Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5013
Ders İsmi: Mimarlık Felsefesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): Zehra Tonbul
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, mimarlığı düşünsel ve toplumsal bir alan olarak kurmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, mimarlığı felsefenin kavramları ve farklı felsefi yaklaşımlar üzerinden okuma çalışmasıdır. Özellikle modern ve çağdaş dünyada mimarlık düşüncesi ve felsefe arasındaki etkileşimleri tartışmaya açacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmek
2) Mimarlığı bir akademik çalışma alanı olarak inceleyebilme ve düşünceler üretme becerisi edinmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş dersi
1) Giriş: Mimarlık Felsefesi nedir?
2) Semiotik Barthes, Roland, Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi (Çev. Sema Rifat), YKY, 2008
3) Aisthesis Ranciere, Jacques, Aisthesis, Sanatın Estetik Rejiminden Sahneler (çev. Ayşe Deniz Temiz), MonoKL, 2019. Corbo Stefano. 2014. From Formalism to Weak Form : The Architecture and Philosophy of Peter Eisenman. Farnham Surrey England: Ashgate.
4) Poetik Bachelard, Gaston, Mekanın Poetikası (Çev. Alp Tümertekin), İthaki, 2013.
5) Politik Ranciere, Jacques, Dissensus: Politika ve Estetik Üzerine (çev. Mustafa Yalçınkaya), Ayrıntı, 2020. Lahiji Nadir. 2011. The Political Unconscious of Architecture : Re-Opening Jameson's Narrative. Farnham: Ashgate.
6) Etik Okumalar: Eyal Weizman, Foucault Foucault Michel Paul Rabinow and Robert Hurley. 1994. Ethics : Subjectivity and Truth. London: Penguin Books.
7) Epistemoloji
8) Postyapısalcılık Okumalar: Derrida Wigley Mark. 1993. The Architecture of Deconstruction : Derrida's Haunt. MIT Press: Cambridge Mass. Tschumi Bernard. 1987. “Disjunctions.” Perspecta 108–19. Derrida Jacques. 1986. “Point De Folie — Maintenant L'architecture. Bernard Tschumi: La Case Vide — La Villette 1985.” Aa Files N12 (19860701): 65-75: 65–75.
9) Postyapısalcılık Okumalar: Deleuze Frichot Hélène. 2013. Deleuze and Architecture. Edinburgh: Edinburgh University Press.
10) Seminer Konu Seçimi
11) Seminer
12) Seminer
13) Seminer
14) Seminer

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Perez-Gomez Alberto and Stephen Parcell. 1996. Chora: Intervals in the Philosophy of Architecture. Montreal: McGill-Queen's University Press.
Diğer Kaynaklar: Bachelard Gaston. n.d. La Poétique De L'espace 4 Éd ed. Paris: Presses universitaires de France 1964.

Bachelard, Gaston, Mekânın Poetikası (Çev. Alp Tümertekin), İthaki, 2013.

Barthes, Roland, Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi (Çev. Sema Rifat), YKY, 2008

Lefebvre Henri. 1974. La Production De L'espace. Paris: Éditions Anthropos.

Rancière Jacques. 2013. Aisthesis : Scenes from the Aesthetic Regime of Art.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 1 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek.
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek.
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 1
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Seminer 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 108
Toplam İş Yükü 150