Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5004
Ders İsmi: Mimarlık, Kent ve Kentleşme Tartışmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HALE SİNİRLİOĞLU
Dersi Veren(ler): Hale Sinirlioğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Popüler kültür alanında karşılaşılan mimarlık ve kentsel çevreye ilişkin kimi güncel eleştirel başlıkların ortaya çıkış nedenlerini araştırmak. Onlarda değinilen gözlem verilerini ortamda alışılmış olanlardan farklı biçimlerde yorumlama imkanlarını sorgulamak.
Dersin İçeriği: Ders mimarlık ve kentsel çevre bağlamında değişen kavrayışın kimi temalarını her yarıyıl değişen bir içerikle tartışmaya yöneliktir. Dolayısıyla başlıklar sabit değil, değişkendir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı sadece inşai olmakla kalmayan düşünsel ve eleştirel bir pratik olarak görmek
2) Çağdaş dünyada mimarlığın öncelikle kentsel bir gerçeklik olduğunun bilincine sahip olmak
3) Mimarlık düşüncesini disiplinlerarası bir çerçevede kavrayabilmek ve üretebilmek
4) Mimarlık bilgisinin ve mimari çevrenin tarihselliğinin bilincine varmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Plansızlık: Reel ve hayali
2) 2. Betonlaşma: Reel ve hayali
3) 3. İkinci konut: Bir kaçış aracı olarak uzaktaki konut
4) 4. Kapalı site: Metropoliten korkular ve mimari sonuçları
5) 5. Otomobil aşkı ve korkusu: Kentsel sonuçlar
6) 6. Yoksullar için konut: Gecekondudan kitlesel konuta…
7) 7. İdeolojik dayatmalar ve sonuçları
8) 8. Yerel yönetimler ve mimari üretimdeki rolleri
9) 9. Köye dönüş özlemleri ve mimarlık: Köykentten bugüne
10) 10. 1980’lerden bu yana büyük sermaye yatırımları ve mimari üretim ortamı
11) 11. Kamusal mekanın inşasında iki yüzyıllık tıkanmalar
12) 12. Ödev sunumu ve tartışma
13) 13. Ödev sunumu ve tartışma
14) 14. Ödev sunumu ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çağlar Keyder (der.), İstanbul: Küresel ile Yerel Arasında, Metis Yayınları, İstanbul, 2000.
Diğer Kaynaklar: Uğur Tanyeli, İstanbul 1900-2000. Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden okumak, Akın Nalça, İstanbul, 2004.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 3 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3 2 1
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3 2
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 2 1
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 2 1
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 2
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 1
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 108
Toplam İş Yükü 150