Veri Bilimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VB5006
Ders İsmi: Karar Destek Sistemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Şeyma BOZKURT UZAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Karar destek sistemleri altında bulunan belirli algoritmaları ve bu algoritmaların nasıl kullanıldıklarını öğrenmek,
• KDS’ne ait yeni uygulamaları geliştirmek,
• KDS’nin geleceğini tartışmaktır.
Dersin İçeriği: Rasyonel karar verme ve uygun bilgi desteği, karar destek sistemlerinin (KDS) bileşenleri, veri, bilgi, veri tabanları, veri tabanı yönetim sistemleri, bilgi tabanları, veri ambarları, kural/model tabanları, uzman sistem mekanizmaları ve belirsizlik faktörleri, sistem dinamikleri ve benzetişim, grup KDS, yönetici bilgi sistemleri, kullanıcı arayüz bileşenleri tanıma ve KDS tasarlama, uygulama ve değerlendirmedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çok kriterli karar verme kavramını anlayacak ve karar verme süreçlerindeki önemini kavrayacaklar.
2) Farklı ÇKKV tekniklerini ve teorik temellerini öğrenecekler.
3) Excel kullanarak ÇKKV tekniklerini nasıl uygulayacaklarını öğrenecekler.
4) Birden fazla kriter içeren karar problemlerini analiz edebilecekler ve belirli senaryolar için uygun ÇKKV yöntemlerini belirleyebilecekler.
5) Alternatifleri çok kriterli bir yaklaşım temelinde değerlendirecekler ve önceliklendirecekler.
6) Gerçek dünya senaryolarına ÇKKV tekniklerini uygulayarak pratik problem çözme becerileri geliştirecekler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Karar Destek Sistemleri: Temel Kavramlar Internet - Sunum
2) Çok Kriterli Karar Verme Internet - Sunum
3) Analitik Hiyerarşi Süreci- AHP Internet – Sunum
4) AHP - Uygulama Internet – Sunum
5) DEMATEL Internet – Sunum
6) DEMATEL - Uygulama Internet – Sunum
7) TOPSIS Internet – Sunum
8) MIDTERM
9) TOPSIS - Uygulama Internet – Sunum
10) ELECTRE - Uygulama Internet – Sunum
11) VIKOR - Uygulama Internet – Sunum
12) COPRAS - Uygulama Internet – Sunum
13) MOORA - Uygulama Internet – Sunum
14) PROMETHEE - Uygulama Internet – Sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri
Yazar: Bahadır Fatih Yıldırım , Emrah Önder
Yayınevi : Dora Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Data Science and Multiple Criteria Decision Making Approaches in Finance : Applications and Methods
Author: Gökhan Silahtaroglu
Publisher : SPRINGER

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Veri biliminin teknik uygulamalarının kapsamını ve kullanılabilecek araçları bilir.
2) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Uygulama sonuçlarının toplum-kültür-hukuk üzerindeki etkilerini bilir.
3) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Uygulama süreçlerindeki matematiği ve kodu tanır
4) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Veri bilimindeki süreçlerin çıktı ve birey üzerindeki etkilerini açıklar
5) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Bir bütün olarak veri bilimiyle oluşan içgörü-öngörü ve uzgörüyü belli bir disiplin/vaka karşında anlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Veri biliminin teknik uygulamalarının kapsamını ve kullanılabilecek araçları bilir. 3
2) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Uygulama sonuçlarının toplum-kültür-hukuk üzerindeki etkilerini bilir. 3
3) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Uygulama süreçlerindeki matematiği ve kodu tanır 3
4) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Veri bilimindeki süreçlerin çıktı ve birey üzerindeki etkilerini açıklar 3
5) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Bir bütün olarak veri bilimiyle oluşan içgörü-öngörü ve uzgörüyü belli bir disiplin/vaka karşında anlar. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Ara Sınavlar 8 43
Final 8 53
Toplam İş Yükü 144