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir.
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir.
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır.
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır.
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Küçük Sınavlar 1 15
Final 2 40
Toplam İş Yükü 130