Psikoloji (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PIY5056
Ders İsmi: Siber Psikoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ezgi Ildırım
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu kurs sayesinde öğrenciler siber psikoloji alandaki gelişmeleri, kuramları ve hipotezleri tartışacaklardır. İnsan-makine ilişkisi, sosyal medyanın psikolojimiz üzerindeki etkileri, siber teknolojilerin ruh sağlığı alanında nasıl kullanıldığı öğretilecektir.
Dersin İçeriği: Bu kursta siber psikolojinin ilgilendiği ana konular, terminolojisi işlenecektir. Ayrıca psikolojinin bir alt bilim dalı olarak siber psikolojinin, psikolojinin diğer alt bilimleri ile ilişkileri incelenecektir. Ek olarak, siber psikolojide güncel uygulamalar ve araştırmalara yer verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Siber Psikolojinin tanımlarını, esaslarını ve sınırlarını bilmek
2) Siber Psikoloji'deki güncel uygulamaları bilmek
3) Siber Psikoloji'nin uygulamalarının pratikte nasıl kullanıldığını bilmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siber Psikoloji’de tanımlar, ana unsurlar, limitler ve etik konular
2) Siber-Uzay ve Siber Psikoloji’de kullanılan terminolojiler
3) Psikolojik Kuramları ve Siber Psikoloji
4) Siber Psikoloji’de Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği
5) Sosyal Psikoloji ve Siber Psikoloji
6) Sosyal Etkileşimin Psikoloji ve Siber Etkiler
7) Nörobiyoloji ve Siber Psikoloji
8) vize sınavı
9) Kişilik ve Siber Yaşamda Online Davranışlar
10) Siber Sağlık Psikolojisi
11) Klinik Psikoloji ve Siber Psikoloji
12) Cyborg, Yapay Zeka ve Sanal Gerçeklik
13) Siber Dünyada Suçlar ve Online Güvenlik Davranışları
14) Projeler ve Gelecekte Siber Psikoloji

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zorunlu Ders Kaynakları
1. Siber Psikoloji. Editör: Selim Günüç. Anı Yayıncılık. 2021

2. Öztürk, E., & Çalıcı, C. (2018). Modern Toplumda Kimlik,“Siber Dissosiyasyon” ve “Siber Alter”: Teorik ve Klinik Bir Yaklaşım. Öztürk E, editör. Ruhsal Travma ve Dissosiyasyon. Ankara: Türkiye Klinikleri, 39-47.

3. Derin G, Öztürk E. Yapay zeka psikolojisi ve sanal gerçeklik uygulamaları. Öztürk E, editör. Siber Psikoloji. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2020. p.41-7

4. Kocatürk, A. G. M. SİBER ZORBALIK KONUSUNDA YAPILAN TEZ ÇALIŞMALARININ METODOLOJİK DEĞERLENDİRMESİ.

Diğer Kaynaklar: 1. Siber Psikoloji. Editör: Selim Günüç. Anı Yayıncılık. 2021

2. Öztürk, E., & Çalıcı, C. (2018). Modern Toplumda Kimlik,“Siber Dissosiyasyon” ve “Siber Alter”: Teorik ve Klinik Bir Yaklaşım. Öztürk E, editör. Ruhsal Travma ve Dissosiyasyon. Ankara: Türkiye Klinikleri, 39-47.

3. Derin G, Öztürk E. Yapay zeka psikolojisi ve sanal gerçeklik uygulamaları. Öztürk E, editör. Siber Psikoloji. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2020. p.41-7

4. Kocatürk, A. G. M. SİBER ZORBALIK KONUSUNDA YAPILAN TEZ ÇALIŞMALARININ METODOLOJİK DEĞERLENDİRMESİ.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar. 2
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir.
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler. 2
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar. 2
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir. 2
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır. 2 1
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir. 3
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir.
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler. 3
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır.
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir 1
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 2
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 2
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji bilimine ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olurlar.
2) Psikoloji alanında uygulama süreçlerine ilişkin bilgi sahibidir.
3) Psikoloji alanındaki güncel konuları ve araştırmaları takip edebilirler.
4) Psikoloji alanındaki çalışmaları kavrarlar.
5) Psikoloji uygulama alanında çalışma yürütebilir.
6) Öğrenciler sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin ilişkin süreçleri tanıyacak, anlayacak ve saygı duyacaktır.
7) Öğrenciler bilgi yeterliliğini ve bilgisayarları ve diğer teknolojileri birçok amaç için kullanma becerisini göstereceklerdir.
8) Öğrenciler belirsizliğe tahammül edebilecek, etik davranabilecek ve bir disiplin olarak psikolojinin temelini oluşturan diğer değerleri yansıtabilecektir.
9) Bilimsel süreçleri kanıta dayalı bir biçimde gerçekleştirirler.
10) Öğrenciler psikoloji temel bilgilerini kişisel, sosyal ve örgütsel konulara uygulayacaklardır.
11) Ekip çalışmasında aktif ve işbirliği içinde dahil olur ve liderlik yapabilir
12) Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir
13) Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir
14) Psikoloji alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 70
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 80
Toplam İş Yükü 200