SHM040 Göz ve Görme Sağlığıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ameliyathane Hizmetleri

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM040
Ders İsmi: Göz ve Görme Sağlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. BİLGEN ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Bilgen ŞİMŞEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; görme ile ilgili kavramların tanınması, göz ve görme sağlığı kavramı ve bunu etkileyen durumların tanınması, göz sağlığını etkileyen genetik ve çevresel etkenlerin tanınması ve göz sağlığını koruma konusunda bilgi sahibi olunmasıdır.
Dersin İçeriği: Görme fonksiyonunun işleyişi, temel göz sağlığı, göz ve görme sağlığının korunması kavramlarının tanınması sağlanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Görme kavramını tanır ve görme fonksiyonunun işleyişi konusunda bilgi sahibi olur
2) Göz ve görme sağlığı kavramını tanır
3) Göz ve görme sağlığı ile ilgili alanları tanır
4) Göz ve görme sağlığının korunması ile ilgili bilgi sahibi olur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görme kavramına giriş Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
2) Gözün Anatomik, Fizyolojik, Histolojik ve Biyofizik Temelleri Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
3) Göz Sağlığı Kavramı ve Göz Sağlığını Etkileyen Genetik Faktörler Önerilen Ders Kaynakları Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
4) Göz Sağlığı Kavramı ve Göz Sağlığını Etkileyen Çevresel Faktörler Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
5) Temel Göz Hastalıklarının Tanınması Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
6) Temel Kırma Kusurları: Miyopi, Hipermetropi, Astigmat ve diğer kırma kusurları Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
7) Göz Sağlığı ve Bilgisayar Kullanımı Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
8) Vize Sınavı
9) Göz Sağlığı ve Beslenme Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
10) Gözlükler Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
11) Kontakt Lensler Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
12) Göz Hastalıklarında Kullanılan Lazer Çeşitleri Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
13) Görme İçin Kullanılan Yardımcı Aletler Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
14) Göz ve Görme Sağlığının Korunması Önerilen Ders Kaynakları Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences. Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences.
Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.
Diğer Kaynaklar: Forrester, J. V., Dick, A. D., McMenamin, P. G., Roberts, F., & Pearlman, E. (2015). The eye e-book: basic sciences in practice. Elsevier Health Sciences.
Yanoff, M., Duker, J. S., & Augsburger, J. J. (2009). Ophthalmology, 3rd. Mosby Elsevier, 1096.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
1) Ameliyathane Hizmetleri Programı’nın amacı, ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlayan yardımcı cerrahi sağlık personeli yetiştirmektir. Hem özel hem de kamu hastanelerinin bu alanda özel eğitim görmüş sağlık personeline ihtiyaç duyulması nedeniyle mezunların iş bulma imkânları yüksektir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
1) Ameliyathane Hizmetleri Programı’nın amacı, ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlayan yardımcı cerrahi sağlık personeli yetiştirmektir. Hem özel hem de kamu hastanelerinin bu alanda özel eğitim görmüş sağlık personeline ihtiyaç duyulması nedeniyle mezunların iş bulma imkânları yüksektir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Küçük Sınavlar 2 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 31