İç Mimarlık (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM5007
Ders İsmi: Evrensel Tasarım İlkeleri ve Sürdürülebilirlik Olgusu
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BİLGE YARAREL DOĞAN
Dersi Veren(ler): İbrahim Emre Gündoğdu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere evrensel tasarım ilkeleri hakkında bilgi ve anlayış kazandırmak olacaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler, farklı kullanıcı gruplarına yönelik tasarım yapabilme becerisi kazanacaklar ve mekânların engelsiz ve erişilebilir olması için gereken ilkeleri uygulayabileceklerdir. Ders, öğrencilerin farklı engelli gruplarının ihtiyaçlarını anlama ve tasarım sürecinde bu ihtiyaçları dikkate alma konusunda yetkinleşmelerini sağlayacaktır. Ayrıca, ders boyunca öğrenciler, evrensel tasarım ilkeleri ve uygulamaları hakkında pratik bilgi edinecek ve tasarım örnekleri üzerinde çalışarak, kendi tasarım becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği: Evrensel Tasarım İlkeleri dersi, öğrencilere engelsiz ve erişilebilir tasarımın önemini ve evrensel tasarım ilkelerini öğretmeyi amaçlayan bir dersdir. Bu ders, öğrencilere farklı engelli kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını ve tasarım sürecinde bu ihtiyaçları nasıl dikkate alacaklarını öğretmektedir. Ayrıca, öğrenciler evrensel tasarım ilkelerini uygulayarak, erişilebilir ve kullanışlı mekanlar tasarlayabileceklerdir. Bu ders, öğrencilerin erişilebilir ve kapsayıcı mekanlar tasarlama becerilerini geliştirmelerine yardımcı olurken, aynı zamanda sosyal sorumluluk bilinci kazanmalarına da katkı sağlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Engelsiz tasarımın önemini açıklayabilme
2) Farklı engelli kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını anlayabilme
3) Evrensel tasarım ilkelerini uygulama becerisi geliştirme
4) Erişilebilirlik ve kullanılabilirlik standartlarını anlama ve uygulama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Tanışma Dersin amacı, içeriği ve beklentilerin belirlenmesi Evrensel tasarımın tanımı ve önemi
2) İşlevsellik İşlevsellik kavramı ve evrensel tasarımda önemi İşlevsellik örnekleri ve uygulamaları
3) Kullanılabilirlik Kullanılabilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Kullanılabilirlik örnekleri ve uygulamaları
4) Erişilebilirlik Erişilebilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Erişilebilirlik örnekleri ve uygulamaları
5) Algılanabilirlik Algılanabilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Algılanabilirlik örnekleri ve uygulamaları
6) Esneklik Esneklik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Esneklik örnekleri ve uygulamaları
7) Ara Sınav
8) Sürdürülebilirlik Sürdürülebilirlik kavramı ve evrensel tasarımda önemi Sürdürülebilirlik örnekleri ve uygulamaları
9) Malzeme Seçimi Malzeme seçimi kriterleri ve evrensel tasarımda kullanımı Malzeme seçimi örnekleri ve uygulamaları
10) Renk ve Aydınlatma Renk ve aydınlatmanın evrensel tasarımdaki rolü Renk ve aydınlatma örnekleri ve uygulamaları
11) Estetik ve Görsel Dil Estetik ve görsel dil kavramları ve evrensel tasarımda kullanımı Estetik ve görsel dil örnekleri ve uygulamaları
12) Teknoloji ve İnovasyon Teknolojinin ve inovasyonun evrensel tasarıma katkısı Teknoloji ve inovasyon örnekleri ve uygulamaları
13) Örnek Çalışmalar: Evrensel tasarım ilkelerinin uygulanmasıyla ilgili örnek olay çalışmaları Tartışma ve değerlendirme
14) Final Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Evrensel Tasarıma Farklı Bakışlar-Nobel Akademik Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Evrensel Tasarıma Farklı Bakışlar-Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık yüksek lisans programı, mekan mefhumunu kuram pratik ara kesitinde sorunsallaştırarak mekan kurmanın biçimsel, kavramsal ve kuramsal açılımlarında entelektüel derinlik ve bilinçlilik kazanılmasını hedefler. Bu anlamda program, mekan, mekansallık, zamanmekansallık, atmosfer, mekansal atmosferik oluş, maddesellik, kentsel iç mekan, biçim gramerleri, iç mimari tektonik ilişkiselliği ve spekülatif gelecekçi mekan araştırmaları bağlamında kavramsal projeler ile akademik makaleler üretimi konularında yetkinlik kazanılmasını hedefler.
2) Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir.
4) Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır.
5) Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular.
6) Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
7) İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.
8) Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
9) Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir.
10) Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir.
11) Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır.
12) Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
13) Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık yüksek lisans programı, mekan mefhumunu kuram pratik ara kesitinde sorunsallaştırarak mekan kurmanın biçimsel, kavramsal ve kuramsal açılımlarında entelektüel derinlik ve bilinçlilik kazanılmasını hedefler. Bu anlamda program, mekan, mekansallık, zamanmekansallık, atmosfer, mekansal atmosferik oluş, maddesellik, kentsel iç mekan, biçim gramerleri, iç mimari tektonik ilişkiselliği ve spekülatif gelecekçi mekan araştırmaları bağlamında kavramsal projeler ile akademik makaleler üretimi konularında yetkinlik kazanılmasını hedefler.
2) Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
3) Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. 1
4) Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 1
5) Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. 1
6) Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. 1
7) İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. 1
8) Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
9) Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir.
10) Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir.
11) Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır.
12) Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. 1
13) Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 3 9
Toplam İş Yükü 51