Radyoterapi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM041 | ||||
Ders İsmi: | Sağlığın Değerlendirmesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ABDULLAH GERGİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Abdullah Gergin | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere; 1. Tüm vücut sistemleri baştan ayağa değerlendirme ve anormal durumları saptayıp klinik karar verme 2. Sağlıklı/hasta bireylerin sağlık öyküsünü alma ve bunu yorumlayabilme 3. Fizik muayene yöntemlerini bilme ve uygulayabilme 4. Subjektif ve objektif bulguları bilme ve tanılayabilme 5. Aktivite, uyku, dinlenme, ruh sağlığı, çocuk ve yaşlının sağlığını geliştirme ve sağlıkla ilgili verileri saptayabilme ve kaydetme 6. Etnik ve kültürel değerlendirme ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, istemler bazında fiziksel muayene yöntemlerinin öğretilmesini ve sağlığın genel değerlendirilmesini içerir. Bu dersin içeriği; Temel Kavramları, Öznel ve Nesnel Verilerin Değerlendirilmesini, Tarih Alma; Fiziksel Muayene Yöntemleri/Araçları: Muayene, Palpasyon, Oskültasyon, Koku alma; Hayati Belirtiler, Ağrı ve Antropometrik Ölçümler; Deri ve Eklerinin Değerlendirilmesi; Baş Boyun Değerlendirmesi; Abdominal Gastrointestinal Sistem Değerlendirmesi; Kardiyovasküler ve Periferik Damar Sisteminin Değerlendirilmesi; Toraks ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi; Genito-İdrar Organlarının Değerlendirilmesi; Aktivite, Uyku ve Dinlenmenin Değerlendirilmesi; Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi; Ruh Sağlığının Değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık bakımı için sağlığı değerlendirmenin önemini benimser 2) Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları bilir. 3) Fiziksel değerlendirme için gereken hazırlıkları bilir. 4) Hasta/sağlıklı bireylerin sağlık öyküsünü alabilme becerisi kazanır. 5) Fiziksel muayene yöntemlerini ve araçlarını bilir, uygular ve yorumlar. 6) Yaşam bulgularını değerlendirebilir. 7) Bütüncül bir yaklaşımla bireyin sistemik değerlendirmesini yapabilme becerisi kazanır. 8) Hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilme ve normal olmayan durumları yorumlama becerisi kazanır. 9) Sağlığın değerlendirilmesinde kültürel farklılıkların rolünü bilir. 10) Fiziksel muayeneden elde ettiği verileri değerlendirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanımı, Sağlığı Değerlendirilmesine Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
2) | Temel Kavramlar, Subjektif ve Objektif Verileri Değerlendirme, Öykü Alma | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
3) | Fiziksel Muayene Yöntemleri/Araçları: İnspeksiyon, Palpasyon, Oskültasyon, Olfaksiyon | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir |
4) | Yaşam Bulguları, Ağrı ve Antropometrik Ölçümlerin Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
5) | Deri ve Eklerinin Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir |
6) | Baş ve Boynun Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
7) | Batın, Gastro-İntestinal Sistemi Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
8) | ARASINAV | |
9) | Kardiyovasküler ve Periferik Vasküler Sistemi Değerlendirme | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
10) | Toraks ve Akciğerlerin Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
11) | Genito-Üriner Organları Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
12) | Aktivite, Uyku ve Dinlenmenin Değerlendirilmesi | ğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
13) | Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
14) | Ruh Sağlığının Değerlendirilmesi | Öğrencilerden bu dökümanları okuyarak derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Eti Aslan F. (2017) Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 2. Görgülü S (2014) Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri, İstanbul Tıp Kitapevi. 3. Weber JR, Kelley JH (2014). Health Assessment in Nursing. Fifth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins. 4. Weber JR (2014). Nurses, Handbook of Health Assessment. Ninth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins 5. Konu ile ilgili ulusal/uluslararası güncel makaleler |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan F. (2017) Evaluation of Health and Clinical Decision Making. Academician Bookstore, Ankara. 2. Görgülü S (2014) Physical examination methods for nurses, İstanbul Medicine Bookstore 3. Weber JR, Kelley JH (2014). Health Assessment in Nursing. Fifth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins. 4. Weber JR (2014). Nurses, Handbook of Health Assessment. Ninth Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams and Wilkins 5. Current national/international articles on the subject |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Radyoterapi, temel onkoloji, radyolojik görüntüleme konularında temel bilgiye sahiptir | |||||||||||||||
2) Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında alanı ile ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||||
4) Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkilerini bilir, hasta ve çalışan için radyasyondan korunmak için gerekli tedbirleri alır. | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili tıbbi görüntüleme sistemlerini kullanabilir ve çekilen görüntüleri değerlendirir. | |||||||||||||||
6) Mesleğini uygularken ekip arkadaşları, hasta, hasta yakını ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |||||||||||||||
7) Alanda yapmış olduğu çalışmalarla ilgili verilerin kaydını tutar ve güncel yöntemlerle verileri analiz eder | |||||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
9) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
10) Mesleğini uygularken kullandığı cihaz ve ekipmanların rutin kontrollerini ve gerekli durumlarda (arıza, bakım) iş takibini yapar. | |||||||||||||||
11) Mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu ve takip ettiği güncel bilgileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. | |||||||||||||||
12) Mesleği ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuat ile ilgili temel bilgilere, etik ilkelere sahiptir ve bunlara uygun davranışta bulunur. | |||||||||||||||
13) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir ve dış görünüşü ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Radyoterapi, temel onkoloji, radyolojik görüntüleme konularında temel bilgiye sahiptir | |
2) | Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında alanı ile ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanma becerisine sahiptir. | |
3) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
4) | Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkilerini bilir, hasta ve çalışan için radyasyondan korunmak için gerekli tedbirleri alır. | |
5) | Alanı ile ilgili tıbbi görüntüleme sistemlerini kullanabilir ve çekilen görüntüleri değerlendirir. | |
6) | Mesleğini uygularken ekip arkadaşları, hasta, hasta yakını ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
7) | Alanda yapmış olduğu çalışmalarla ilgili verilerin kaydını tutar ve güncel yöntemlerle verileri analiz eder | |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
9) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
10) | Mesleğini uygularken kullandığı cihaz ve ekipmanların rutin kontrollerini ve gerekli durumlarda (arıza, bakım) iş takibini yapar. | |
11) | Mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu ve takip ettiği güncel bilgileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. | |
12) | Mesleği ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuat ile ilgili temel bilgilere, etik ilkelere sahiptir ve bunlara uygun davranışta bulunur. | |
13) | Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
14) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |
15) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir ve dış görünüşü ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |