Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5010
Ders İsmi: Modernlik Deneyimleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersi Veren(ler): ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin;
1. Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmesi,
2. Mimarlık düşüncesini başka disiplin düşünceleri ile birlikte üretmesi,
3. Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmesi,
4. Yeni teknik/teknolojik imkanları mimarlık açısından değerlendirmesi,
5. Güncel Türkiye ortamı bağlamında tasarlama ve mimarlık üretme düşüncesi geliştirmesi,
Amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Toplumsallığın mimarlıkla inşası meselesi Avrupa ve Kuzey Amerika’daki gelişmelerle ilişkili olarak Türkiye’nin 18-21. yüzyıl aralığındaki değişimine odaklanarak ele alınacaktır. Ders alışılagelmiş bir Türkiye mimarlığı tarihi niteliğinde değildir. Üslupsal tartışmalar tümüyle devredışı bırakılacak, mimarlığın diğer kültürel pratiklerden özerkleştirilerek tartışılamayacağı argümanı eksen alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlık bilgisinin ve mimari çevrenin tarihselliğinin bilincine varmak.
2) Mimarlığı sadece inşai olmakla kalmayan düşünsel ve eleştirel bir pratik olarak görmek,
3) Çağdaş dünyada mimarlığın öncelikle kentsel bir gerçeklik olduğunun bilincine sahip olmak,
4) Mimarlık düşüncesini disiplinlerarası bir çerçevede kavrayabilmek ve üretebilmek,
5) Mimarlığı dünya genelindeki yerel farklılaşma ve toplumsal çeşitlilikler bağlamında kavrayıp yorumlayabilmek,

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mekanın toplumsallığı meselesi: Bunalım merkezli anlatılardan uzaklaşarak toplumsallığı olağanlaştırmaya yönelme imkanları
2) Mimarlık ve kozmopolitizm: Türkiye’de etnodinsel, sınıfsal, kültürel çoğulluk nedir? Geleneksel kozmopolitizimin yıkımı ve çoğulculuğun inşası ve Türkiye özelinde açmazları.
3) Kentin planlanabilirliği: Efsane ve gerçeklik olarak… “Consensus”suz bir kent planlama tahayyül etmek. Disiplin kurucu otoritenin kendisini toplumdışı bir iktidar odağı olarak düşleme hali.
4) Kır ve köy söylemlerinde alt metin olarak kent: Geç Osmanlı’dan 1990’lara kadar… Kırsal ütopyalardan kentteki köylüler söylemlerine…
5) Mekanın ve mimarlığın siyasallığı. Mekanı ve mimarlığı bir siyasal temsil aracı olarak düşlemek.
6) Mekanın görsellikle inşası. Planlar, minyatürler, siluetler, gravürler, fotoğraflar, filmler... Görselliğin mekan kurucu pratiklerden biri oluşu…
7) Türkiye’de toplumsal cinsiyet, mekan ve mimarlık. Cinsiyetlerin kamusal mekanda görünebilme imkanları ve imkansızlıkları.
8) Modern tekinsizliğin inşaat alanı ve suçun mekanı olarak metropol. Toplumlaşmanın aracı olarak çatışma ve çatışmanın tekinsizlik anlatılarıyla gözden saklanması…
9) Kaçışın mimarisi: Mahalleden, kentten, metropolden kaçmak. 18. yüzyıldan başlayarak çokluktan tekilliğe kaçış ve ceplere sığınma hali. Kurtulmayı sağlamayan kaçış.
10) Kültürel otarşi ve mimarlık: Kendine yeterlilik efsanesi ve uzanımları. Tek değer yargısı “Yerli mi-yabancı mı” olan mimari kavrayışın eleştirisi.
11) Modern domestisitenin icadı: Konutun bir aile mekanı olarak radikal yeniden kuruluşu meselesi.
12) Çocuğun ve çocukluğun icadı: Batı Avrupa’da 18., Türkiye’de geç 19. yüzyılda başlayan bir değişim ve mimari uzanımları.
13) Yarıyıl sonu ödevi sunumu ve tartışma.
14) Yarıyıl sonu ödevi sunumu ve tartışma.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uğur Tanyeli, Yıkarak Yapmak: Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis, ilk baskı 2017.
Diğer Kaynaklar: Manfredo Tafuri, Theories and History of Architecture, Icon, ilk baskı 1981.
Harry F. Mallgrave, Modern Architectural Theory: A Historical Survey, 1673-1969, Cambridge University Press, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 3 2 3 2
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2 3 1 3 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 2 2 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 2 2 3 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 3 2 2
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 1
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 2
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 3
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 2
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 1
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 2 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 108
Toplam İş Yükü 150