Fizyoterapi (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM041
Ders İsmi: Sağlığın Değerlendirmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. ABDULLAH GERGİN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Abdullah Gergin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere;
1. Tüm vücut sistemleri baştan ayağa değerlendirme ve anormal durumları saptayıp klinik karar verme
2. Sağlıklı/hasta bireylerin sağlık öyküsünü alma ve bunu yorumlayabilme
3. Fizik muayene yöntemlerini bilme ve uygulayabilme
4. Subjektif ve objektif bulguları bilme ve tanılayabilme
5. Aktivite, uyku, dinlenme, ruh sağlığı, çocuk ve yaşlının sağlığını geliştirme ve sağlıkla ilgili verileri saptayabilme ve kaydetme
6. Etnik ve kültürel değerlendirme ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, istemler bazında fiziksel muayene yöntemlerinin öğretilmesini ve sağlığın genel değerlendirilmesini içerir.

Bu dersin içeriği; Temel Kavramları, Öznel ve Nesnel Verilerin Değerlendirilmesini, Tarih Alma; Fiziksel Muayene Yöntemleri/Araçları: Muayene, Palpasyon, Oskültasyon, Koku alma; Hayati Belirtiler, Ağrı ve Antropometrik Ölçümler; Deri ve Eklerinin Değerlendirilmesi; Baş Boyun Değerlendirmesi; Abdominal Gastrointestinal Sistem Değerlendirmesi; Kardiyovasküler ve Periferik Damar Sisteminin Değerlendirilmesi; Toraks ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi; Genito-İdrar Organlarının Değerlendirilmesi; Aktivite, Uyku ve Dinlenmenin Değerlendirilmesi; Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi; Ruh Sağlığının Değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık bakımı için sağlığı değerlendirmenin önemini benimser
2) Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları bilir.
3) Fiziksel değerlendirme için gereken hazırlıkları bilir.
4) Hasta/sağlıklı bireylerin sağlık öyküsünü alabilme becerisi kazanır.
5) Fiziksel muayene yöntemlerini ve araçlarını bilir, uygular ve yorumlar.
6) Yaşam bulgularını değerlendirebilir.
7) Bütüncül bir yaklaşımla bireyin sistemik değerlendirmesini yapabilme becerisi kazanır.
8) Hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilme ve normal olmayan durumları yorumlama becerisi kazanır.
9) Sağlığın değerlendirilmesinde kültürel farklılıkların rolünü bilir.
10) Fiziksel muayeneden elde ettiği verileri değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanımı, Sağlığı Değerlendirilmesine Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
2) Temel Kavramlar, Subjektif ve Objektif Verileri Değerlendirme, Öykü Alma Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
3) Fiziksel Muayene Yöntemleri/Araçları: İnspeksiyon, Palpasyon, Oskültasyon, Olfaksiyon Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir
4) Yaşam Bulguları, Ağrı ve Antropometrik Ölçümlerin Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
5) Deri ve Eklerinin Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir
6) Baş ve Boynun Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
7) Batın, Gastro-İntestinal Sistemi Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
8) ARASINAV
9) Kardiyovasküler ve Periferik Vasküler Sistemi Değerlendirme Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
10) Toraks ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
11) Genito-Üriner Organları Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
12) Aktivite, Uyku ve Dinlenmenin Değerlendirilmesi ğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
13) Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
14) Ruh Sağlığının Değerlendirilmesi Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Eti Aslan F. (2017) Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
2. Görgülü S (2014) Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri, İstanbul Tıp Kitapevi.
3. Weber JR, Kelley JH (2014). Health Assessment in Nursing. Fifth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins.
4. Weber JR (2014). Nurses, Handbook of Health Assessment. Ninth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins
5. Konu ile ilgili ulusal/uluslararası güncel makaleler
Diğer Kaynaklar: 1. Eti Aslan F. (2017) Evaluation of Health and Clinical Decision Making. Academician Bookstore, Ankara.
2. Görgülü S (2014) Physical examination methods for nurses, İstanbul Medicine Bookstore
3. Weber JR, Kelley JH (2014). Health Assessment in Nursing. Fifth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins.
4. Weber JR (2014). Nurses, Handbook of Health Assessment. Ninth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins
5. Current national/international articles on the subject

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Bilimin temel ilkelerini teknoloji ile birleştirerek, fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili bir uygulama becerisine sahiptir.
3) Kas ve iskelet sistemlerine yönelik tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir.
5) Bilim ve teknolojide meydana gelen yenilik, değişim ve gelişimleri takip ederek bunları bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilir.
6) Fizik tedaviyi uygulamak için gerekli teknik ve yöntemlerin bilgisine, etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
10) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
11) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
12) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
13) İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Alanı ile ilgili olan konularda öngörülmeyen bir durumla karşılaşması halinde sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirir.
15) Fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Bilimin temel ilkelerini teknoloji ile birleştirerek, fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili bir uygulama becerisine sahiptir.
3) Kas ve iskelet sistemlerine yönelik tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir.
5) Bilim ve teknolojide meydana gelen yenilik, değişim ve gelişimleri takip ederek bunları bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilir.
6) Fizik tedaviyi uygulamak için gerekli teknik ve yöntemlerin bilgisine, etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
10) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
11) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
12) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
13) İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Alanı ile ilgili olan konularda öngörülmeyen bir durumla karşılaşması halinde sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirir.
15) Fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0