Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: LEE6001
Ders İsmi: İleri Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. BÜLENT EDİZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Bülent Ediz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık ve sosyal alanlarda, verinin bilgiye dönüştürülebilmesi için veri toplama, analiz etme, yorumlama yeteneğinin kazandırılması ve sağlık alanında araştırmalara esas olmak üzere Araştırma Metodolojisi ve İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği: Sağlık ve sosyal alanlarda, veri toplama, analiz etme, uygun istatistik teknik ve modellerin kullanılması sonuçların yorumlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Araştırma planlama
2) Araştırma ile ilgili verileri toplama, özetleme
3) Verileri analiz etme
4) Analiz edilmiş verilerin sonuçlarını yorumlama
5) SPSS programına veri girişi, analizi ve sonuçların yorumlanması
6) İstatistik okur yazarlığı

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde İstatistik - Veri Toplama, Bilgi toplama yolları, bilgilerin özetlenmesi, Verilerin düzenli hale getirilmesi, grafik çizimi
2) Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar, Değişkenlik ve Ölçüleri
3) Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları, Binomial dağılım ve Poisson Dağılımı
4) Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri, Hipotez testleri, Normal dağılım ve z testi
5) Student t dağılımı ve testi, Bir yönlü ve iki yönlü varyans analizi (ANOVA)
6) Ki Kare dağılımı ve testi, Parametrik olmayan testler, Regresyon ve Korelasyon analizi
7) SPSS Uygulaması
8) SPSS Uygulaması
9) SPSS Uygulaması
10) SPSS Uygulaması
11) R Uygulaması
12) R Uygulaması
13) R Uygulaması
14) R Uygulaması
15) Final haftası
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kan,İ.: Biyoistatistik, Uludağ Üniv. Basımevi, Bursa, 2009.
Özdamar, K.: SPSS ile Biyoistatistik, Nisan yayınevi, 2018.
Sümbüloğlu, V., Sümbüloğlu,K.: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu yayınevi, Ankara, 2013
Diğer Kaynaklar: Kan,İ.: Biyoistatistik, Uludağ Üniv. Basımevi, Bursa, 2009.
Özdamar, K.: SPSS ile Biyoistatistik, Nisan yayınevi, 2018.
Sümbüloğlu, V., Sümbüloğlu,K.: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu yayınevi, Ankara, 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 3 2 2 1 3 1
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 2 2 2
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 2 2 1 1
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 1 1 2 1
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 3 3
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 2 2 2 1
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. 3
2) Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. 3
3) Araştırmalarını yapma ve yayınlama sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. 1
4) Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. 2
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslararası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. 2
6) En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar 2
7) Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 105
Ödevler 13 39
Final 1 2
Toplam İş Yükü 188