Psikoloji (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PIY5070 | ||||
Ders İsmi: | Kişilik Bozuklukları ve Psikoterapi Kuramları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, psikolojinin güncel konularından biri olan kişilik bozukluklarını ve sınıflandırılmasını çeşitli kurumlar eşliğinde kavramaktır. Bununla birlikte, kişilik bozukluklarının genel psikoloji uygulamalarında yol açabileceği çeşitli sorunlar konusunda bilgilenmektir |
Dersin İçeriği: | Psikolojinin güncel hücrelerinden biri olan Kişilik Bozuklukları, genellikle ihmal edilen, yeterince incelenmeyen ve damgalanan bir grup bozukluğudur. Psikoloji ve sağlık hizmetlerini kullananlar için kişilik ve kişilik yapısına ilişkin temel bir kavrayış içerir. Bu dersler kapsamında çeşitli kuramlara göre, Kişilik Bozukluklarının ne olduğu konusunda bilgi edinilecektir. Uluslararası kabul gören değerlendirme sistemlerine göre çiziman yatak odası yatakları ele alınacaktır. Tanı koydurucu özellikleri sıralanacak, ek klinik özellikleri çeşitli kuramlar eşliğinde tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kişilik tarzlarını, özelliklerini ve bozukluklarını tanımlar ve ayırt eder. 2) DSM -5 de tanımlanan kişilik bozukluklarının temel özelliklerini tanımlar: (paranoid, şizoid, şizotipal (küme A); antisosyal, sınırda, histrionik, narsisistik (küme B); ve kaçıngan, bağımlı, obsesif-kompulsif (küme C) 3) Kişilik bozukluklarının ayıcı tanı kriterlerini kavrar. 4) Çeşitli kuramlar eşliğinde kişilik bozuklukları semptomlarını tartışabilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin gözden geçirilmesi | |
2) | Kişilik nedir? Kişilik Bozukluğu nedir? Kişilik bozukluklarının sınıflandırılması Epidemiyoloji | |
3) | Ayırıcı Tanı: Psikoz-nevroz ayrımından nevroz-sınırda-psikoz ayrımın | |
4) | Paranoid kişilik bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | |
5) | Şizotipal kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
6) | Şizoid kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
7) | Antisosyal kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Sınırda kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
10) | Histrionik kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
11) | Narsisistik Kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
12) | Çekingen Kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | |
13) | Bağımlı kişilik Bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | |
14) | Obsesif-kompulsif kişilik bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | |
15) | Final Sınav |
Ders Notları / Kitaplar: | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. | ||||||||||||||
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. | ||||||||||||||
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. | ||||||||||||||
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır. | ||||||||||||||
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir. | ||||||||||||||
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir. | ||||||||||||||
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler. | ||||||||||||||
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır. | ||||||||||||||
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir | ||||||||||||||
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir | ||||||||||||||
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir | ||||||||||||||
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. | |
2) | Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir. | |
3) | Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler. | |
4) | Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. | |
5) | Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. | |
6) | Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır. | |
7) | Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir. | |
8) | Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir. | |
9) | Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler. | |
10) | Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır. | |
11) | Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir | |
12) | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir | |
13) | Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir | |
14) | Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 75 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Final | 1 | 80 |
Toplam İş Yükü | 205 |