Sinirbilim (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | SBY6019 | ||||
Ders İsmi: | Genler ve Davranış | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sinir sistemi ve davranışlarla ilişkili işlemleri ve kalıtsal mekanizmayı anlamak için gerekli temel bilgiyi öğrencilere sunmak, Güncel moleküler biyolojinin, genetik ile nörodavranış bilimlerinin kesişim arayüzündeki sorulara nasıl yaklaştığını gösteren bir çerçeve ortaya koymak, insan ve diğer canlıların davranışlarını analiz etmeye yönelik metodları ve spesifik bulguları gözden geçirmek, davranış genetiği alanındaki güncel bilimsel literatürü okuyarak araştırma sorusu üretme yollarını öğretmek |
Dersin İçeriği: | Davranış biliminde kalıtım mı çevre mi problemi Kişilikte Genlerin ve Çevrenin Etkileri Heyecan arama geni ve genetiği Obezite ve yeme bozukluklarında genetik faktörler Sağlık Psikolojisi ve yaşlanmada genetik Öğrenme/hafıza ve zekanın kalıtım boyutu Şizofren davranışların genetiği Duygu durum bozukluğu ve anksiyetenin genetik bileşenleri Hiperaktivite ve dikkat eksikliğinde genetik yatkınlık belirteçleri Nörogelişim bozukluğu olarak otizm ve olası genetik belirteçler Suça eğilim davranışlarında genetik yatkınlığın belirteçleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genetik bilimi ve bu alanın psikolojiye katkısı hakkında genel bilgi sahibi olabilme 2) Genetik mekanizmaların bireyin duygu, düşünce ve davranışları üzerindeki etkisini öğrenebilme 3) Kişilik gelişiminde ve zihinsel süreçlerde genetik altyapının önemini anlayabilme 4) Psikopatolojide genetiğin etkisini öğrenebilme 5) Hayvan modellerinin insan davranışlarını anlamadaki kullanımını öğrenebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve genetik araçlara genel bakış | - |
2) | Genden Proteine: Temel Moleküler Genetik Mekanizmalar | - |
3) | Kromatin ve Gen İfadesinin Kontrolü | - |
4) | Kromatin ve Gen İfadesinin Kontrolü | - |
5) | Erken Beyin Gelişimi | - |
6) | Nöron ve Hücre içi Sinirsel İletim | - |
7) | Hücrelerarası Sinaptik İletim | - |
8) | Ara sınav | - |
9) | Biliş, Öğrenme ve Bellek | - |
10) | Biliş, Öğrenme ve Bellek | - |
11) | Hormonlar ve Beyin Fonksiyonu | - |
12) | Duygu ve Stresin Nörobiyolojisi | - |
13) | Stres ve Kaygının Nörobiyolojisi | - |
14) | Korku ve Kaygı Bozuklukları ve İlaçlar | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
Diğer Kaynaklar: | İlgili makaleler |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | ||||||||
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | ||||||||
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | ||||||||
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 3 |
2) | 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 |
3) | 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 3 |
4) | 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | 1 |
5) | 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 2 |
6) | 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 1 |
7) | 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | |
8) | 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Final | 1 | 60 |
Toplam İş Yükü | 190 |