Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5006
Ders İsmi: Türkiye'de Modernleşme ve Fiziksel Çevre
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersi Veren(ler): ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, Türkiye modernleşmesinin yoğun idealizasyonlar ve değer yargılarıyla tartışılması alışkanlığını tartışmaya yöneliktir. Fiziksel çevredeki değişimleri sadece olağan dönüşüm süreçleri olarak kavrama ve yorumlama amacıyla yürütülecektir.
Dersin İçeriği: Makrodan mikro ölçeğe uzanan bir çerçevede fiziksel çevre değişimini bugüne uzanan bir aralıkta okumayı öngören tematik başlıkları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı sadece inşai olmakla kalmayan düşünsel ve eleştirel bir pratik olarak görmek
2) Mimarlık düşüncesini disiplinlerarası bir çerçevede kavrayabilmek ve üretebilmek
3) Mimarlık bilgisinin ve mimari çevrenin tarihselliğinin bilincine varmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fiziksel çevrenin modernleşmesi kavramı
2) Türkiye’de kentsel ütopyalar ve genelde ütopik düşünce
3) Türkiye’de köy ütopyaları ve genelde kırsal gerçekliğe yaklaşımlar
4) 1930’lardan bugüne şirket kentleri olgusu: KİT’ler, fabrikaları ve ürettikleri yeni kentsellik
5) 1930’lardan bugüne rekreasyon alışkanlıklarının değişimi ve fiziksel çevre
6) 1930’lardan bugüne alışveriş pratiklerinin değişimi ve fiziksel çevre: Çarşıdan AVM’ye ve web ortamına
7) 1950’lerden bugüne beslenme alışkanlıklarının değişimi ve fiziksel çevre
8) 1950’lerden bugüne kentsel mobilitenin tırmanışı ve sonuçları
9) 1930’lardan bugüne değişen aile yapısı ve fiziksel çevredeki sonuçları
10) 1950’lerden bugüne kurgusal mekanlar: Edebiyattan fotoğraf ve sinemaya
11) 2000’lerde yapısal boyutların büyümesi ve sonuçları
12) Ödev sunumu ve tartışma
13) Ödev sunumu ve tartışma
14) Ödev sunumu ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uğur Tanyeli, İstanbul 1900-2000. Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden okumak, Akın Nalça, İstanbul, 2004.
Diğer Kaynaklar: İlhan Tekeli, Yiğit Gülöksüz, Tarık Okyay, Gecekondulu, Dolmuşlu, İşportalı Şehir, Cem Yayınları, İstanbul, 1976.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 3 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3 2 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 1
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 2
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 1
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 1
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 108
Toplam İş Yükü 150