Mimari Tasarım (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MIM5017 | ||||
Ders İsmi: | Koruma Kuramı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ERKAN KAMBEK | ||||
Dersi Veren(ler): | Erkan KAMBEK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Günümüzde pek çok mimar, tasarladıkları projelerle, modern koruma ilkelerine ve mimari dogmalara meydan okuyor. Bu ders kapsamında, mevcut binaları, yapıları ve peyzajları yeniden kullanmak ve dönüştürmek için ne tür deneysel, yenilikçi veya tartışmalı mimari stratejiler kullanıyor bunları araştırmayı ve kavramsallaştırmayı amaçlıyoruz. Ayrıca mevcut mimarlık pratiğinin mevcut yapılı çevre ve mirasla nasıl ilişki kuracağına dair gelenekleri sorgulayan yeni teorik ve operasyonel yaklaşımlar arıyoruz. |
Dersin İçeriği: | Ders içerik olarak koruma ve restorasyon kuramının geçmişini inceleyerek başlamaktadır. Bunun devamında koruma ve restorasyon meselesinin mimarlık boyutunun kuramsal yaklaşımları incelenecektir. Tescilli olsun ya da olmasın mevcut yapı stoğunun değerlendirilmesinin ilkeleri tartışılacaktır. Türkiye'de 1950'lerden başlayıp günümüze uzanan, neredeyse yüzyıllık deneyimlerimiz değerlendirilecektir. Koruma ve restorasyonun kuramsal yaklaşımının uygulamadaki yansımaları örnekler üzerinden sunulacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Koruma kuramının tarihçesi hakkında bilgi sahibi olmak 2) Mevcut yapı stoğunun değerlendirilmesi için kavramlar üretmek 3) Örnek uygulamalar üzerinden koruma kuram yargılarını tartışabilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtılması ve karşılıklı ödevler ve görevlerin açıklanması | |
2) | Koruma kuramı 101 | |
3) | Koruma kuramının gelişimi - Modern öncesi | |
4) | Koruma kuramının gelişimi - 20.yy başı | |
5) | Koruma kuramının gelişimi - 2. Dünya Savaşı Sonrası | |
6) | Güncel koruma tartışmaları | |
7) | Öğrencilerin çalışma konularının belirlenmesi | |
8) | Çalışma konularının öğrencilerle geliştirilmesi 1 | |
9) | Çalışma konularının öğrencilerle geliştirilmesi 2 | |
10) | Çalışma konularının öğrencilerle geliştirilmesi 3 | |
11) | Öğrencilerin çalışmalarını sunmaları 1 | |
12) | Öğrencilerin çalışmalarını sunmaları 2 | |
13) | Öğrencilerin çalışmalarını sunmaları 3 | |
14) | Çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu - Kuram ve Uygulama. Doğan KUBAN |
Diğer Kaynaklar: | On Altering Architecture. Fred Scott Experimental Preservation. ed. Jorge Otero-Pailos, Erik Langdalen and Thordis Arrhenius Meskell, L. (2018). A future in ruins: UNESCO, world heritage, and the dream of peace. Oxford University Press. Orbasli, A., & Vellinga, M. (Eds.). (2020). Architectural Regeneration. John Wiley & Sons. Roders, A. P., & Bandarin, F. (Eds.). (2019). Reshaping urban conservation: the historic urban landscape approach in action (Vol. 2). Springer. Stone, S. (2019). UnDoing buildings: Adaptive reuse and cultural memory. Routledge. Glendinning, M. (2013). The conservation movement: a history of architectural preservation: antiquity to modernity. Routledge. Konunun nerelere gidebileceğini gösteren makaleler; Kiruthu, F. Revisited, Modernism, Conservation and Tradition in the 21st Century. He co-authored Nairobi: An Architectural Jubilee 1963–2013 (Vol. 1). Jasper, A., & Otero-Pailos, J. (2016). Smell and preservation. Future Anterior, 13(2), iii-vii. Otero-Pailos, J. (2020). In Notre-Dame, We Find a Heritage That Invites Us to Breathe and Reflect: A Spire Competition Is the Wrong Approach. Future Anterior, 17(1), 75-78. Tan, B., & Arabacıoğlu, F. P. (2020). Architectural Design in Historical Areas: Urban Regeneration Areas in İstanbul//Tarihi Çevrede Mimari Tasarım: İstanbul Yenileme Alanları. Megaron, 15(2), 204. Ahunbay, Z. (2019). Kültür mirasını koruma ilke ve teknikleri. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları. Çeşitli Yazarlar (2021). Dosya: Tarihi Yarımada’nın Hal-i Pür Meali: Yıkımlar, İhyalar, Kazılar, Restorasyonlar..., Mimar.ist, 72, 44-89. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek | |||||||||
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. | |||||||||
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. | |||||||||
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. | |||||||||
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. | |||||||||
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. | |||||||||
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. | |||||||||
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. | |||||||||
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek | |
2) | Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. | |
3) | Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. | |
4) | Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. | |
5) | Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. | |
6) | Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. | |
7) | Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. | |
8) | Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. | |
9) | Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Final | 5 | 50 |
Toplam İş Yükü | 162 |