Sinirbilim (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY6015
Ders İsmi: Bağımlılık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. CANER GEYİK
Dersi Veren(ler): Gökçer Eskikurt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı madde ve davranışsal bağımlılığa ilişkin tanım ve süreçlerin öğretilmesidir. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler bağımlılığın tanısını yapabilecek ve bağımlılık sürecini tanımlayabilecektir. Bağımlılık kişilerin yaşantılarını çok yönlü etkileyen önemli bir sorundur. Bu sebeple bağımlılık sürecini ve etkileri anlamak önemlidir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında bağımlılık yapıcı maddeler ve etkileri, davranışsal bağımlılık, bağımlılık tanı kriterleri, bağımlılık döngüsü, önleyici teknikler ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bağımlılık yapıcı madde ve davranışları tanımlar, Bağımlılık sürecini açıklar.
2) Bağımlılık ile ilgili makaleleri anlar.
3) Bağımlılığa yönelik tedavi ve psikolojik yaklaşımları bilir. Bağımlılık bozukluklarında önleyici ve zarar azaltma yaklaşımlarını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bağımlılığın Tarihçesi ve Etiyolojik Modelleri -
2) Madde bağımlılığı, Beyin ve Bağımlılık -
3) Motivasyon teorileri ve bağımlılık 1 -
4) Motivasyon teorileri ve bağımlılık 2 -
5) Uyuşturucu sınıflarına bağımlılık 1 -
6) Uyuşturucu sınıflarına bağımlılık 2 -
7) Uyuşturucu sınıflarına bağımlılık 3 -
8) Ara sınav -
9) Bağımlılığa direnmede karar vermenin rolü Bağımlılıkta insular korteksin rolü -
10) Stres ve nüksetme -
11) Modern ve davranışsal bağımlılıklar: Kumar ve İnternet -
12) Cinsel Bağımlılık Yeme Bağımlılığı -
13) Dürtü Kontrol Bozuklukları -
14) Sosyal olarak kabul edilebilir ve sosyal olarak kabul edilemez bağımlılıklar arasındaki farklar -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar: Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme.
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma.
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme.
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme.
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme.
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma.
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 1
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma.
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme.
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 1
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma.
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 60
Toplam İş Yükü 190