Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5001
Ders İsmi: Mimarlıkta Dekolonyal Düşünce
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): Zehra Tonbul
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık düşüncesini Batı merkezli bakışlardan bağımsız olarak değerlendirmek, araştırmak; farklı kültür ve coğrafyalardaki mimari yaklaşımları tarihi ve güncel mimari düşünce pratiğine dahil etmek.
Dersin İçeriği: Postkolonyal ve dekolonyal teori okumaları; mimarlık düşüncesi açısından değerlendirilmesi; farklı kültür ve coğrafya mimari yaklaşımlarının araştırılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmek,
2) Mimarlık düşüncesini başka disiplin düşünceleri ile birlikte üretmek,
3) Global ve dekolonyal mimarlık düşüncesi üretmek,
4) Mimari düşünce alanında akademik literatür araştırması yapabilmek, doğru terminolojileri kullanarak yazlı ve sözlü bilgi üretebilmek.
5) Mimarlık düşüncesini yazılı ve sözlü olarak paylaşma becerisi edinmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Ders Tanıtımı
2) Mimarlık Tarihyazımında Batı merkeziyetçilik
3) Kolonyal Kabinelerden Müzeye
4) Kolonializm, Postkolonializm Kuramları
5) Mimarlıkta Dekolonyalizm Düşüncesi
6) Mimarlık Teorisi metinlerinde Batı-dışı Mimarlıklar
7) Mimarlık Eleştirisi ve Batı-dışı Mimarlıklar
8) Batı dışı Mimarlıklar
9) Batı Dışı Mimarlıklar
10) Araştırma Konusu seçimi
11) Makale Oluşturma ve Bibliyografya geliştirme
11) Literatür Araştırması
12) Makale Oluşturma ve Bibliyografya Geliştirme
13) Seminer 1
14) Seminer 2

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alessandro Petti, Sandi Hilal, Eyal Weizman, Architecture After Revolution, Decolonizing Architecture Art Residency (Program), MIT Press, 2013.

Aníbal Arregui, Gesa Mackenthun, Stephanie Wodianka, DEcolonial Heritage: Natures, Cultures, and the Asymmetries of Memory, Waxmann Verlag, 2018.
Diğer Kaynaklar: Pauline Bachmann, Melanie Klein, Tomoko Mamine, Georg Vasold, Art/histories in Transcultural Dynamics: Narratives, Concepts, and Practices at Work, 20th and 21st Centuries,Wilhelm Fink, Brill Deutschland, 2017

Zehra Tonbul, “Museum as Textum: Orhan Pamuk's Museum of Innocence,” with Van Synghel, Koen, in E. Troelenberg, M. Savonia (eds.) Images of the Art Museum: Connecting Gaze and Discourse in the History of Museology, Berlin, Boston. Walter de Gruyter, Series: Contact Zones (Book 3), 2017.

Zehra Tonbul, “From Strzygowski’s ‘Orient oder Rom’ to Hans Sedlmayr’s ‘Closest Orient’,” Journal of Art Historiography, December 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3 2 2 2
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 1 1 3 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2 3
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek.
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 2 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek.
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek.
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 3 3
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 3
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 2
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 2
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 1
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 108
Toplam İş Yükü 150