ARCH0006 Building Physicsİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH0006
Ders İsmi: Yapı Fiziği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MEHMET SARPER TAKKECİ
Dersi Veren(ler): Hasan Tunay Cengiz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yapı fiziği uzmanlığının amacı, öğrencinin fiziksel çevre faktörlerine (ışık, renk, ısı, ses vb.) ilişkin görsel, işitsel ve ısıl konfor gereksinimlerini karşılayan mimari ortamı oluşturma bilgi ve becerisini kazanmasına yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği: İç mekanlarda fiziksel ortamın bileşenlerinin kontrolü için bilgi verilecektir:
1) Güneş radyasyonu ve enerjisinin kullanımı; ısı ve nem
2) Bina akustiğinde gürültü, ses ve sesin bileşenleri
3) Işığın miktarı ve kalitesi. Konut aydınlatma örnekleri de verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fiziksel çevre unsurlarını tanımak ve mimari iç mekan konfor koşullarıyla ilişkisini kurmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fiziksel çevrenin tanımı ve bileşenlerinin açıklanması; insanların çevrelerini algılamalarına ilişkin fiziksel çevre unsurları ile duyu organları arasındaki ilişki.
2) Aydınlatmaya giriş; radyasyon ve ışık. Işık miktarı; ışık seviyesi ve gereksinimi.
3) Işık niteliği (renk sıcaklığı; renksel geriverim; ışık akısının yönlü yapısı ve gölgelerin kalitesi; aydınlatmanın tekdüzeliği)
4) Aydınlatma tekniklerinin genel kuralları ve örnekleri.
5) Konut aydınlatması (yatak odası, oturma odası, banyo - ayna önü, mutfak, çocuk odası, merdivenler ve koridorlar)
6) Güneş kontrolü konularına giriş. Isı ve sıcaklık. Isı transferi türleri. Nem, bağıl nem ve ısı ilişkisi. Isı ve nem kontrolünde temel prensipler.
7) Ara Sınavlar
8) Güneş enerjisinden yararlanmanın aktif ve pasif yöntemleri. Güneş panelleri, fotovoltaik toplayıcılar.
9) Güneş ışığının yapı kabuğu ve iç mekanlara etkilerinin incelenmesi. Güneş ışığının kontrolü ve kullanımı; güneş ışığından koruma.
10) Yapı akustiğine giriş. Ses ve bileşenleri. Gürültünün tanımı. Gürültü kontrolünde temel prensipler.
11) Ses basıncı seviyesinin hesaplanması. Sesin doğuşu ve 1, 2 ve 3 boyutlu ortamlarda yayılması.
12) Ses emilimi ve iletimi.
13) Yapı kabuğunda ses yalıtımının aşamaları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: S. Szokolay, Introduction to Architectural Science: The Basis of Sustainable Design. Elsevier/Architectural Press, 2008, ISBN: 9780750687041.
Diğer Kaynaklar: S. Szokolay, Introduction to Architectural Science: The Basis of Sustainable Design. Elsevier/Architectural Press, 2008, ISBN: 9780750687041.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 3
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 2
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 3
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 2
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Final 1 2
Toplam İş Yükü 75