Mimari Tasarım (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM5000
Ders İsmi: Mimarlık ve Teknoloji Tartışmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ARZU ERDEM
Dersi Veren(ler): Mehmet Sarper Takkeci
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, bilgi ve hesaplama teknolojilerine tarihsel, toplumsal çerçeveden eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, ayrıca, bilgi teknolojileri ve hesaplama alanındaki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı hedeflemektedir. Bahsi geçen kavramlarla ilişkili olarak genişleyen hibrit uygulamalara, yaratıcı pratiklere dair eleştirel bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Genelde ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojiye ilişkin epistemolojik ve toplumsal analizler yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerini odağına almaktadır. Ders kapsamında, bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarımızdaki bağlantılı dönüşümlere yanıt veren kuram ve uygulamalar incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Teknolojiye dair eleştirel bakış geliştirmek ve teknoloji-toplum ilişkisini incelemek
2) • Bilgi teknolojileri ve hesaplama alanına ait güncel kavramlara dair anlayış geliştirmek
3) Sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklikle ilişkili uygulama ve yaratıcı pratiklere karşı eleştirel anlayış geliştirmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Dersin Tanıtımı
2) Teknoloji, Bilgi ve Hesaplama Teknolojileri Bir Karmaşık Bilgi Makinesi olarak Mimarlık Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
3) Veri ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik ve Sistem Düşüncesi Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
4) Beden ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik Organizma (Siborg), Hibrid Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
5) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Hesaplamalı Zihin Kuramı Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
6) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Mimarlık ve Yapay Zeka Uygulamaları Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
7) Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 3 Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
8) Çalışma: Kavram Haritası 1
9) Ağ ekseninde teknoloji tartışmaları Sayısal Otonom Topluluklar, Blokzinciri, Akıllı Ağlar Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
10) Topluluk ekseninde teknoloji tartışmaları Açık kaynak, Paylaşım Ekonomisi Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
11) Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Sanal Gerçeklik, Deneyim Makinesi Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality
12) Konu: Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Karma Gerçeklik, Metaverse Nevelsteen, Kim J.L., Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and the Metaverse
13) Çalışma: Kavram Haritası 2
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality
Diğer Kaynaklar: Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing
Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics
Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city
Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor
Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme
Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings?
Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms
Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture
Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 2 2 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 1 3 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 1 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3 2 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2 2 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 3 3 3
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 1 2
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek.
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek 3
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. 2
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. 2
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. 3
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. 2
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. 3
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. 3
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. 2
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 50
Sunum 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 110
Toplam İş Yükü 152