Sinirbilim (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | SBY6013 | ||||
Ders İsmi: | Dil ve Biliş | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, anadili konuşucularının dile ilişkin bilgileri ve bu bilginin zihindeki yeri ilişkin temel sorulara başlangıç niteliği taşıyacak bazı yanıtlar vermektir. Konu edinilecek temel sorulardan bazıları şunlardır: (i) Bir ya da birden fazla dili anadili olarak bilen bir konuşucunun bildiği aslında nedir? (ii) Anadili konuşucuları bu bilgiyi nasıl edinirler? (iii) Bu bilgi konuşucular tarafından nasıl kullanılır? (iv) Bu bilginin beyindeki yeri nedir? (v) Bu bilgi insan türünde nasıl ortaya çıkmıştır? |
Dersin İçeriği: | Bu ders 1980’lerde Noam Chomsky ve diğer araştırmacılar tarafaından ileri sürülen ‘İlkeler ve Değiştirgenler’ kuramına genel bir giriş sunar ve çocuğun anadili edinimi sürecinin bu model kapsamında nasıl ele alındığı sorununa odaklanır. Doğal dillerin sözdiziminin ‘İlkeler ve Değiştirgenler’ kuramı (veya herhangi bir başka biçimsel dil kuramı çerçevesinde) çalışılması Bilişsel Bilimler açısından önem taşır çünkü bu kuramların temel amacı insan zihninde yer alan bir bilgi kümesini biçimsel olarak sunmaktır. Başlangıç varsayımımız konuşucuların anadillerini ilişkin bilginin zihindeki diğer bilişsel süreçlerle işlemsel ortaklıklar taşıdığıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) dilbilimdeki temel kavram ve yaklaşımları tanımlayabilir 2) Chomsky’nin dili zihinsel bir nesne olarak gören yaklaşımını açıklayabilir 3) Chomsky’nin dil olgusuna bakışının geleneksel yaklaşımlarla ne tür bir bakış açısı farklılığına dayandığını açıklayabilir 4) dilin bilişim işindeki özel konumunu ayırt edebilir 5) dil bilişsel bir perspektiften çalışıldığında ortaya çıkan soru(n)ların niteliğini belirleyebilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biliş: Kavramlar ve Kategoriler | - |
2) | Dil: Yapı ve Anlam | - |
3) | Konuşma Algısı | - |
4) | Kelime Öğrenme | - |
5) | Kategori Oluşumu | - |
6) | Sözdizimsel Hazırlama | - |
7) | Dil ve Bellek | - |
8) | Ara sınav | - |
9) | Konuşma Hataları ve Akıcılık Bozuklukları | - |
10) | Dil ve Düşünce | - |
11) | Renk | - |
12) | Alan | - |
13) | Dilbilgisel Cinsiyet, Zaman | - |
14) | Sayı, Dil Evrenselleri | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Language and Cognition A. R. Luria (Author), James V. Wertsch (Editor) |
Diğer Kaynaklar: | İlgili makaleler |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | ||||||||
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 2 | 2 | ||||||
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 2 | |||||||
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | ||||||||
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 2 | 3 | ||||||
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 2 | |||||||
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 2 | |||||||
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 1 |
2) | 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 |
3) | 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | |
4) | 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | 3 |
5) | 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | |
6) | 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 3 |
7) | 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | |
8) | 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Final | 1 | 60 |
Toplam İş Yükü | 190 |