SHM038 Çocuk İstismarı ve İhmalİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM038
Ders İsmi: Çocuk İstismarı ve İhmal
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. SEVİL İMERT
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Sevil İMERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin öncelikli amacı öğrencilerde, istismar ve ihmale uğrayan çocuklar hakkında farkındalık oluşturmaktır. Ayrıca çocuk istismarı ve ihmalini tanıma, fark etme ve önleme çalışmaları, istismar ve ihmale uğrayan çocuk hakkında bilgi sahibi olabilme, dünyada ve ülkemizde istismar ve ihmalin durumu hakkında bilgi sahibi olabilme, çocuk hakları ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olabilme amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar, istismar türleri, ihmal türleri, risk altındaki çocuklar, çocuk hakları, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, istismarın ve ihmalin ülkemizdeki ve dünyadaki durumu, ilgili yasalar ve istismarın önlenmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çocuk istismarı ve ihmalinin tanımını bilir.
2) Çocuk istismar türlerini bilir (fiziksel, cinsel ve duygusal istismar)
3) Çocuk ihmal türlerini bilir (fiziksel ihmal, duygusal ihmal, tıbbi ihmal, eğitim ihmali ve sosyal destek ihmali).
4) Çocuk istismar ve ihmalinin Türkiye’de ve Dünyadaki durumunu bilir.
5) Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasaları bilir.
6) Çocuk haklarını bilir.
7) Çocuk Hakları Sözleşmesinin içeriğini bilir.
8) Çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesine yönelik çalışmaları bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Çocuk İstismarı ve İhmali Konusuna Genel Bakış Ders Notları
2) Tarihten Günümüze Çocuk Kavramı ve Çocuk Hakları Ders Notları
3) Çocuk İstismarı ve İhmaline İlişkin Yasalar ve Mücadele Ders Notları
4) Dünyada ve Türkiye’de Çocuk İstismarı ve İhmali Ders Notları
5) Çocuk İhmali ve Türleri Ders Notları
6) Fiziksel İstismar Ders Notları
7) Fiziksel İstismar Ders Notları
8) Vize Sınavı -
9) Duygusal İstismar Ders Notları
10) Cinsel İstismar Ders Notları
11) Pedofili Olgusu Ders Notları
12) Ensest Ders Notları
13) Çocuk İstismarı ve İhmalinin Çocuk Üzerindeki Etkileri Ders Notları
14) Çocuk İstismarı ve İhmalini Önleme Çalışmaları Ders Notları
15) Final Sınavı -
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Polat, O., (2021), Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı, (4. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Ulukol. Betül ve Koçtürk Nilüfer (ed.). Çocuk İhmali ve İstismarı Temel Bilgiler. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2022.
Diğer Kaynaklar: Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Toplam İş Yükü 56