Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM038 | ||||
Ders İsmi: | Çocuk İstismarı ve İhmal | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SEVİL İMERT | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Sevil İMERT | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin öncelikli amacı öğrencilerde, istismar ve ihmale uğrayan çocuklar hakkında farkındalık oluşturmaktır. Ayrıca çocuk istismarı ve ihmalini tanıma, fark etme ve önleme çalışmaları, istismar ve ihmale uğrayan çocuk hakkında bilgi sahibi olabilme, dünyada ve ülkemizde istismar ve ihmalin durumu hakkında bilgi sahibi olabilme, çocuk hakları ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olabilme amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar, istismar türleri, ihmal türleri, risk altındaki çocuklar, çocuk hakları, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, istismarın ve ihmalin ülkemizdeki ve dünyadaki durumu, ilgili yasalar ve istismarın önlenmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çocuk istismarı ve ihmalinin tanımını bilir. 2) Çocuk istismar türlerini bilir (fiziksel, cinsel ve duygusal istismar) 3) Çocuk ihmal türlerini bilir (fiziksel ihmal, duygusal ihmal, tıbbi ihmal, eğitim ihmali ve sosyal destek ihmali). 4) Çocuk istismar ve ihmalinin Türkiye’de ve Dünyadaki durumunu bilir. 5) Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasaları bilir. 6) Çocuk haklarını bilir. 7) Çocuk Hakları Sözleşmesinin içeriğini bilir. 8) Çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesine yönelik çalışmaları bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Çocuk İstismarı ve İhmali Konusuna Genel Bakış | Ders Notları |
2) | Tarihten Günümüze Çocuk Kavramı ve Çocuk Hakları | Ders Notları |
3) | Çocuk İstismarı ve İhmaline İlişkin Yasalar ve Mücadele | Ders Notları |
4) | Dünyada ve Türkiye’de Çocuk İstismarı ve İhmali | Ders Notları |
5) | Çocuk İhmali ve Türleri | Ders Notları |
6) | Fiziksel İstismar | Ders Notları |
7) | Fiziksel İstismar | Ders Notları |
8) | Vize Sınavı | - |
9) | Duygusal İstismar | Ders Notları |
10) | Cinsel İstismar | Ders Notları |
11) | Pedofili Olgusu | Ders Notları |
12) | Ensest | Ders Notları |
13) | Çocuk İstismarı ve İhmalinin Çocuk Üzerindeki Etkileri | Ders Notları |
14) | Çocuk İstismarı ve İhmalini Önleme Çalışmaları | Ders Notları |
15) | Final Sınavı | - |
16) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Polat, O., (2021), Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı, (4. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara. Ulukol. Betül ve Koçtürk Nilüfer (ed.). Çocuk İhmali ve İstismarı Temel Bilgiler. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2022. |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Toplam İş Yükü | 56 |