Mimari Tasarım (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MIM5000 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlık ve Teknoloji Tartışmaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ARZU ERDEM | ||||
Dersi Veren(ler): | Mehmet Sarper Takkeci | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, bilgi ve hesaplama teknolojilerine tarihsel, toplumsal çerçeveden eleştirel bir bakış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, ayrıca, bilgi teknolojileri ve hesaplama alanındaki gelişmeleri anlamak için gerekli kavramları tanıtmayı hedeflemektedir. Bahsi geçen kavramlarla ilişkili olarak genişleyen hibrit uygulamalara, yaratıcı pratiklere dair eleştirel bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Genelde ve mimarlık bağlamında; veri, beden, zeka, ağ, topluluk ve gerçeklik ekseninde teknolojiye ilişkin epistemolojik ve toplumsal analizler yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, çağdaş mimarlık ve diğer tasarım alanlarında temel bir kavram olarak bilgi ve hesaplama teknolojilerini odağına almaktadır. Ders kapsamında, bilgisayar devrimi, sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklik kavramlarımızdaki bağlantılı dönüşümlere yanıt veren kuram ve uygulamalar incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Teknolojiye dair eleştirel bakış geliştirmek ve teknoloji-toplum ilişkisini incelemek 2) • Bilgi teknolojileri ve hesaplama alanına ait güncel kavramlara dair anlayış geliştirmek 3) Sibernetik, yapay zeka ve tasarım, yaratıcılık, doğa, beden, yer ve gerçeklikle ilişkili uygulama ve yaratıcı pratiklere karşı eleştirel anlayış geliştirmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş / Dersin Tanıtımı | |
2) | Teknoloji, Bilgi ve Hesaplama Teknolojileri Bir Karmaşık Bilgi Makinesi olarak Mimarlık | Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing |
3) | Veri ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik ve Sistem Düşüncesi | Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics |
4) | Beden ekseninde teknoloji tartışmaları Sibernetik Organizma (Siborg), Hibrid | Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city |
5) | Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Hesaplamalı Zihin Kuramı | Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor |
6) | Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Mimarlık ve Yapay Zeka Uygulamaları | Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme |
7) | Zeka ekseninde teknoloji tartışmaları 3 | Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings? |
8) | Çalışma: Kavram Haritası 1 | |
9) | Ağ ekseninde teknoloji tartışmaları Sayısal Otonom Topluluklar, Blokzinciri, Akıllı Ağlar | Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms |
10) | Topluluk ekseninde teknoloji tartışmaları Açık kaynak, Paylaşım Ekonomisi | Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture |
11) | Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 1 Sanal Gerçeklik, Deneyim Makinesi | Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality |
12) | Konu: Gerçeklik ekseninde teknoloji tartışmaları 2 Karma Gerçeklik, Metaverse | Nevelsteen, Kim J.L., Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and the Metaverse |
13) | Çalışma: Kavram Haritası 2 | |
14) | Öğrenci Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings? Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality |
Diğer Kaynaklar: | Ifrah, Georges, The Universal History of Computing - From Abacus to Quantum Computing Pask, Gordon, The Architectural Relevance of Cybernetics Mitchell, William J. , Me++: The Cyborg Self and the networked city Dennett, Daniel, Bilinç Açıklanıyor Alpaydın, Ethem, Yapay Öğrenme Leach, Neil, Do Robots Dream of Digital Buildings? Sanchez, Jose, Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms Fok, Wendy ve Picon, Antoine, Digital Property: Open-Source Architecture Chalmers, David, Spatial Experience and Virtual Reality |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek | 2 | 2 | 3 | ||||||
2) Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. | 1 | 3 | 2 | ||||||
3) Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. | 1 | 2 | |||||||
4) Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. | 3 | 2 | 3 | ||||||
5) Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. | 2 | 2 | 2 | ||||||
6) Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. | 3 | 3 | 3 | ||||||
7) Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. | 1 | 2 | |||||||
8) Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. | |||||||||
9) Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığı disiplinlerüstü düşünsel ve eleştirel bir alan olarak görmek | 3 |
2) | Mimarlık düşüncesini uygun terminoloji ile yazılı ve sözlü olarak ifade etme becerisi geliştirmek. | 2 |
3) | Mimari Tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarına dair sonuçları farklı ortamlarda, farklı gruplar ile paylaşabilmek için gerekli araçları öğrenmek ve kullanmak. | 2 |
4) | Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmek. | 3 |
5) | Mimari tasarım alanındaki güncel araştırma metodlarını takip etmek, anlamak, uygulamak ve yeni araştırma yöntemleri üretmek. | 2 |
6) | Yeni teknik/teknolojik gelişmeleri mimarlık açısından değerlendirmek, hibrit uygulamaları ve yaratıcı pratikleri tanımak ve eleştirel bakış açısı geliştirmek. | 3 |
7) | Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmek. | 3 |
8) | Mimari tasarım alanındaki veri toplama, yorumlama ve duyurulmaya dayanan araştırma süreçlerini, etik değerler ve kurallar çerçevesinde bağımsız bir şekilde tasarlayıp yürütebilmek. | 2 |
9) | Mimari Tasarım alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 2 | % 50 |
Sunum | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 110 |
Toplam İş Yükü | 152 |