Sinirbilim (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY6019
Ders İsmi: Genler ve Davranış
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sinir sistemi ve davranışlarla ilişkili işlemleri ve kalıtsal mekanizmayı anlamak için gerekli temel bilgiyi öğrencilere sunmak, Güncel moleküler biyolojinin, genetik ile nörodavranış bilimlerinin kesişim arayüzündeki sorulara nasıl yaklaştığını gösteren bir çerçeve ortaya koymak, insan ve diğer canlıların davranışlarını analiz etmeye yönelik metodları ve spesifik bulguları gözden geçirmek, davranış genetiği alanındaki güncel bilimsel literatürü okuyarak araştırma sorusu üretme yollarını öğretmek
Dersin İçeriği: Davranış biliminde kalıtım mı çevre mi problemi
Kişilikte Genlerin ve Çevrenin Etkileri
Heyecan arama geni ve genetiği
Obezite ve yeme bozukluklarında genetik faktörler
Sağlık Psikolojisi ve yaşlanmada genetik
Öğrenme/hafıza ve zekanın kalıtım boyutu
Şizofren davranışların genetiği
Duygu durum bozukluğu ve anksiyetenin genetik bileşenleri
Hiperaktivite ve dikkat eksikliğinde genetik yatkınlık belirteçleri
Nörogelişim bozukluğu olarak otizm ve olası genetik belirteçler
Suça eğilim davranışlarında genetik yatkınlığın belirteçleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genetik bilimi ve bu alanın psikolojiye katkısı hakkında genel bilgi sahibi olabilme
2) Genetik mekanizmaların bireyin duygu, düşünce ve davranışları üzerindeki etkisini öğrenebilme
3) Kişilik gelişiminde ve zihinsel süreçlerde genetik altyapının önemini anlayabilme
4) Psikopatolojide genetiğin etkisini öğrenebilme
5) Hayvan modellerinin insan davranışlarını anlamadaki kullanımını öğrenebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve genetik araçlara genel bakış -
2) Genden Proteine: Temel Moleküler Genetik Mekanizmalar -
3) Kromatin ve Gen İfadesinin Kontrolü -
4) Kromatin ve Gen İfadesinin Kontrolü -
5) Erken Beyin Gelişimi -
6) Nöron ve Hücre içi Sinirsel İletim -
7) Hücrelerarası Sinaptik İletim -
8) Ara sınav -
9) Biliş, Öğrenme ve Bellek -
10) Biliş, Öğrenme ve Bellek -
11) Hormonlar ve Beyin Fonksiyonu -
12) Duygu ve Stresin Nörobiyolojisi -
13) Stres ve Kaygının Nörobiyolojisi -
14) Korku ve Kaygı Bozuklukları ve İlaçlar -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: İlgili makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3 3 3 3 3
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3 3 3 3 3
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 3 3 3 3 3
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2 2 2 2 2
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme.
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma.
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 3
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 1
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma.
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 60
Toplam İş Yükü 190