Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5005
Ders İsmi: Mimarlık Kavramlarına Eleştirel Yaklaşımlar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): Zehra Tonbul
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, modern mimarlık kavramlarını eleştirel bakış açısıyla öğrencilere tanıtmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Ders, mimarlık düşüncesinde yer alan kavramların tarihini eleştirel bakış açısıyla ele alır; örneklerle tartışır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı sadece inşai olmakla kalmayan düşünsel ve eleştirel bir pratik olarak görmek
2) Mimarlık düşüncesini disiplinlerarası bir çerçevede kavrayabilmek ve üretebilmek
3) Mimarlığı bir akademik çalışma alanı olarak inceleyebilme ve düşünceler üretme becerisi edinmek
4) Mimarlık bilgisinin ve mimari çevrenin tarihselliğinin bilincine varmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Mimarlık nasıl iletişim kurar?
2) Bir Mimarlık Sözlüğü Zevi, Bruno. 1994. The modern language of architecture. New York: Da Capo Press. Pp. 3-6 (Introduction)
3) Form, Gestalt, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright Le Corbusier. (1923). Vers une architecture. Paris: Les Editions G. Cres et cie. Trans. 1927. Towards a new architecture. Chicago: Harcourt. pp. 1-8 (Argument) pp. 21- 64 (Mass, Surface, Plan)
4) Mekan, Algı ve Mies van der Rohe Zevi, Bruno. 1957. Architecture as Space: How to Look at Architecture. New York: Horizon Press. Pp. 22-44.
5) Bağlam, Genius Loci Norberg-Schulz, Christian. 1979. Genius loci: towards a phenomenology of architecture. New York: Rizzoli.
6) Kullanıcı, İşlev, İşlevselcilik, Esneklik De Zurko, Edward Robert. 1957. Origins of functionalist theory. N.Y: Columbia Univ. Press, pp.3-14.
7) Mimari İfade, Daniel Liebeskind, Frank Gehry Mitias, Michael H. 1994. Philosophy and architecture. Amsterdam [u.a.]: Olms. Pp. 85-106 (Expression in Architecture)
8) Atmosfer Zumthor, Peter. 2006. Peter Zumthor: atmospheres : architectural environments, surrounding objects. Basel: Birkhäuser, pp. 19-63.
9) Hareket, Sekans, Senografi, Bernard Tschumi Tschumi, Bernard. 1996. Architecture and Disjunction. Boston: MIT Press, pp. 154-168 (Sequences).
10) Cephe, Pastiş, İşaret- Robert Venturi Robert Venturi, Complexity and Contradiction in Architecture, Perspecta, Vol. 9. (1965), pp. 18-21.
11) Sunum için Bina Seçimi
12) Öğrenci Sunumları
13) Öğrenci Sunumları
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Forty, Adrian. 2004. Words and buildings: a vocabulary of modern architecture. New York: Thames & Hudson.

Diğer Kaynaklar: Zevi, Bruno. 1994. The modern language of architecture. New York: Da Capo Press. Pp. 3-6 (Introduction)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 3 3 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2 2 3 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak.
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 2 1
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 3 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 2 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 2
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 3
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 108
Toplam İş Yükü 150