Sinirbilim (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY6009
Ders İsmi: Nörogörüntüleme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Gökçer Eskikurt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Sinirbilim alanında kullanılan nörogörüntüleme yöntemlerini (MRG, fMRG, DTG, TMU vb.) kavramsal olarak tanıtmanın yanında, öğrencilerin uygulamaya yönelik becerilerini geliştirmek üzere nörogörüntüleme tekniklerini kullanacakları deneyler tasarlayabilmelerini sağlamak ve deneylerden elde edilen verilerin analizini yapabilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği: Ders kapsamında insan davranışının altında yatan nöral temelleri inceleme imkanı sağlayan MRG, fMRG, TMU, DTG gibi nörogörüntüleme yöntemlerinin arka planın nasıl işlediğinin anlaşılması için hem teorik bilgiler verilecek ve hem de farklı yöntemlerin avantaj ve dezavantajları tartışılacaktır. Ayrıca öğrencilerin bağımsız araştırma yapabilme becerilerini geliştirmek üzere farklı yöntemlerle toplanmış örnek veri setleri önişleme aşamalarından geçirildikten sonra temel analizler yapılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sinirbilim alanında kullanılan görüntüleme yöntemleri hakkında teorik olarak bilgi sahibi olmaları
2) Araştırma sorularına uygun nörogörüntüleme yöntemini seçebilmeleri
3) Nörogörüntüleme yöntemlerini etkin bir biçimde kullanarak veri toplayabilmeleri
4) Hipotezlerine uygun olarak toplanan verileri temel düzeyde analiz edebilmeleri beklenmektedir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Tanışma -
2) Nörogörüntüleme Yöntemleri Tarihi -
3) Afaziler -
4) Amfetaminin merkezi sinir sistemine etkisi -
5) Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG) -
6) Merkezi sinir sistemin üzerinde etkili genetik hastalıklar -
7) Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme (fMRG) -
8) Vize Sınavı -
9) Nörogörüntüleme makale tartışması -
10) Nukleus akumbens ve bağımlılık -
11) Nörogörüntüleme makale tartışması -
12) Nöromusküler kavşak hastalıkları -
14) fMRG Dinlenim Durumu Verilerinin Önişlemesi -
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Faro, S. H., & Mohamed, F. B. (Eds.). (2010). BOLD fMRI: A guide to functional imaging for neuroscientists. Springer Science & Business Media.
SPM: https://www.fil.ion.ucl.ac.uk/spm/
Conn: https://web.conn-toolbox.org/
Soares, J. M., Magalhães, R., Moreira, P. S., Sousa, A., Ganz, E., Sampaio, A., ... & Sousa, N. (2016). A hitchhiker's guide to functional magnetic resonance imaging. Frontiers in neuroscience, 10, 515.
Opensesame, MRICron, Xjview, MRIConvert, dcm2niix, Matlab yazılımları
Diğer Kaynaklar: Opensesame, MRICron, Xjview, MRIConvert, dcm2niix, Matlab yazılımları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3 3 3 3
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 2 2 2 2
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 1 1 1 1
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1 1 1 1
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2 2 2 2
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 2 2 2 2
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1 1 1 1
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3
2) 2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 2
3) 1) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 1
4) 1) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1
5) 1) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2
6) 1) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 2
7) 2) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1
8) 1) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 60
Toplam İş Yükü 190