SHM042 Sağlık İşletmelerinde Davranışİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ameliyathane Hizmetleri

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM042
Ders İsmi: Sağlık İşletmelerinde Davranış
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. BİLGEN ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Bilgen ŞİMŞEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Sağlık işletmelerinde görev alacak öğrencilerin kurumsal
yapıları dikkate alarak, davranış kuramları çerçevesinde uygun rollerin
modellenmesini sağlamaktır .
Dersin İçeriği: Sağlık işletmelerinde algılama, atfetme, örgüt içerisinde davranış, birey ve
kişilik motivasyon teorileri, örgüt kültürü ve örgüt iklimi, iletişim, örgüt
içerisinde stres yönetimi, iletişimde informal ilişkiler, örgütsel vatandaşlık,
sinizm, zaman yönetimi ve güncel örgütsel yaklaşımlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık kurumlarında davranışsal temelleri bilir
2) Algılama ve atfetme, motivasyon teorileri hakkında bilgi sahibi olur
3) Örgüt iklimi ve örgüt kültürünün önemini kavrar
4) İşletme içerisindeki iletişim çeşitlerini ve modellemelerine hakim olur
5) Grup dinamikleri, liderlik, adalet, sinizm ve zaman yönetimi içeriklerinin sağlık işletmelerinde önemini kavrar ve uygular

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgütsel Davranışa Giriş 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
2) Algılama ve Atfetme Teorileri 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
3) İş Ortamındaki İnsanlar Metaforlar 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
4) Örgütlerde Gruplar ve Grupsal Farklılıklar 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
5) Örgütlerde Gruplar ve Grupsal Farklılıklar-Quiz 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
6) Örgütte Birey ve Kişilik 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
7) Motivasyon Teorileri 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
8) Quiz 2 Sunum dosyaları
9) Örgüt Kültürü/ Örgüt İklimi 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan Yayınevi. Birinci Basım
10) Örgütsel Stres 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Eğitim Yayınevi. 6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim Yayınevi. 7-Can Halil; Aşan Öznur, Ay
11) Örgütlerde İnformal iletişim 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi,
12) Liderlik Teorileri 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi,
13) Çatışma Yönetimi 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2020. 4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi,
14) Genel Konu Tekrarı Ders Sunum Dosyaları
15) Final Sınavı Ders Sunum Dosyaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel
Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara,
2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık,
Ankara
3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara,
2020.
4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim
Fakültesi,
5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik,
Eğitim Yayınevi.
6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim
Yayınevi.
7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan
Yayınevi. Birinci Basım
Diğer Kaynaklar: 1-Güney, Salih (2004), Açıklamalı Yönetim-Organizasyon ve Örgütsel
Davranış Terimler Sözlüğü, Siyasal Yayınevi, Ankara,
2-Güney, Salih (2014), Davranış Bilimleri, Nobel Akademik Yayıncılık,
Ankara
3-Güney, Salih (2020), Davranış Bilimleri, 12. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara,
2020.
4-Arıkboğa, Şebnem Örgütsel Davranış, İ.Ü. Açık Ve Uzaktan Eğitim
Fakültesi,
5-Aslan Şebnem, (2009). Duygusal Zekâ Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik,
Eğitim Yayınevi.
6-Aslan Şebnem, (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları, Eğitim
Yayınevi.
7-Can Halil; Aşan Öznur, Aydın Eren Miski, (2006). Örgütsel Davranış. Arıkan
Yayınevi. Birinci Basım

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
1) Ameliyathane Hizmetleri Programı’nın amacı, ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlayan yardımcı cerrahi sağlık personeli yetiştirmektir. Hem özel hem de kamu hastanelerinin bu alanda özel eğitim görmüş sağlık personeline ihtiyaç duyulması nedeniyle mezunların iş bulma imkânları yüksektir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
1) Ameliyathane Hizmetleri Programı’nın amacı, ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlayan yardımcı cerrahi sağlık personeli yetiştirmektir. Hem özel hem de kamu hastanelerinin bu alanda özel eğitim görmüş sağlık personeline ihtiyaç duyulması nedeniyle mezunların iş bulma imkânları yüksektir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Küçük Sınavlar 2 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 29