Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5011
Ders İsmi: Mimarlıkta Dijital Paradigmalar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ARZU ERDEM
Dersi Veren(ler): Sarper Takkeci
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, dijital araçların değerlendirilmesi için eleştirel bir bakış elde etmek için hesaplamalı tasarım düşüncesini kavramaktır. Hesaplamalı tasarım kuramları ve yöntemleri arasındaki ilişkiye odaklanan ders, yeni tasarım teknikleri üreten deneyler yapacaktır.
Dersin İçeriği: Ders, mimarların mevcutta var olan çeşitli sayısal araçları kullanabilmeleri değil, aynı zamanda belirli tasarım sorularına yanıt veren yeni eleştirel ve deneysel tasarım araçları yaratma becerisine sahip olmaları gerektiği varsayımından kaynaklanmaktadır.

Ders kapsamında, tasarım-soru odaklı özelleştirilmiş dijital iş akışlarının önerilmesi ve uygulanabilmesine dönük çalışmalar yer alacaktır. Bu özelleştirilmiş iş akışları, mimarlık ve kent araştırmalarına aşağıdan yukarıya bir yöntemle yaklaşmak için bir tasarım sorununu parça-bütün halinde anlamaya ve cevaplamaya çalışacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hesaplamalı düşünme becerisi geliştirme
2) Hesaplamalı tasarım kuramları hakkında bilgi sahibi olma
3) Hesaplamalı tasarım yöntemlerini kullanabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı
2) Rhino ve Grasshopper'a Giriş
3) Coğrafi verinin hesaplanması
4) GIS verisinin görselleştirilmesi
5) Yapısal Modelleme ve Üretim
6) Çevresel Veri Analizi
7) Etkileşimli Hesaplama (Arduino)
8) Görüntü İşleme
9) Sınıf İçi Çalışma
10) Sınıf İçi Çalışma
11) Sınıf İçi Çalışma
12) Final Projesi Sunumları
13) Final Projesi Sunumları
14) Final Sunumu ve Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Dimitis Kottas, Contemporary Digital Architecture: Design and Techniques
Diğer Kaynaklar: Jenny Sabin, Meander
Mark Garcia, Diagrams of Architecture
Lars Spuybroek, Nox: Machining Architecture
George Stiny, Shape
Jason S. Johnson & Joshua Vermillon, Digital Design Exercises for Architecture Students
Oxman R. (2008) “Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium”
Lisa Iwamoto, Digital Fabrications: Architectural and Material Techniques
Marjan Colletti, Digital Poetics: An Open Theory of Design-Research in Architecture
Scott Marble, Digital Workflows in Architecture: Design – Assembly – Industry
Achim Menges and Sean Ahlquist, Computational Design Thinking

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 1 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 3 3 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 2 2 2
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 1
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 3 3 3
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 3 3 3
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2 1 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 3
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 3
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 7 % 35
Sunum 1 % 20
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sunum / Seminer 2 20
Ödevler 8 45
Final 3 48
Toplam İş Yükü 155