Sağlık Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI326 | ||||
Ders İsmi: | Sağlıkta Dijital Teknolojiler | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FATMA NUR ÇİÇİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi Fatma Nur ÇİÇİN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste; öğrencilerin sağlık bilimlerinde yapay zeka ve dijital teknolojiler konusunda en temel bilgileri kazanmaları amaçlanmıştır. Ders, sağlık bilişim sistemlerinden yapay zeka uygulamalarına, mobil sağlık çözümlerinden büyük veri analitiğine kadar çeşitli dijital sağlık teknolojilerini ele alarak, öğrencilere modern sağlık hizmetlerinin dijital dönüşümünü kavrama fırsatı sunar. Ayrıca öğrenciler, dijital sağlık teknolojilerinin erişilebilirlik, veri güvenliği ve etik sorunları gibi kritik konularını öğrenerek, bu teknolojileri etkin ve güvenli bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriler geliştireceklerdir |
Dersin İçeriği: | Ders, sağlık sektöründe dijital teknolojilerin kullanımına odaklanmaktadır. İlk olarak, sağlık bilişim sistemlerinin temelleri ve dijital dönüşüm ile inovasyon süreçleri ele alınacaktır. Bu kapsamda, öğrenciler tele-tıp ve tele-sağlık uygulamalarını öğrenerek, mobil sağlık ve giyilebilir teknolojilerin sağlık hizmetlerindeki rolünü kavrayacaklardır. Büyük veri analitiği ve yapay zeka uygulamaları gibi ileri dijital teknolojiler üzerine bilgi sahibi olacak öğrenciler, sağlık alanında bu teknolojilerin sunduğu çözüm olanaklarını inceleyeceklerdir. Dersin ilerleyen bölümlerinde, robotik sistemler ve otomasyon teknolojileri sağlık hizmetlerindeki kullanım örnekleri ile işlenecek ve veri güvenliği ile mahremiyet konularına değinilecektir. Bu süreçte, öğrenciler dijital sağlık politikalarını ulusal ve uluslararası düzeyde analiz ederek, sağlık sistemlerindeki etkilerini değerlendireceklerdir. Ayrıca, erişilebilirlik ve evrensel tasarım ilkeleri üzerine yoğunlaşarak, dijital sağlık hizmetlerinin tüm bireylere nasıl erişilebilir hale getirilebileceği üzerinde durulacaktır. Dersin son bölümlerinde, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) gibi yeni teknoloji etkileşimleri tartışılacak ve bu teknolojilerin sağlık alanında nasıl kullanılabileceği üzerinde durulacaktır. Ders, öğrenci projelerinin sunumu ve genel bir değerlendirme ile son bulacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık hizmetlerinde dijital teknolojiler ve Yapay Zeka konusunda temel bilgileri sözlü/yazılı olarak ifade edebilir/açıklayabilir. 2) Sağlıkta dijital dönüşüm ve inovasyon süreçlerinin sağlık hizmetlerinin kalitesine ve verimliliğine nasıl katkı sağladığını öğrenirler. 3) Tele-tıp ve tele-sağlık teknolojilerinin nasıl çalıştığını ve bu sistemlerin hastalara uzak sağlık hizmetleri sunmadaki önemini anlarlar. 4) Mobil sağlık uygulamaları ve giyilebilir cihazların sağlık izleme ve yönetimindeki rolünü anlar ve bu teknolojileri değerlendirebilirler. 5) Girişimci ruh ile sağlık hizmetleri konularında teknolojik çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulayabilir. 6) Teknoloji, inovasyon ve girişimcilik kavramları arasındaki var olan bağlantıları karşılaştırabilir/benzerliklerini ve farklılıklarını açıklayabilir. 7) Teknoloji temelli projeler için gerekli donanıma sahip olacak öğrenciler inovatif ve girişimci ruh ile fikirlerini hayata geçirebilmek için temel adımları listeleyebilir/gruplayabilir. 8) Etik ve Yasal Konular hakkında bilgi sahibi olma ve değerlendirme yapabilme, 9) Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve İşbirliği 10) Yeni Trendler ve Gelecek Perspektifleri hakkında değerlendirme yapabilecekler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Ders Tanıtımı | |
2) | Dijital Sağlık Teknolojilerine Genel Bakış | |
3) | Elektronik Sağlık Kayıtları (EHR/EMR) | |
4) | Tele-Tıp ve Uzaktan Sağlık Hizmetleri | |
5) | Sağlıkta Giyilebilir Teknolojiler | |
6) | Mobil Sağlık (m-Health) Uygulamaları | |
7) | Sağlık Bilgi Sistemleri | |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | Sağlıkta yapay zeka uygulamaları | |
10) | Blockchain ve Sağlık Verilerinin Güvenliği | |
11) | Sanal ve Artırılmış Gerçeklik (VR/AR) Uygulamaları | |
12) | Sağlıkta Dijital Teknolojiler ve Etik | |
13) | Dijital Sağlık Teknolojilerinin Geleceği | |
14) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları kullanılacak * Ders kitabı zorunlu değil |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mendi, B. (2023). Sağlık Bilişimi ve Güncel Uygulamalar, Nobel Tıp Kitapevi. 2. Topol, E. J. (2019). High-performance medicine: the convergence of human and artificial intelligence. Nature Medicine, 25(1), 44-56. https://doi.org/10.1038/s41591-018-0300-. 3. Jiang, F., Jiang, Y., Zhi, H., Dong, Y., Li, H., Ma, S., ... & Wang, Y. (2017). Artificial intelligence in healthcare: past, present and future. Stroke and Vascular Neurology, 2(4), 230-243. 4. Terry, N. P. (2017). Healthcare and Artificial Intelligence: Legal, Ethical, and Regulatory Perspectives. Harvard University Press. 5. Rivas, H. & Wac, K. (2018). Digital Health: Scaling Healthcare to the World. Springer. 6. Digital Transformation: Build Your Organization's Future for the Innovation Age" - Lindsay Herbert 7. "Healthcare Disrupted: Next Generation Business Models and Strategies" - Jeff Elton, Anne 'Riordan 8. Sağlık Bilimlerinde Yapay Zekâ. (2019). Melih Bulut, Nevit Dilmen, Gökhan Bora Esmer, Murat Gezer, Çiğdem Selçukcan Erol, Leyla Türker Şener (Ed.). İstanbul: Çağlayan Kitabevi. 9. Tıp Bilişimi. (2021). Nilgün Bozbuğa, Sevinç Gülseçen. (Ed.). İstanbul: İstanbul University Press. 10. Sağlıkta İleri Teknoloji. (2019). Mustafa Said Yıldız (Ed.). Ankara: Nobel Yayınevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur. | ||||||||||||||
2) Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
3) Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular. | ||||||||||||||
4) Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
6) Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır. | ||||||||||||||
7) Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır. | ||||||||||||||
8) Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||
9) Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular. | ||||||||||||||
10) Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır. | ||||||||||||||
11) Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir. | ||||||||||||||
12) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | ||||||||||||||
13) Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler. | ||||||||||||||
14) Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur. | |
2) | Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | |
3) | Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular. | |
4) | Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
6) | Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır. | |
7) | Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır. | |
8) | Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
9) | Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular. | |
10) | Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır. | |
11) | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir. | |
12) | Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | |
13) | Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler. | |
14) | Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
Küçük Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 2 | 40 |
Toplam İş Yükü | 130 |