Mimari Tasarım (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MIM5012 | ||||
Ders İsmi: | Doğu Akdeniz Batı Asya Metropolleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ | ||||
Dersi Veren(ler): | ABDULLAH UĞUR TANYELİ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Doğu Akdeniz ve Batı Asya ülkelerinde modernleşme olgusunun farklı toplumlardaki farklı mimari tezahürlerini incelemek. Zaman ve mekandaki çoğullaşmayı görmek. Modernleşmenin ve mimari modernleşmenin öncelikle metropoliten bir süreç olarak ele alınması gereğine işaret etmek. Tek bir İslami ve/veya Orta Doğu modernleşme güzergahından konuşulamayacağı bilgisini içselleştirmek. Çoğullaşma ortamı içinde mimari pratik yürütmeyi öğrenmek. |
Dersin İçeriği: | Ders coğrafi bölgeler ve dönemler çerçevesinde mimarlıkları ve mimarlık düşüncesi yaklaşımlarını tartışan başlıklar halinde yürütülecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmesi 2) Mimarlık düşüncesini başka disiplin düşünceleri ile birlikte üretmesi, |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı | |
2) | Modernlikle bir yabancı güç aracılığıyla yüzleşmek: Hint Altkıtası - Büyük Britanya bağlantısı | |
3) | Modernlikle bir yabancı güç aracılığıyla yüzleşmek: Cezayir/Kuzey Afrika - Fransa bağlantısı | |
4) | Modernlikle bir yabancı güç aracılığıyla yüzleşmek: Azerbaycan ve Orta Asya - Rusya bağlantısı | |
5) | İstanbul örneğinde Osmanlı modernleşmesi: 18. ve erken 19. Yy. | |
6) | Ankara ve İstanbul örneğinde Türkiye modernleşmesi: 19. ve 20. Yy. | |
7) | Tahran örneğinde İran: Geç 19. ve 20. Yy. | |
8) | Kahire ve İskenderiye örneklerinde Mısır: Geç 19. ve 20. Yy. | |
9) | Osmanlı sonrası Ortadoğu: Suriye, Irak, Ürdün: 20. Yy. | |
10) | Körfez’de tırmanan uluslararası sermaye ve ithal mimarlık ortamı | |
11) | Aga Khan Ödülü ve sonuçları | |
12) | Türkiye’de güncel mimarlık ortamında yeni eğilimler ve gerilimler | |
13) | Ödev sunumu ve tartışma | |
14) | Final Sunumu ve Tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Mohammad Gharipour ve Daniel E. Coslett (ed.), Islamic Architecture Today and Tomorrow: (Re)Defining the Field, Chicago University Press, 2022. |
Diğer Kaynaklar: | Peter H. Christensen (ed.), Expertise and Architecture in the Modern Islamic World: A Critical Anthology, Critical Studies in Architecture of the Middle East, Intellect Books, 2018. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek | 3 | 3 | |||||||
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. | 3 | 3 | |||||||
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. | 2 | 2 | |||||||
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. | 2 | 2 | |||||||
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. | 1 | 3 | |||||||
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. | 1 | ||||||||
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. | |||||||||
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. | 2 | 2 | |||||||
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek | 3 |
2) | Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. | 3 |
3) | Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. | 2 |
4) | Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. | 2 |
5) | Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. | 3 |
6) | Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. | 1 |
7) | Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. | |
8) | Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. | 2 |
9) | Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 |
Ödevler | 5 | 50 |
Final | 3 | 40 |
Toplam İş Yükü | 152 |