UNI326 Sağlıkta Dijital Teknolojilerİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI326
Ders İsmi: Sağlıkta Dijital Teknolojiler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. EMEL GÜMÜŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Emel Gümüş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste;
Sağlık Bilimlerinde Yapay Zeka ve Dijital Teknolojiler
hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmaları ve teknolojiyi
kullanma, multidisipliner çalışma konusundan işbirliği
sağlama ve Dijital teknolojilerle entegre çalışmaları
amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;

1. Sağlık hizmetlerinde dijital teknolojiler ve Yapay Zeka konusunda
temel bilgileri sözlü/yazılı olarak ifade edebilir/açıklayabilir.
2. Sağlık hizmetlerinde yıkıcı teknoloji olarak adlandırılan
kavramlar ve uygumalar konusunu sözlü/yazılı olarak sunabilir.
3. Ders kapsamında ele alınan dijital teknoloji ve ilgili diğer
kavramları tanımlayabilir ve aralarındaki bağlantıları
açıklayabilir.
4. İnovatif düşünme konusunu tanımlayabilir ve tartışabilir.
5. Girişimci ruh ile sağlık hizmetleri konularında teknolojik çözüm
önerileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
6. Teknoloji, inovasyon ve girişimcilik kavramları arasındaki var
olan bağlantıları karşılaştırabilir/benzerliklerini ve farklılıklarını
açıklayabilir.
7. Teknoloji temelli projeler için gerekli donanıma sahip olacak
öğrenciler inovatif ve girişimci ruh ile fikirlerini hayata
geçirebilmek için temel adımları listeleyebilir/gruplayabilir.
8. Etik ve Yasal Konular hakkında bilgi sahibi olma ve
değerlendirme yapabilme,
9. Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve İşbirliği
10. Yeni Trendler ve Gelecek Perspektifleri hakkında değerlendirme
yapabilecekler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Sağlık hizmetlerinde dijital teknolojiler ve Yapay Zeka konusunda temel bilgileri sözlü/yazılı olarak ifade edebilir/açıklayabilir.
2) 2. Sağlık hizmetlerinde yıkıcı teknoloji olarak adlandırılan kavramlar ve uygumalar konusunu sözlü/yazılı olarak sunabilir.
3) 3. Ders kapsamında ele alınan dijital teknoloji ve ilgili diğer kavramları tanımlayabilir ve aralarındaki bağlantıları açıklayabilir.
4) 4. İnovatif düşünme konusunu tanımlayabilir ve tartışabilir.
5) 5. Girişimci ruh ile sağlık hizmetleri konularında teknolojik çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
6) 6. Teknoloji, inovasyon ve girişimcilik kavramları arasındaki var olan bağlantıları karşılaştırabilir/benzerliklerini ve farklılıklarını açıklayabilir.
7) 7. Teknoloji temelli projeler için gerekli donanıma sahip olacak öğrenciler inovatif ve girişimci ruh ile fikirlerini hayata geçirebilmek için temel adımları listeleyebilir/gruplayabilir.
8) 8. Etik ve Yasal Konular hakkında bilgi sahibi olma ve değerlendirme yapabilme,
9) 9. Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve İşbirliği
10) 10. Yeni Trendler ve Gelecek Perspektifleri hakkında değerlendirme yapabilecekler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilerle Tanışma • Giriş: Dersin içeriği, değerlendirme yöntemleri ve beklentilerin kapsamlı açıklanması
2) Sağlık Hizmetlerinde Dijital Teknolojilere Giriş • Endüstri 4.0 ve Dijital Dönüşüm • Sağlık Hizmetlerinde dijital teknolojilerin gelişimi
3) Sağlık Hizmetlerinde teknolojinin kullanımı, • Yapay Zeka kavramı? • Yapay Zeka öğrenme yöntemleri ve Biaslar
4) Mobil Uygulamalar, • Giyilebilir Teknolojiler • Nesnelerin interneti (IoT)
5) Sanal ve arttırılmış gerçeklik, BloczincirAR, VR, XR Teknolojileri
6) Dijital çağda sağlık çalışanı olmak ve dijital sağlık okuryazarlığı
7) Bakım Kalitesini iyileştirme ve bakım kalitesini değiştirme yapay zeka ve inovasyonun rolü
8) Ara sınav haftası
9) Sağlıkta Dijital Öykü ve Oyunlaştırma • Çocuklara yönelik eğitim programları hazırlama
10) Dijital Öykü ve Oyunlaştırma Örnekleri, Online eğitim modelleri ve YouTube
11) Sağlık Ekosisteminde Girişimcilik Projeleştirme Yeneteneği ve Sağlıkta Yapay Zeka Proje Örnekleri
12) Yapay Zeka Robot Teknolojileri, Robot Hemşireler, Robot Doktorlar , Çocuklar ve Robotlar
13) Telesağlık, teletıp, elektronik sağlık kayıtları, büyük veri
14) Bağımlılıklar – Teknoloji bağımlılığı ve dikkat edilmesi gereken noktalar, anne babalar ve çocuklar özelinde
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları kullanılacak * Ders kitabı zorunlu değil
Diğer Kaynaklar: *"Digital Transformation: Build Your Organization's Future for the
Innovation Age" - Lindsay Herbert
* "The Fourth Industrial Revolution" - Klaus Schwab
* "Healthcare Disrupted: Next Generation Business Models and
Strategies" - Jeff Elton, Anne O'Riordan



*Sağlık Bilimlerinde Yapay Zekâ. (2019). Melih Bulut, Nevit Dilmen,


Gökhan Bora Esmer, Murat Gezer, Çiğdem Selçukcan Erol, Leyla
Türker Şener (Ed.). İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
*Tıp Bilişimi. (2021). Nilgün Bozbuğa, Sevinç Gülseçen. (Ed.). İstanbul:
İstanbul University Press. Sağlıkta İleri Teknoloji. (2019). Mustafa Said
Yıldız (Ed.). Ankara: Nobel Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar.
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır.
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir.
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir.
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir.
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir.
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir.
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir.
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir.
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Küçük Sınavlar 3 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 1 42
Ara Sınavlar 1 30 1 31
Final 1 30 1 31
Toplam İş Yükü 104